Kortegehästar får bröllopsskor

Sv: Kortegehästar får bröllopsskor

Våra pengar?

Du har inte sett att det är kopplat till nya medlemsskap? Nya medlemmar= pengar in.

LIA

Nej,tydligen inte bokstavligen våra pengar, den formuleringen kanske var fel. Kan inte pengarna användas till något bättre en specialskor som slås på för en dag?

Hur engagerade kommer de medlemmar som går med bara för att vinna en bröllopssko vara?

Nej,tydligen inte bokstavligen våra pengar, den formuleringen kanske var fel. Kan inte pengarna användas till något bättre en specialskor som slås på för en dag?

Hur engagerade kommer de medlemmar som går med bara för att vinna en bröllopssko vara?

Jag fick en liten tanke om att skorna skulle kunna auktioneras ut på Tradera och att pengarna skulle kunna gå till typ SHV eller nåt :idea:
Känns ju lite mer meningsfullt än att lotta ut dom...

I övrigt tycker jag det känns lite gulligt på nåt sätt med bröllopsskor till hästarna och det är ju trots allt inte "vi" som betalar det utan Föreningen för den beridna högvakten (eller vad dom nu hette)

Varför är ni så tråkiga? Ska vi ta väck allt som inte är direkt livsnödvändigt? Vart ska då alla pengar gå som vi inte lägger ner på nöjen, semestrar, finare bil, mode, ny mobil, smycken, bio, makeup osv, osv, osv? Ner i dom svarta hål kallade svensk skola och svensk sjukvård? :eek:

Vet ej, men några av dom stannar förhoppningsvis= fler än utan skorna. Spelar det någon roll?

Får inte folk lägga sina pengar på vad man vill längre?

LIA

När man slösar bort pengar på fjoll och lyx så sticker det väldigt mycket i ögonen på de som faktiskt inte har ett enda öre över i plånboken, det får man faktiskt vara beredd att stå till svars för vid all lyxkonsumtion.

Vad gäller föreningen för beridna högvakten så är jag motståndare till hela föreningen som sådan... och varför då i hela fridens namn kan man ju undra ?

Jag anser att såväl hovstallet, K1 hästarna och polisrytteriet antingen ska flyttas eller läggas ner för hästarnas skull, så därför är jag motståndare till föreningen för beridna högvakten.

Att jag sedan även anser att kungahuset bör avskaffas gör ju inte heller att man blir mer välvilligt inställd till beridna högvakten.

Eftersom de som sitter på hästarna bekostas med statliga medel så är visst skattebetalarna med på notan...

Du menar att hästarna skulle vara oskodda om man inte kläckt idén om "bröllopsskorna"? Det tror inte jag.

Dina politiska åsikter är dina och jag vet inte om denna tråd lämpar sig för att diskutera dom.

Vem är du att avgöra vad som är fjoll och lyx och därmed omoraliskt? Du har dator? TV? Häst? Bil? Mobil? Massor av andra onödigheter? Ska du stå till svars för det?

Du gillar det säkert inte, men jag ser ett exempel på den KUNGLIGA avundsjukan. :)

LIA

När man slösar bort pengar på fjoll och lyx så sticker det väldigt mycket i ögonen på de som faktiskt inte har ett enda öre över i plånboken, det får man faktiskt vara beredd att stå till svars för vid all lyxkonsumtion.

Att ha häst(ar) är defenetivt en lyx.
Det är väl ändå upp till var och en vad man väljer att lägga sina pengar på. Sålänge det inte skadar någon annan, så va tusan är problemet? Jag har aldrig förstått det där med att det sticker i ögonen och att man ska stå till svars (!!!!!) för det man har och äger. Är det ett brott att konsumera mer än det man absolut behöver och inte kan klara sig utan, eftersom att man ska "stå till svars" för det?

Mina föräldrar fostrade mig till att glädjas med andra, inte dömma folk efter deras ägodelar och hjälpa dem man kan. Nej, jag känner ingen avundsjuka alls, ingen bitterhet för att andra har mer lyx än mig. Visst kan jag önska mig saker och dagdrömma lite, men jag missunnar ingen annan vardagslyx. Man vet inte vilka sorjer de bär.

Sedan 1987 är den Beridna Högvakten ett samarbete mellan Försvarsmakten och den ideella organisationen Föreningen för den Beridna Högvakten. Föreningen finansierar inköp och utbildning av de 90 hästar som krävs för verksamheten samt står för huvuddelen av de direkta kostnaderna (foder med mera) för driften av stallen på Kavallerikasern.

Inkomsterna består av sponsorpengar, om inte sponsorerna invänder så förstår jag faktiskt inte varför du gör det.:confused:

Så hästarna har inte bekostats med statliga medel, alltså inget att grina illa över.

Om jag sedan fattat saken korrekt, skickar försvarsmakten värnpliktiga på utbildning, som genererar i ytterligare inkomster.

Jag fick en liten tanke om att skorna skulle kunna auktioneras ut på Tradera och att pengarna skulle kunna gå till typ SHV eller nåt :idea:
Känns ju lite mer meningsfullt än att lotta ut dom...

I övrigt tycker jag det känns lite gulligt på nåt sätt med bröllopsskor till hästarna och det är ju trots allt inte "vi" som betalar det utan Föreningen för den beridna högvakten (eller vad dom nu hette)

skorna kan mycket väl ses som samlar objekt och jag tycker också skorna borde säljas och pengarna gå till välgörenhet

Jag påstod inte att hästarna var bekostade med statliga medel, det jag påstod var att ryttarna var bekostade med statliga medel.

Värnpliktiga är inte gratis, om nu någon mot förmodan skulle tro så, och jag hyser ingen som helst förståelse för att staten slösar bort dyrbar soldatutbildning på att hålla igång beridna högvakten.

Jag är dessutom fullständigt medveten om att ryttarna annars är militärpoliser men jag tycker att man skulle kraftsamla mera på denna delen istället för att hålla på med beridna högvaktsfjollerier.

Värnpliktiga generar förhoppningsvis inga inkommster öht, då det vore djupt oetiskt att använda våra soldater på det viset - dom ska vara soldater och inte användas som arbetskraft i vinstsyfte.

Sponsring är inte heller i egentlig mening gratis - den bekostas genom högre priser, lägre löner och genom att vara avdragsgill... men den diskussionen är däremot kanske något för en annan tråd :angel:

Senast ändrad:

Utbildning kostar pengar, som ger den beridna högvakten inkomster. Oavsett om försvarsmakten utbildar själv eller skickar på utbildning, så kostar det pengar.

Jovisst, försvarsmakten köper in utbildning från föreningen... utbildning som idag fullständigt saknar militär betydelse.

Att köpa in utbildning som är fullständigt värdelös för deras förmåga som soldater att lösa sina stridsuppgifter tycker jag känns som ytterst tvivelaktigt.

Personligen tycker jag att om man ska ha beriden högvakt så ska den skötas på helt frivillig basis, dvs personal som på sin fritid själva bekostar sin ridutbildning och där försvarsmakten endast bekostar den rena skyddsvaktsbiten av det hela.

Sen är det ju ytterligare en aspekt med hela högvaktsköret att det är för mycket grejjer runt-om-kring, att slottet är skyddsobjekt och sålunda vaktas av miltära skyddsvakter är en sak.

Men det krävs egentligen inget lull-lull för att lösa uppgiften som skyddsvakt utan skyddsvaktsutbildning, fältuniform och en automatkarbin är det som krävs för att lösa den uppgiften - allt därutöver är de facto extravaganza som är att betrakta som slöseri med skattemedel.

Personligen har jag "tackat nej" till högvakt ett par tre gånger just för att jag inte tycker om bling-bling-och-ståhej inslagen i uppgiften, hade man löst detta uppdrag som vilket skyddsobjekt som helst så hade det varit en helt annan femma.

Då får väl de få miljoner vi talar om gå in i kulturbudgeten, den som i år tydligen var 6,47 miljarder och om något innehåller poster som är att betrakta som extravaganza. Tror nog t.ex att Beridna Högvakten sprider betydligt mer PR och glädje än det vi får för livstidslönen till vissa konstnärer...

För mig blir det jätte underligt när någon baserar sin åsikt på felaktiga uppgifter, alla utbildningar inom försvarsmakten kommer personen till gagn även inom det civila.

Ja, faktiskt.

Så fort det är något utöver det "vanliga" så skriker somliga i högan sky.
Mantrat "Vård-skola-omsorg" repeteras om och om igen, :devil:igt tröttsamt.

Inse att detta är pengar som ALDRIG hade lagts på det ni avundsnissar vill.
Skolan och vården får massor med pengar som inte hamnar där de ska! Varför slänga ännu mer pengar ned i det ineffektiva, svarta hålet?

Jag tycker skorna är en kul grej, men tydligen ska vi alla klä oss i säck och aska, nåde den som försöker sig på lite flärd. :eek:

Då får väl de få miljoner vi talar om gå in i kulturbudgeten, den som i år tydligen var 6,47 miljarder och om något innehåller poster som är att betrakta som extravaganza. Tror nog t.ex att Beridna Högvakten sprider betydligt mer PR och glädje än det vi får för livstidslönen till vissa konstnärer...

För att inte tala om den fullständigt obegripliga sk konst som köps in.

Ta t ex Raul Wallenberg-monumentet vid Nybroplan: jag tycker det ser ut som halvtuggade, utspottade lakritsklumpar (alternativt tuggtobak) och hur det är tänkt att man ska göra kopplingen till Wallenberg övergår mitt förstånd :laugh:

Så OK, nu vet vi att du vill ha bort kungahuset och allt därtill hörer. Kanske räcker med politisk propaganda för den ståndpunkten?

Dina inlägg har väckt en del andra frågor och synpunkter. Varför inte svara på dom?

För min del är det positivt med häst i stad, fr a vid evenemang som bröllop, begravningar och diplomatackrediteringar(?). Under förutsättning att hä'starna slipper leva i städerna!

LIA

Tycker också det är trevligt att vi har hästar i officiella sammanhang.

Däremot kunde de ju som sagt slippa leva mitt i stan, så långt är det inte ut till Kungsängen t ex.

För mig blir det jätte underligt när någon baserar sin åsikt på felaktiga uppgifter, alla utbildningar inom försvarsmakten kommer personen till gagn även inom det civila.

Nu har du vänt på resonemanget, det var aldrig frågan om huruvida utbildningen var till personlig gagn för de personer som genomgick den - det var frågan om att utbildningen inte är till gagn för Försvarsmakten.

Till er andra kan jag ju hålla med om att det är mycket onödiga pengar inom kulturen, främst kanske upphandling av konstverk som pryder offentliga platser och inrättningar där man betalar en konstnär sexsiffriga belopp i "lön" för en tavla eller synnerligen abstrakt staty som mest bara den som höll i upphandligen tycker är trevlig att titta på :grin:

Men nu var det högvakten och beridna högvakten i synnerhet som diskussionen gällde, annars börjar vi snart att blanda in stödpengar till banker och hela tjosan i diskussionen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
396
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 632
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 317
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar