korta eller långa?????

D

DiscoveryGirl

brukar ni rida med korta eller långa tyglar???

rider själv ofta på väldigt lång tygel men börjar fundera om jag är för snäll när jag rider....

men när jag "tar" tygeln känns det som om man drar och då av en impuls släpper jag efter men nu på sistonde har det märkts när jag bara har tagit lite av tygeln att hon drar ner huvudet och tar mer tygel..... vilket jag då undrar att när jag har henne på korta tyglar är det hon som drar då i stället för jag???? och om jag har kvar henne på korta tyglar kommer hon tillslut sluta att dra i så fall????

några tips????

Sv: korta eller långa?????

Jag brukar oftast rida på kort tygel, inte så att jag har hästens huvud i knäet men så att jag kan hålla ett mjukt stöd med hästens mun. Jag anser att man kan vara minst lika lätt på handen med kort tygel som med lång tygel det gäller bara att vara mjuk och avslappnad och veta exakt när man behöver ge en eftergift. Om jag vill få hästen att höja ryggen lite mer och komma i en djupare form, då kan jag ibland länga tygeln för att känna att han håller samma tempo även om jag inte håller i honom...:smirk:

Jag rider oftast på ganska lång tygel, om jag inte "vill" något med hästen - böja, ställa, etc. Då tar jag mjukt i tygeln för att genast ge eftergift när hästen lyssnar och ger efter. Det viktigaste är att renodla hjälperna så att hästen inte blir stum i munnen, och också att vara noga med att hästen accepterar när man väl tar tygeln. Alltså att den inte rycker tyglarna ur handen på mig, då får jag sluta handen om tygeln så att det blir stopp, utan att hamna i dragkamp.

DiscoveryGirl skrev:

rider själv ofta på väldigt lång tygel men börjar fundera om jag är för snäll när jag rider....

men när jag "tar" tygeln känns det som om man drar och då av en impuls släpper jag efter men nu på sistonde har det märkts när jag bara har tagit lite av tygeln att hon drar ner huvudet och tar mer tygel..... vilket jag då undrar att när jag har henne på korta tyglar är det hon som drar då i stället för jag???? och om jag har kvar henne på korta tyglar kommer hon tillslut sluta att dra i så fall????

några tips????

Jag rider på långa tyglar. Men om hon höjer huvudet eller blir framtung tar jag ett mjukt tag och släpper tills hon formar sig och släpper efter. Hon hänger alltså aldrig i bettet utan bär sig själv.

DiscoveryGirl skrev:

några tips????

det är inte längden på tygeln som avgör utan eftergiften. dvs att du ger eftergift, även om du har kort tygel, och att hästen svarar på eftergiften, dvs ger efter. eftergift betyder inte att man släpper ut hela tygeln, du sätter ramarna på tygelns längd men måste anpassa eftergiften så att du ger eftergift när hästen svarar fram.. om du förstår hur jag menar.

ridningen ska ju ske bakifrån och fram - dvs MOT stödet på tygeln, och eftergiften måste timas.

har du några bilder på när du rider? Lättare att ge tankar och ev. råd då.

en del svar va lite krångliga att förstå...men det med eftergift kan jag så jag inte sitter och drar men, om hon försöker ta bettet ska jag hålla kvar tills hon själv håller upp huvudet då?????

Attans svårt att förklara när man inte sett dig och inte kan visa vad man menar, men jag gör ett försök i alla fall!

Tänk dig ett läge där du vill ha din hästs huvud. Antar att din häst spjärnar emot om du håller tygeln med den längden? I så fall får du inte bara sitta och hålla emot, utan ska i stället försöka ta ett litet tag i tygeln. Om vi då var i den bästa av världar skulle hästen rätta sig efter detta, varvid du kunde ge efter lika mycket som du tog som "kvitto" till hästen att du var nöjd och så fortsätta med en helt stilla hand och hästens huvud där du ville ha det.

Jag är ganska säker på att det inte fungerar på det sättet för er,men är du säker på att det beror på tygeln? Fundera på vad som är orsaken till problemet.
Är din sits och hand tillräckligt stadig för att tillåta att hästen gör rätt?
Är din drivning riktigt anpassad så att du flyttar in bakändan lika mycket som du försöker korta in halsen? Det blir inte riktigt bra om man bara rider hästens huvud och hals, men om man lyckas få ordning på hästens rygg och bakben brukar mycket i hals och framdel lösa sig automatiskt.

Har du nyligen sett hästen gå bra med en duktig ryttare? Annars kanske du ska fundera igenom om den orkar, ev har ont eller om det kan vara något problem med utrustningen.

Är hästen van att få göra som den vill och helt enket oförskämd och respektlös mot dig? I så fall kanske du måste hålla emot i tyglarna och driva kraftigt tills hon ger efter och då gäller det att vara snabb som attan och själv ge efter. Men det är kanske inte direkt något du ska prova på egen hand, korrigeringsridning kräver erfarenhet och mycket timing.

Grundregeln för alla tygeltag är i alla fall att de i alla lägen följs av eftergift och att minsta tendens hos hästen att de efter omedelbart ska följas av eftergift hos ryttaren.

Jag rider lätt på för långa tyglar å det är jag väll medveten om.

Går ju bra när jag värmer upp bara men sedan kan man få vissa problem eftersom att man inte kan vissa hästen ordentligt vad man vill att dom ska göra, vilket min ridlärare har kommenterat ofta :angel:

Jag varierar lite. Försöker att träna hästarna med att bära sig även om jag rider på lång tygel.

Jag rider hästen så den bär sig, börjar på lös tygel med en lätt kontakt där hästen får hitta egen balans och form, sedan allt eftersom jag mjukar upp den så samlar den ihop sig bakifrån och kortar upp sig och då kortas ju tyglarna något automatiskt. Man ska ju ha en mjuk kontakt med hästens mun, men inte bära runt dess huvud.

hm, så här gör jag.. varje gång jag tar kontakt med tygeln menar jag något. jag vill aldrig att hästen stödjer på bettet eller grimman, den ska kunna bära sig själv. när man börjar rida en häst bli d ju bara korta stunder den samlar sig som sedan blir längre och längre när man påminner den när den tappar formen. Så alltså, jag rider med en längd på tyglarna som gör att om jag behöver ta kontakt med hästen kan jag göra det fort och om jag ska ge eftergift behöver jag inte släppa på allt jag har för att den ska få d. Med det kan jag både rida hästen i hög och låg form. Det jag tror du gjort är att du släppt för att DU är rädd att du drar, men i självla verket är det hästen som drar och nu har den kommit på att om den kör ner huvudet så får den eftergift. Alltså, omedvetet har du lärt hästen att dra tyglarna ur handen på dig.. Om du rider henne in i en position där du vill ha henne och låter då henne vara direkt hon gör rätt kommer hon lära sig att det är där det är bekvämast att vara.

moonlightgarden skrev:
Jag rider lätt på för långa tyglar å det är jag väll medveten om.

Går ju bra när jag värmer upp bara men sedan kan man få vissa problem eftersom att man inte kan vissa hästen ordentligt vad man vill att dom ska göra, vilket min ridlärare har kommenterat ofta :angel:

Jag tycker att det går alldeles utmärkt att på längre tygel visa hästen vad man vill åstadkomma. Jag jobbar mycket med sätet och vikthjälper, hästen får samla sig och bära sig själv.

har sett att det finns gummisnoddar som man kan fästa mellan bettringen och tygeln om man rider med en för hård hand. Jag vet inte hur bra den fungerar.

Långa tyglar när vi skrittar fram/av. eventuelt långa tyglar vid trav när vi rider ut .

Annars korta tyglar, eftersom man då ger mycket "snällare" tygelhjälper.
Med en lång tygel måste man ge en Stor hjälp, medans med en kort tygel krävs bara att man plockar lite, nästan omärkbart.

Trodde innan att långa tyglar var mildare för hästen, men fick förklarat för mig att så var det verkligen inte. Vid en närmre eftertanke förstår man varför . :idea:

njae..beror på hur känslig hästen är.. och hur man tränat den. min känner av om man bara lyfter tygeln.. då samlar han sig direkt..

det beror ju på en massa saker! som estet sa, hur hästen är tränad, hur känslig den är. sen kan man ju rida på "långa" tyglar, alltså ingen statisk kontakt med munnen, men såpass korta så man inte behöver veva runt med armen för att förmedla något..
jag tycker inte att man kan säga att det är snällare att rida på korta tyglar än med långa. det beror helt på hur man rider!

Rider oftast med sidepull och då har jag långa tyglar. Tar lite i dom om jag behöver förstärka halt eller att vi ska svänga.

kl.

jag rider på 'korta' tyglar.
jag har alltid ett mjukt stöd i handen på hästen.

undantag när jag tränar lösgörande, som sidvärtsrörelser, fram-och bakdelsvändningar i skritt och ute i skogen i skritt.

jag eftersträvar att ha korta tyglar men släpper ofta ut dom efter hand.. :angel:

men jag har alltid långa tyglar när man skrittar fram, lite i avtravningen och helt vid avskrittning.. när hästen ska jobba och gå i form så är det kort tygel och kontakt med hästens mun som gäller..

Mitt mål är att kunna rida på lös tygel. Jag tränar så att jag tar i hästen (hjälper) med en kortare tygel och när den gör rätt så släpper jag ut helt. Då lär den ju sig att om den gör vissa saker på et visst sätt så får den ha lös tygel, o då kan man ju tillslut rida på lös lång tygel och hästen arbetar iallafall!:idea:

Jag anser att det definitivt är snällare och bättre att du rider på en lång tygel än en kort, om du är osäker på om du är för hård i handen eller så.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?