Korta dragläder

S

Svanhild

Håller som bäst på o skrubba selar om dagarna o har roat mig med att prova lite selar på mina hästar MEN... jag har en fundering som återkommer på MÅNGA av selarna!!

Varför har de gamla selarna sååååå korta dragläder?!? Lokorna o svanskappan o rubbet passar men draglädren?!?! De sitter lixom 1-2dm för långt fram! Varför?? Var hästarna mycket mindre i bogpartiet förr eller selade de annorlunda?

Sv: Korta dragläder

Har märkt samma men jag vill minnas att jag hört en anledning till det ,jag tycker att det känns helt fel.hoppas bukes samlade kunskap kan ge svar på frågan .

Nu har jag grabbat tag i en gammal "hästgubbe" o frågat! Detta är svaret jag fick:

De körde ofta utan baksele o då hade de lite kortare dragläder för att bukgjorden snabbt skulle ta i bakom frambenen o hålla lasten! De resonerade som så, "hellre för korta dragläder än för långa"! Det blev snabbare stopp bakom frambenen då...

Nja, tänkte jag då. Tacka vet jag baksele o längre dragläder som vi kör med idag!!

Kul att lära sig nya saker! :)
Hoppas du fortsätter hålla oss uppdaterade! Var kommer selarna att hamna? Kommer ni att skriva något om äldre tiders selmakeri, olika typer av selar och deras användningsområde?

nu vet ju inte jag hur gamla selarna är men på http://www.skogshasten.com/ under moderna hästkrafter står det att fram till ca 1830 var medelstorleken på en brukshäst i storlek med ett gotlands russ (om jag inte kommer ihåg fel). :)

Nja, det är selar som legat på nordsvenskar. Lokor, bukgjord o svanskappa passar på mina nordsvenskar... det är bara draglädren som ser lite tokiga ut... kan ju roa mig med att sela mina hästar med de där o ta kort så får ni se:idea:

Likadant är det ju på skitselarna. Jag har aldrig sett en sån utan att remmen mellan dragringen och däckeln är för kort.

Jag har hört en annan version via ardenneruppfödarna. Att förr var ardennerna mindre, medans man idag avlar på djup bål och brett bogparti. Hästarna har växt, men seltillverkarna har fortfarande 1800-tals mått på lokselarna.

Vi hade många på läderkursen jag gick på som gjorde om och la till 20 cm dragläder på deras lokselar. Skogsfolk.

Ja, det sa hästgubben oxå, hästarna ÄR större i bogen men fortfarande hade de korta dragläder för att skippa bakselen sa han... så det finns alltså två anledningar som vi vet om i dagsläget.

1 Hästarna är större i bogen,
2 de körde utan baksele.

Liet reflexioner efter att ha tittat på mängder av fotografier i böcker om gamla tider.
Hästar var över lag typen Nordsvensk, såg inte ett dugg mindre ut än idag. En del "fina" vagnshästar och några tyngre ardennerlika.

Lokselar överlag. Enligt "Lantmännens uppslagsbok" från 1923 används bröstsele om hästen lider av selbrott.

Korta dragläder överlag. Bakselar på de allra flesta. Kanske ville dom helt enkelt undvika att skakelns framände fastnar bakom bogen vid svängar och nerförsbackar. I mitt huvud låter det rimligt.

På Stockholmsbilder syns det vara lika vanligt med vanlig bågdäckel och det som jag nu lärt mig heter Selkrok ( den vidare bågen med en kroklikt fäste för upphållsremmen, i ändarna). Båda modellerna har snarlika putor. Och det på hästar som aldrig lämnade Stockholm och de som kom till Hötorget från landsbygden för att sälja sina jordbruksvaror.

Samma seldon både till en- och tvåaxlade vagnar.

Har hittat en bröstsele (modell "skitsele") på ett par som drog en vagn. Hästarna av lite grövre halvblodsmodell.

Hästarna som drog spårvagnarna hade coller och ingen baksele.

Märk väl att det här är mina iakttagelser och inget annat.

Mycket bra!! TACK!!

Men vad är selbrott? Ny fråga att forska reda på:p

jag vet oxå lite kuriosa :)

Om en häst förr var körd, och fick just selbrott eller seltvång och vägra dra vagnen, eller skenade med vagn, så kunde man efter att veterinären tittat på beteendet när selen lades på döma ut hästen så att ägaren fick ut försäkringsbeloppet. Detta någon gång på 40-50 talet uppe i Umeå.
Detta var mycket vanligt, att hästar fick så hemska upplevelser av felaktig utrustning att de aldrig gick att köra mera. Hemskt! det VAR sämre förr...

Nja, säg inte det. De hade massa mer kunskap förr o det som sker idag med den vanvård på dagens moderna hästar av okunskap o förmänskligande är heller inte bra:devil: De var måna om hästarna, det var deras arbetskamrat inte en leksak som idag men det är klart... försäkringsbedrägeri har funnits i alla tider o det finns minst lika mycket idag.:crazy:

Nja, säg inte det. De hade massa mer kunskap förr o det som sker idag med den vanvård på dagens moderna hästar av okunskap o förmänskligande är heller inte bra:devil: De var måna om hästarna, det var deras arbetskamrat inte en leksak som idag men det är klart... försäkringsbedrägeri har funnits i alla tider o det finns minst lika mycket idag.:crazy:

håller med för var man tvungen att ha utrustning och grejer som hästen inte tog skada av, då hästen oftast var väldigt viktig för överlevnaden över huvud taget. Men visst det fans mer folk som höl på med hästar som inte rigtigt visste vad de gjorde det var dom som var först med traktorn ;P

håller med för var man tvungen att ha utrustning och grejer som hästen inte tog skada av, då hästen oftast var väldigt viktig för överlevnaden över huvud taget. Men visst det fans mer folk som höl på med hästar som inte rigtigt visste vad de gjorde det var dom som var först med traktorn ;P

Var har du fått det ifrån:confused:

Min mormor och morfar var först med traktor i sin hembygd men det berodde verkligen inte på att de inte visst vad de gjorde:mad:
Det berodde på att min morfar skadade sig och inte kunde arbeta på samma sätt som innan olyckan, då köpte de en traktor och han kunde hjälpa grannarna och fick på så vis in pengar.

På den tiden fanns inte det socialförsäkringssystem som finns idag, hade man sex barna munnar att mätta kunde man inte ligga på soffan hur ont man än hade utan var tvungen att försörja sig på någotvis.

Jag menade inte på det sättet borde inte drat alla över en kam

nej, faktiskt så tycker jag inte kunskapen var större förr, se bara på sadlar från förr. Eller avsaknad av draglinor o baksele..

nu finns informationen och hästforskningen så nära oss att vi inte har några ursäkter längre.

Jag håller fortfarande inte med... det har alltid funnits folk utan kunskap o det kommer det alltid finnas så där är vi överens men det räcker med buke för att hitta många frågor där man seriöst kan börja fundera:crazy: HästÄGARE som frågar hur man ser att det fins broddhål i skon osv... inte kan jag påstå att jag tycker det kallas kunskap!

Men kan man generalisera så egentligen? Att förr visste alla mer eller mindre än i dag?

Enligt mig finns det i dag, och har nog funnits i alla tider, väldigt bra och kunniga hästägare, väldigt dåliga och okunniga/ointresserade hästägare och så den stora massan: de som kan rätt mycket och som är intresserade av att lära sig men kanske inte har den där djupa kunskapen inom alla områden.

Sedan går ju forskningen framåt, men den har bakslag ibland också. Ibland visar det sig ju att någon stor förbättring man kommit fram med faktiskt inte funkade eller rent av var skadlig för hästen.

Så man kan enligt mig inte generalisera!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 951
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 923
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen