Korthårig collie (eller vad)?

Sv: Korthårig collie (eller vad)?

Aha, då är jag med. Ja, kunde jag sätta styltor på Skroffan så vore hon den ultimata hunden, nu har hon vissa svårigheter att t ex ta sig fram i sökrutan även om hon gör sitt bästa ;).

Hmm, det där med duktig och ambitiös vet jag inte var du fått ifrån men tid har jag ju ;).
Men som jag skrev någon annanstans så tror jag inte att det vore juste vare sig mot hunden eller mig om jag skaffade en kelpie eller liknande. Jag skulle ha ständigt dåligt samvete och jag vet ju hur tervarna blir när de fått för lite aktivering...
Så det får bli en lite mer "lagom" hund.
Fast sen håller jag ju med att man inte behöver vara ein Übermensch heller för att kunna ha en mer utpräglad bruksras, de flesta är faktiskt ganska normala människor om än med ett stort hundintresse :).

Det gjorde vi nog! ;)

Min collie kom från Oneways. Jag är fortfarande lite svag för rasen, men har nog inte så jättebra koll längre, iaf inte på vilka hundindivider som är bra nu osv.

Jag förstår precis hur du menar med dåligt samvete. Jag är barnledig och hemma jämt. Hundarna får långa promenader varje dag med enklare aktivering typ lydnadsmoment eller små uppletande, men jag upplever (tycker) att min jaktlabbe behöver jobba hårt för att må bra. Och en gång i veckan som det är nu räcker inte. I mitt huvud alltså... Fördelen med min collie var att hon nöjde sig med och var jättelätt att träna inomhus, hon kunde köra samma skifte i fjärren 279 gånger bara hon fick en torrfoderkula för besväret :D Utan att gå upp i stress som jaktlabben gärna gör. Collien hade inte samma behov av att "ta ut sig".

Jag har ju en helbror till kortisen du hade. ;) Det är väldigt mycket jag känner igen, i väldigt många moment man tränar är själva momentet belöning nog - idag körde jag bland annat ett uppletande och visst får han en godisbit när han gör ett(korrekt) avlämnande men den bästa belöningen är ändå att få springa ut igen! Samma med hoppet i lydnaden, för oss är det perfekt att det kommer sent i programmen för ofta kan jag belöna ett väl utfört arbete med att han får hoppa ett hinder. :D

Det där med att träna inne är också behändigt, även om husse inte är överförtjust när jag övar "skall". Det är väldigt skönt med en hund som är taggad och klar för några minuters träning men sedan kan gå och lägga sig igen!

Sedan har ju min hund också problem med andra hundar, i hans fall är det osäkerhet, men det har blivit mycket bättre tack vare kastrering. Det är som du säger något man ska ha lite i åtanke också och ha koll på att föräldrarna till ens valp fungerar med andra hundar till vardags. De behöver ju inte älska varenda hund de ser men det får inte bli en stressfaktor heller.

KL

Jag är barnsligt förtjust i korthårig collie, än mer så efter att ha sprungit på en fantastisk hanhund igår.
Trevliga, allround och lättmotiverade. Perfekt i min värld.
Ska jag skaffa blir det dock en långhår, jag ska inte skaffa mig mer hund än jag har idag. Alternativet blir för oss en ren sällskapshund.

Delvis KL:
Jag har nu fått uppfattningen att ett BRA korthår kan man ha till lite allt möjligt, de vill arbeta men kräver inte lika mycket som de mer renodlade bruks/vall/retrieverraserna.
Lättsamma hundar att ha men att man skall se upp med diverse rädslor och även hundaggressivitet, man skall alltså absolut vara noggrann när man väljer hund :).
Menar absolut inte att förringa Satis upplevelser, vet själv hur jobbigt det är med en hund som inte är som man önskade mentalt men tror ändå att det skall gå att hitta ett bra korthår.

Förresten, upplever ni rasen som skällig? Vet att det mycket är en uppfostringsfråga men vissa raser ÄR onekligen mer glappkäftade än andra ;).

Och en något flummig fråga, är de liksom tråk-mesiga? Jag menar absolut inte att trampa någon på tårna men jag har bekanta med raser som jag tycker är lite... färglösa och tråkiga (bichon havanais, cavalier och en del vinthundar är några exempel). Toppenhundar på många sätt men inget för mig.
(Å andra sidan är jag fullt medveten om vad många tycker om terriers, det är väl bra att det finns en hundtyp/ras för varje smak!)
Men vad tror ni, kan ett korthår kännas tråkigt och initiativlöst (hittar ingen bra beskrivning för vad jag menar, jag vill ha en hund som har det)?

Jag upplever dem inte som skälliga, blev lite förvånad eftersom man ofta hör att collie är en skällig ras.

Och nu har jag ju inte erfarenhet av att äga någon annan ras men jag upplever inte Rover som varken mesig eller tråkig heller(fast jag kan kalla honom tönthund ibland :D ). Jag har fått spontana kommentarer både från domare på tävling och en person jag gick tävlingslydnadskurs om vilken rolig hund han är, så jag är nog inte bara partisk.

Rover hälsar att han minsann inte är mesig alls! :p

Vildhund.jpg

Och jag uppfattade inte beardisen som skällig när jag hade min förste heller :angel: han kunde ge ett vaktskall, i övrigt tyst. Efter det har jag haft lite mer rastypiska (läs skälliga) dårar ;) tur att de i övrigt är den perfekta rasen för mig.

Vad fin din hund är :)

Tack!

Min kan skälla till någon enstaka gång när han hör en annan hund, i övrigt måste man nästa dra igång honom för att han ska skälla. Under vanlig lek eller träning skäller han aldrig.

När jag första gången besökte hans uppfödare hade hon mer än tio hundar och inte en enda skällde när vi kom in på gårdsplanen, så han är inte helt unik.

Toppen :)! Efter 16 år med isländsk fårhund så vore det trevligt med en ras där det inte så att säga trillar ut ett skall så fort den öppnar munnen :p.
Jag har fått för mig att collies har låg skalltröskel men nu har jag hört flera berätta att deras är ganska tysta, ytterligare ett + :).

Vad underbart :D när vi skulle hämta mattis och uppfödaren skulle förklara vägen sa hon ... "och sedan hör ni när ni kommit rätt"

Toppen :)! Efter 16 år med isländsk fårhund så vore det trevligt med en ras där det inte så att säga trillar ut ett skall så fort den öppnar munnen :p.
Jag har fått för mig att collies har låg skalltröskel men nu har jag hört flera berätta att deras är ganska tysta, ytterligare ett + :).

De collies jag har känner har EXTREMT lätt för att ta till ljud. Inte bara skall utan pip, gnäll, yl osv. De collieägare jag känner säger att de flesta collies är såna och att på t ex collieläger är det aldrig tyst ;)

Vet inte om korthåren är tystare än långhåren möjligen?

Skällighet: Har samma upplevelse som Dentaku ;) Min collie skällde inte ens på ringklockan fast min andra hund gjorde det. Min erfarenhet är att korthåren är mycket mindre skälliga än långhår. Däremot pratades det en hel :D

Tråkighet: Nu tycker ju vi typ tvärtom vad som är tråkigt och inte ;) Så det är lite svårt att svara på... Men, tycker du tervar är tråkiga? Jag tränade och umgicks mycket med tervar förut, och tyckte att raserna var rätt lika fast collien hade mindre av allt, både positivt och negativt. Tex kamplust, reaktioner, beteende mot hundar osv. PS, inte utställningstervar ;-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
318
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 661
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka