korta muskler

B

BrokenSilence

Min pålle tar OTROLIGT korta steg!! Har kollat med veterinär och hon verkar inte ha ont någonstans, och pratat med min tränare som säger att man inte kan göra någonting åt att musklerna är korta för hästen är för gammal.. :confused:

Hästen i fråga har jag nyligen köpt, och har bara tänkt ha henne som promenadhäst så jag har inga jättekrav på henne direkt men skulle ändå gärna vilja veta vad jag kan göra för att länga musklerna på henne så att hon kan öka steglängden. Hon är 11 år, så jag tror nog inte hon är för gammal för det, vad tror ni?

håller först och främst på att stärka henne i allmänhet. är ute och klättrar, kör långa travpass och går över bommar på marken. Ett par gånger i veckan stretchar vi.
Tror ni att det kommer att ge resultat? eller är det lönlöst? finns det något annat jag kan göra?

Sv: korta muskler

ta ut en massör, stretcha varje dag efter varje pass.. mitt outbildade tips :)

11 är väl ingen ålder på en häst! ;)

Fortsätt stretcha, om du gör det rätt vill säga. Ta ut massör som Colombia_Girl sa så kan du säkert få råd med!

Nu är ju inte jag heller utbildad på muskler, men jag har oerhört svårt att tänka mig att man INTE skulle kunna få musklerna att bli iaf mer flexibla? Det är ju bara att jämföra det med oss, vi kan ju börja träna i vilken ålder som helst och en muskel är ju en muskel och fungerar på samma sätt oavsett djurart.
Det man inte kan ändra på efter en viss ålder är ju snarare andelen explosiva, respektive uthålliga muskeltrådar som musklerna består av. Det ska tydligen avgöras av en hästs träning/rörelser under de första tre åren i hästens liv...?

Jag skulle iaf massera och stretcha och framförallt verkligen utnyttja naturen som ditt ridhus. Klättra, kliv över kalhyggen, rid i sandtag eller vattenbryn. Allt du kan komma på som varierar hur hästen rör sig. Tänk så här. Det borde ju inte kunna bli sämre av det iaf?

/JES

Just ja. Höll på att glömma. SKRITT är den absolut mest underskattade gångarten som finns. Träna mer i skritt så får du mycket annat på köpet!
/JES

Kolla så att hästen inte har ont i hovarna. Det skapar många gånger ett kort steg. 11 år är väl ingen gammal häst. I sina bästa dagar skulle jag säga.

Mvh Ideaal

Hej - det finns _väldigt_ mycket du kan göra för att utveckla gångarterna hos din häst. Det är INTE så att det är "kört" när du passerat unghäststadiet.

1. ta bort allt som hindrar. Din häst ska kunna röra sig lika stort med dig på ryggen som när den travar fritt i hagen. Sadel eller annan utrustning kan vara en stor anledning till att hästen inte kan ta ut rörelserna ordentligt. Vanligt är att en sadel för långt fram blockerar bogbladets rörelser, och ett en sadelbom som passar dåligt hindrar hästen att höja ryggen under ryttaren och få bakbenen under sig.

2. Gör hästen stark och smidig. Riktig träning är givetvis A och O. Under träningen måste du först släppa på motstånd och låta hästen våga gå på innan du börjar ta tillbaka. Det tar tid att bygga styrka men kommer att ge resultat med tiden. Anlita en tränare du har förtroende för och som du trivs med.

3. Anlita hästmassör. Jag är själv hästmassör så jag talar iofs i egen sak, men massage är enormt lösgörande och hjälper dig förbi motstånd i träningen. Just när du lägger om träning eller börjar försöka utveckla hästen kan du ha stor nytta av massage istället för att rida loss allting. Det sparar mycket tid och sparar också hästens psyke eftersom den snabbare kommer klara av det du begär. Du kan även få hjälp med ett stretchschema som passar just din häst. På www.hastmassage.com hittar du diplomerade hästmassörer nära dig.

Din häst kanske inte kan bli en gångartshäst med kapacitet för grand prix men du kan garanterat göra den mer elastisk och fri att ta ut rörelserna med hjälp av ovanstående tre råd. Det är definitivt inte för sent.

mvh
Lejonelle

Jag skrittar ofta med min häst och för att få honom att länga
stegen så följer jag med hans rörelse med höften ganska mycket.
Efter en stund spänner jag sätet lite och känner direkt hur han kortar
stegen. Så håller jag på flera gånger! Efter att jag börjat träna så
innan jag ökar tempot, har jag märkt att han länger otroligt på stegen i traven också.

Det funkar för oss i allafall!!!

Bara ett tips...... Lycka till :bump: :bump:

min lille vän född 01 har ett kort steg bak, han har fin ryggaktivitet men svårt att länga steget bak. Jag tar ut massör lite då och då och hon gav mig tipset att stretsha bakbenen ordentligt efter varje gång jag gjort något med honom och det är en enormn skillnad, muskeln är betydligt mjukare och han har fått en betydligt ledigare gång. Han rör sig på samma sätt i hagen som under ryttare.

Var det inte din ponny som haft fång??
Kanske svaret ligger där....................................??

Testa råden du fått men kolla även om det kan vara så att den har ömma fötter. Vår hade ett kort steg när vi fick den och detta avhjälptes med silikonsula efter tips från bättre vetande. Detta hjälpte men nu har det visat sig att orsaken till det korta steget/ömma fötter troligtvis berodde på hästens extrema övervikt! I samma takt som kilona rasat har även steget blivit längre och silikonsulorna är nu ett minne blott. :D

Berätta lite om hur det går till att stretcha bakbenen! :) Eller finns det någon hemsida med instruktioner? Undrar Inelin som också har en häst med stela bakben.

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 557
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 975
Senast: ameo
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka