Sv: Korthårig collie (eller vad)?
Delvis KL:
Jag har nu fått uppfattningen att ett BRA korthår kan man ha till lite allt möjligt, de
vill arbeta men kräver inte lika mycket som de mer renodlade bruks/vall/retrieverraserna.
Lättsamma hundar att ha men att man skall se upp med diverse rädslor och även hundaggressivitet, man skall alltså absolut vara noggrann när man väljer hund
.
Menar absolut inte att förringa Satis upplevelser, vet själv hur jobbigt det är med en hund som inte är som man önskade mentalt men tror ändå att det skall gå att hitta ett bra korthår.
Förresten, upplever ni rasen som skällig? Vet att det mycket är en uppfostringsfråga men vissa raser ÄR onekligen mer glappkäftade än andra
.
Och en något flummig fråga, är de liksom tråk-mesiga?
Jag menar absolut inte att trampa någon på tårna men jag har bekanta med raser som jag tycker är lite... färglösa och tråkiga (bichon havanais, cavalier och en del vinthundar är några exempel). Toppenhundar på många sätt men inget för mig.
(Å andra sidan är jag fullt medveten om vad många tycker om terriers, det är väl bra att det finns en hundtyp/ras för varje smak!)
Men vad tror ni, kan ett korthår kännas tråkigt och initiativlöst (hittar ingen bra beskrivning för vad jag menar, jag vill ha en hund som har
det)?