Kortis - kvalificering för 160km

Cleese

Trådstartare
Hej där!
Har inget TR där jag sitter just nu och jag fick en fråga - hur är det nu för att rida 160km - måste man ha gjort 2st 120km eller räcker det med 2 st 100-120km? Gäller samma kvalificering till 140km som till 160km. Jag tror det är så, men blev plötsligt osäker - någon som vet?

Sv: Kortis - kvalificering för 160km

Cleese skrev:
Hej där!
Har inget TR där jag sitter just nu och jag fick en fråga - hur är det nu för att rida 160km - måste man ha gjort 2st 120km eller räcker det med 2 st 100-120km? Gäller samma kvalificering till 140km som till 160km. Jag tror det är så, men blev plötsligt osäker - någon som vet?

Direkt ur TR:
"För att rida 130 km eller längre eller en klass som pågår i flera dagar med i genomsnitt 100 km/dag gäller att ryttaren genomfört minst 2 st 120 km ritter"

för att rida 160 km måste även hästen ha 2 st godkända 12 milare
alltså den häst du skall gå 160 km med
mvh anne

cardigan skrev:
för att rida 160 km måste även hästen ha 2 st godkända 12 milare
alltså den häst du skall gå 160 km med
mvh anne

Njah, "hästen ska ha kvalificerat sig genom att ha genomfört ritter på 100 km eller mer"

(ur TR igen).
Det är inte direkt uttryckt att de ska vara två ritter, men å andra sidan står det "ritter" vilket måste tolkas som fler än en.

så fick jag till svar när jag skulle rida 16 mil att även hästen måste vara kvalad för 160 km, och det med samma häst,det innebar då
som jag fick till svar att hästen måste ha gjort minst 2st godkända 120 km, men deremot när jag red 2.80 räckte det med 1 st 120 km
påhästen. det är dem här uppgifterna jag har fått när jag har tävlat
jag kan ha fel rätta mig då och då är det ju ochså tråkigt om jag
har fått fel information.
mvh anne

Jag skrev av direkt ut tävlingsreglementet, så det måste betyda att de givit dig fel uppgifter när du frågade, dessvärre.

Det är ju inte så kul för det kan ju betyda att man har en häst som faktiskt är kvalificerad eftersom man ridit 100 km tävlingar, och så går man och avstår från att rida högre klasser för att man tror att hästen måste ha gått 120 km tävlingar...

På svenska tävlingar om 160 ska hästen ha gått minst två 100km-120km för att få starta längre sträckor än 130km dvs detta gäller på SM i år. Ryttaren skall ha ridit två 120km.

På FEI ritter är reglemmantet ett annat och där gäller att hästen skall ha ggenomfört en 120km för att tävla 160km. detta fick jag till svar då jag kollade upp en häst i somras som gick Härjedalsritten med enbart en 120km i bagaget och ingen 100km...

Madde71 skrev:
På svenska tävlingar om 160 ska hästen ha gått minst två 100km-120km för att få starta längre sträckor än 130km dvs detta gäller på SM i år. Ryttaren skall ha ridit två 120km.

På FEI ritter är reglemmantet ett annat och där gäller att hästen skall ha ggenomfört en 120km för att tävla 160km. detta fick jag till svar då jag kollade upp en häst i somras som gick Härjedalsritten med enbart en 120km i bagaget och ingen 100km...

Ja, det är två olika regelverk.

För svenska tävlingar bör ni däremot kika på svenska TR, för FEI-ritter gäller FEI:s regler.

Hur är det, måste inte ekipaget vara kvalificerat, detta efter olyckorna i VM i Spanien?[/][/]

Inte enligt svenska TR.
Hur det är med FEI vågar jag inte svara på. Har inte varit i närheten av landslagsuppdrag så det har jag inte satt mig in i.

vad bra att jag har fått rätta uppgifterna nu , men jag kan ju säga att jag är mycket besviken att jag har fått fel uppgifter.men det
innebär faktiskt att jag har 3 hästar nu då som är kvalade för 160 km. vilket glädjer oss fär nästa sesong år 2006 då har vi ju lite att välja på.
mvh anne

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 052
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 336
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 925
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka