Kortisonbehandla eller ej? Fångrisk?

Toudi

Trådstartare
Jag har en snart 21 år gammalt sto som sedan ett år tillbaks är utlånad på foder som sällskapshäst. Hon har under en längre tid från och till fått som små små hårda kulor under huden som flertalet veterinärer har kikat på och nu senast så tog dom biopsi på en av dom och skickade detta sedan vidare till SVA. Dom kan inte riktigt svara på vad det är mer än att det har med hennes immunförsvar att göra och att det är en reaktion som kommer från något yttre.

Hon har några på undersidan av halsen, några bakom öronen och några under magen.

Min spontana tanke är att låta det vara så länge dom inte ökar i mängd och så länge hästen inte lider utav detta. Med tanke på att man har gjort såpass mycket utredningar som inte har lett till något direkt svar så är min spontana tanke att lägga locket på.

Fodervärden undrar om jag tycker dom ska köra en kortisonkur på henne och se om detta hjälper. Jag var positivt inställd till det till en början men veterinären har nu även sagt att det medför en risk för fång i samband med behandling av kortison. Det får mig att dra öronen åt mig då vi flesta vet att fång är ingen kul åkomma och den är ju dessutom extremt smärtsam och jag känner väl att jag vill skona henne från sådana åkommor dom sista åren då det skulle förändra hennes livskvalité avsevärt.

Detta är mina tankar kring det hela men är ändå intresserad av hur andra ser på saken?

Hade inte ens övervägt att ge en häst kortison om det inte rör sig om något livshotande. Särskilt inte en gammal häst som förmodligen redan har förhöjda kortisolvärden.

Tycker du gör helt rätt i att bara låta det vara så länge hon inte mår dåligt av kulorna.

Om inte veterinären anser att de bör behandlas, och/eller hästen besväras av kulorna, hade jag avvaktat. Om de skulle öka i mängd eller t.ex. börja ömma, är det ju en annan femma.

Det är svårt att visa på bild men ni kan se att det liksom är som ärrvävnad efter gamla utslag. Som små krustor är det ovanför kulorna. Jag har följt min magkänsla och sagt nej till kortisonkur. Känns skönt att läsa här att fler hade gjort som jag. Vad tror ni om nackbandmask? Fodervärden har pratat med en annan veterinär nu och denne tyckte det var dumt att utesluta.

Senast ändrad:
Puttar upp denna tråd på nytt för lite uppdatering. Fodervärden menar nu att kulorna ökat i mängd och att det verkar som om hästen upplever att dom kliar. När skorpan är borta så blir det som små hål i huden. Bifogar dagsfärsk bild.

Att tvätta med klorhexidinschampo är testat. Ingen förbättring. Hon har utslagen året runt.
Miranda%20utslag.jpg

Hon behandlas inte överhuvudtaget eftersom jag har nekat kortisonbehandling. Du menar raka runt områden eller klippa ner hela hästen?

Puttar upp denna tråd på nytt för lite uppdatering. Fodervärden menar nu att kulorna ökat i mängd och att det verkar som om hästen upplever att dom kliar. När skorpan är borta så blir det som små hål i huden. Bifogar dagsfärsk bild.

Att tvätta med klorhexidinschampo är testat. Ingen förbättring. Hon har utslagen året runt.
Miranda%20utslag.jpg

Det där ser ut som regnskållor. Hur är hästen i magen? Jag hade kört med bakjäst en om dagen eller yea-sacc och varit väldigt försiktig vid foderbyten eftersom hudproblem ofta indikerar på att det är något som inte står rätt till med magen. Om ni vill behandla själva problemet så klipp hästen och tvätta såren med klorhexidinschampo och se till att det blir absolut torrt efteråt. Se också till att täckena är rena på insidan och att hon är lagom varm. Jag hade inte klippt och grejat i första hand utan provat med bakjäst eller yea-sacc i första hand.

Lokalt plus runt om för att lättare kunna se om det sprider sig. Smittar.

Regnskållr brukar finnas på ovansidan i första hand. Det här ser mer ut som finnar. Hårsäcksinfl. som knutor i sadelstaden.

Jag tippar på någon form av värme/fuktrelaterat syndrom. Jag hade klippt hela hästen och tvättat med hibiscrub regelbundet tills de försvann.

Liknande trådar

Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Tviggy1081
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka