Korta tyglar i galoppen?

the_connemara

Trådstartare
Är inte w-ryttare alls och fick en ide idag när grannen som tränar lite sa att hästen kunde galoppera så lugnt på långa tyglar. Rider ni aldrig på korta tyglar?

Om ni då som w ryttare skule provrida min pålla, vad hade ni gjort då? Hon är lite lång i kroppen och blir lätt markbunden i galoppen, trampar inte under sig med innerbak och får därmed ingen bärighet alls. Rider i engelskt så har vi ju lite stöd i tygeln och hon går lätt i en bra galopp om man håller ihop henne (inte sparka-dra metoden :mad: ). De som provridit och inte varit så duktiga har knappt fått henne att galoppera, iaf inte längre än några språng, just för att hon satt upp huvudet och tappat allt var ryggverksamhet heter och dedtbblir något långt, flackt prång innan hon dalar till slängtrav. Hon är lixom inte självgående men är ändå himla framåt om ni fattar..

Vad hade ni gjort?

Jag är ju inte westernryttare då, men jag har en häst som är (var) likadan som du beskriver. Det kunde vara fruktansvärt svårt att få honom att "sväva" lite högre upp i galoppen om man kan säga så. :smirk:
Men för några månader började jag rida för en tränare som direkt kunde hjälpa mig och min häst med svårigheterna. Hon såg precis vad vi behövde! :)
Iaf så fick vi en övning som gick ut på att böja odrentligt och mycket på volten, först i skritt och trav och korta stunder i galoppen. I skritten och traven är han nu jättebra, man kan sitta på långa tyglar och har ändå en häst som rör sig fruktansvärt trevligt och är så himla mjuk i munnen och lyhörd! Och ändå har vi inte nått "toppen" på övningen än! :) Galoppen har också blivit bättre, man behöver inte sitta på så jättekorta tyglar längre för att hålla ihop honom. Det viktiga är att man formar med benen, då känner han att han får lite stöd och vinglar inte bara iväg. Han har blivit fruktansvärt mycket bärigare i sig och det är ett nöje att rida honom nu! Jag kan inte vara gladare och stoltare över min hästs framgångar. :)

Nu vet jag ju inte riktigt hur din häst är, och om det skulle funka på din men för mig har det gått väldigt bra än så länge. Min häst har alltid tidigare varit tung och lite seg i kroppen i alla gångarter, men nu börjar han bli lite kvickare och framförallt- mjukare! :) :)

Givetvis rider vi på kortare tygel emellanåt. Ingen häst kan bära sig själv på längre tygel utan en massa träning.

Ja, som Sandra skrev måste vi ju alla lära hästarna att vara bäriga med långa tyglar. Och det är en lång väg dit. Det man får göra i början med hästar som är vana att "bäras" runt av sina ryttare är att ge små eftergifter när de går rätt. Sedan får man öka dessa stunder med längre tyglar mer och mer. Men det är ett ganska krävande jobb och tar ett tag. Men ge inte upp, belöningen som innebär en självbärande häst på lång tygel är obeskrivlig.
:)

Jo, det är ju just det som min tränare att satt mig till att göra, även om jag inte är westernryttare. :)

Bara för att det heter western eller dressyr så innebär det ju inte att träningen ser helt annorlunda ut. Syftet måste ju ändå vara detsamma, en välriden häst. Eftergiften borde komma exakt samtidigt för western och dressyr även om vår eftergift kanske är lite större än er..

Det magiska ordet är EFTERGIFT! Samla och ge efter.
Det tar tid men det är värt att vänta.

Problemet är att få rätt timeing när det gäller eftergiften,
ta hjäp av någon som kan är det bästa tipset jag kan ge.

- Jessica - :rofl:

Det har jag väl inte sagt heller? Men det finns ju dressyrryttare som inte tränar med "den sortens" eftergift.

Om jag bara skall provrida din häst en liten stund skulle jag försöka rida henne på ungefär samma sätt som du gör, varför ska jag försöka ändra på nåt för bara 10 minuter? Är det för en längre tid så hade jag, precis som Sandra mfl redan skrivit succesivt lärt henne att bära sig själv utan att jag håller upp henne. En lång process men det finns ingen genväg tyvärr :bump:

Malin

Det var inget illa menat :) Försökte bara säga att det är väldigt likt oavsett vad man rider. Jag uppfattade ditt inlägg som att dressyrfolk vanligtvis inte jobbar med eftergift. Vad jag förstår så gör de det, fast den är väldigt marginell jämfört med den i western.

Jo, jag vet. Jag har provat lite i varje, så jag vet att grunden är väl lite detsamma men det är "utvecklat" olika. :)
Sen så finns det ju de som missuppfattat det helt och hållet, och inte ger eftergifter. :(
Och så känner jag en (som är lite typisk sån som snålar med eftergifter) som köpte en westernhäst och gav sig in på det. Hon upplevde det som att hon tappade hästen helt och inte hade nån kontakt. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 467
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama