kortisonspruta!

K

Kissan

När kan man rida igen efter hästen har fått en kortisonspruta???

Sv: kortisonspruta!

Jag vet bara att när jag får mina kortisonsprutor så gör det jä##igt ont i 3-4 dagar så jag tycker nog att du ska vänta med att rida för annars så gör kortisonet ingen verkan .

Konstigt att vet inte talade om hur länge du ska låta hästen vila.

aa tycker det med...han sa bara ATT han skulle vila...:angel:

Var fick hästen sprutan? Och för vad? Vorenvet i halsmuskeln eller en ledinjektion med kenakort eller celeston? I det första fallet kan den nog få vila några dagar (startkarens 14 dagar) i den andra (vilket inte känns troligt i ditt fall) ska den skrittas för hand ett antal dagar (olika beroende på vet.) sjukruta osv....

Vet att kortison gör ont, men när våra fått ett stick eller två märks det ingen direkt skillnad i humör eller temperament, dock vilar de under behandlingen och några dagar efter avslutad behandling (normalbehandlingen med vorenvet är typ en dos (beroende på hästens vikt) om dagen i femdagar) Det blev lite många parenteser där:o

Kenacort och Celeston är båda kutana emulsioner/salvor/krämer och ges definitivt inte intraartikulärt. De masseras in utanpå huden och hästen behöver inte vila pga denna behandling.

Vorenvet är ett långtidsverkande kortisonpreparat som ges som engångsdos, inte i fem på varandra följande dagar.

sist någon här behövde sprutas så vart det en unghäst som skadat ett bakknä. hon skulle hållas lugn och fin i ca. 10 dagar efteråt

Det finns både för kutan behandling och för intraartikulär behandling (det står inte i fass men jag vet att det finns då jag använt det själv när jag assisterat vid ledbehandlingar på klinik!)..... och vorenvet behöver inte ges som engångsdos, det heller vad än fass säger!

Senast ändrad av en moderator:

han fick en engångs injektion av Vorenvet i halsmuskeln.

Visst finns det licensprep och humanprep som man kan tas till där godkänt preparat med samma indikation saknas.

Vad gäller långtidsverkande kortison så kan man i vissa fall frångå rekommenderat användning om man som veterinär anser att de eventuella fördelarna överväger biverkningarna.

Så visst, jag missuppfattade ditt preparatsvängeri med ren okunnighet. Sorry. Å andra sidan fick du ju sagt att du assisterat vid ledbehandlingar, så se det från den ljusa sidan!

Skulle det vara en merit då? Eller hur menar du? Ska jag dra till med att jag både har röntgat, böjt ben och sederat under mina år som veterinärassistent?;)

Nä, förlåt, Spunk! Jag är lite ur form o halvilsk! Det är jag som är dum o du tar det bra. *skäms*

Helt ok, jag har haft en dålig vecka :D, (med två sjuka hästar)

Men det jag menar är att det är inte helt obekant för mig att man missuppfattar/missförstår veterinären och det blir sen en "absolut sanning" som sprids vidare med mun-mot-mun-metoden...När man jobbar är med en patient har man full koll på vad som gäller men när man själv har en patient ( egen häst alltså) till behandling är man helt virrig (fast man borde veta bättre), men man är ju lite nervös och spänd oftast då (man vet ju aldrig vad vet. hittar för fel). De är ju levande djur man jobbar med och vad som är rätt för en häst behöver nödvändigtvis inte vara rätt för en annan och jag anser mig ABSOLUT INTE att vara någon expert av något vis, men jag har sett en hel och jag lär mig fortfarande nya saker varje dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Smultron
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka