Kort vuxen på ridlektion

escodobe

Trådstartare
Om jag skulle börja rida lektion seriöst igen så har jag lite funderingar.
Jag är nämligen bara 152cm och väger 46 kilo. Det gör att jag har lättast för att rida stora c/d ponny. Det är väldigt svårt att rida ordentligt på stora tunga halvblod. Jag kan förstå att ridläraren helst vill ha jämnstora hästar i gruppen. Men brukar de ta hänsyn till sådant?
Ni andra korta vuxenryttare, hur gör era ridlärare?

Sv: Kort vuxen på ridlektion

De flesta ridskolor som jag varit i kontakt med, blir ÖVERLYCKLIGA när "korta vuxna" dyker upp. Alla tror ju att ponnier är så trevliga och lättridna och perfekta barnhästar... :angel: Vilket många ponnier med tiden, drar nytta av... :devil: När de har kastat av eller skrämt upp tillräckligt många barn, så är det inte så roligt att ha dem med på lektion längre och när då ridlärare som inte alla gånger är "korta vuxna" hoppar upp för att rida till odågorna, så blir det ju gärna "viskningar och buarop" från läktare och "hästskötarflickskretsar" om djurplågeri och stackars häst...

Ponnier är dock ganska smarta och vet att vuxna är vuxna även om de är "korta vuxna". Så jag är ganska säker på att många ridskolor skulle ta emot dig med öppna armar.

"Go for it" och ha så HIMLA jättekul. Jag önskar att jag hade egen transport, så jag kunde ta med min dam till ridskolan lite oftare och kanske till och med dela på ett ridabonnemang med någon kompis. MEn än så länge får vi nöja oss med att vikariera någon gång då och då.

Mvh

IngelaH, med de långa benen, som alltid fick "jättehästarna" runt 170, på ridskoletiden.

S5030824.jpg

Nu är jag ganska nöjd med medelstor häst på 162

Jag är nämligen bara 152cm och väger 46 kilo. Det gör att jag har lättast för att rida stora c/d ponny. Det är väldigt svårt att rida ordentligt på stora tunga halvblod. Jag kan förstå att ridläraren helst vill ha jämnstora hästar i gruppen. Men brukar de ta hänsyn till sådant?

Jag förstår precis vad du menar. Jag är lite längre än dig, 158cm men tycker precis likadant. Det blir inte bra när jag rider stora hästar. Det känns många gånger ganska meningslöst eftersom jag vet att det blir så stor skillnad på hur jag klarar av att utföra olika moment på en jättehäst jämfört med en mindre.

Jag har nästan helt slutat att rida stora hästar. Jag gör det bara ibland mest för att det är kul som omväxling. Men inte om det ska vara mer seriös ridning. Jag bytte mitt halvblod mot en ponny för några år sedan. De senaste månaderna har jag mest ridit på henne när jag ridit för instruktör.

Men tidigare red jag lektion på en ridskola på deras hästar. Min ridlärare på den ridskolan är mycket bra. Hon förstod verkligen hur jag kände det och jag red nästan alltid på deras araber. Det är klart att det på en ridlektion kan vara skillnad på hur snabbt de går och avstånd mellan bommar osv. Fast egentligen tycker jag att det kan vara det även mellan hästar som är lika stora. Jag tycker nog att man kan kräva att ridläraren anpassar lite efter olika ryttare. Det tycker jag egentligen borde vara självklart även om det kanske inte är så på alla ridkskolor.

Vad kul att det finns fler!!:) Jag(158cm) älskar att rida ponny och känner mig väldigt liten och klen på stora hästar. Känns som om benen inte räcker till:crazy:

Tyvär har jag bara en dålig erfarenhet då jag som "vuxen" ridit på ridskola, jag på ponny och de andra på stora hästar. Ridskoleläraren tyckte ponnyn skulle hålla takten med de stora hästarna så jag slutade ganska omgående:smirk:

Efter det har jag ridit på privata stall och då har allt gått jättebra, de flesta förstår hur det känns!:)

Jag fick en liten stor häst, och det gick väldigt bra (mina magmuskler är som gele och ryggen värker) Tur att han hade tålamod med mina "kast med stor sadel" innan jag fick allt på plats.
Eftersom jag rider en mer elelr mindre "drop in" så får jag nog stå ut med variernade storlek. Men ska jag rida seriöst (varje vecka) så vill jag om det är möjligt slippa de allra största kamelerna.
Jag har åkt för mycket häst i mina dar, jag vill rida!

hej!

Nu vet jag inte hur stor din ridskola är, men hos oss har vi alla möjliga storlekar på hästar på våra lektioner... Vi har sammanlagt 13 ridskolehästar från B-ponnyer upp till hästar på 1,65, och det händer inte alltför sällan att de går lektion samtidigt. Vi KAN inte ens ha en lektion med bara stora hästar.

Om du pratar med din ridlärare om att du gärna rider lite mindre hästar/ponnyer så är det säkert inga problem. Det spelar ju ingen roll vilken kroppshydda/kunskap/vad-det-nu-kan-vara man har, som ridlärare försöker man alltid ge alla elever hästar/ponnyer som de trivs med och kan lära sig nånting på.

Lycka till!:banana:

Jag är 156 och väger nästan 40kg och har en foderhäst på 168cm och ganska grov i kroppen. Vill man så går det! Be om en liten storhäst om du tycker att det är jobbigt.Själv tycker jag att det känns konstigt att rida ponnysar, är van vid storhästar..

jag har en vuxen i min ridgrupp som är ungefär lika stor som du, hon får rida hästar efter sin storlek som alla andra.
oftast blir det lite mindre hästar då.

Hej, sökte på google på ridskolor och araber, och fick upp denna tråd här på bukefalos och ditt svar! Måste bara få fråga dig vad den ridskolan heter där du red och dom hade araber?? Mkt nyfiken :) Tycker väldigt mkt om rasen och efter ett uppehåll i ridningen kollar jag nu upp möjligheter för att kanske hitta en ridskola som har just araber... Är oxå kort så känner för övrigt till problemet som ni diskuterat i tråden! // jessica

(Forest Autumn: antar att ridskolan finns i skåne, såg det nu först...?)

Jag är 156 och väger nästan 40kg och har en foderhäst på 168cm och ganska grov i kroppen. Vill man så går det! Be om en liten storhäst om du tycker att det är jobbigt.Själv tycker jag att det känns konstigt att rida ponnysar, är van vid storhästar..

Håller med dig i det att om man vill så går det. Men en kort har inte samma förutsättningar som en lång person när man rider en stor häst.

Till TS
Men det är en vanesak. Det är klart att det inte blir perfekt i början men efter ett tag hittar man nya vägar. Men som kort "gör man sig" ofta kortare än vad man är - något som jag ofta får höra på träningar! Det handlar inte om att jag kortar upp stigbyglarna utan mer min mentala inställning.

När jag red på ridskola gick jag förvisso i ponnygrupp men eftersom jag var kortast fick jag alltid de minsta ponnysarna. När jag gick Häst och Ridlära kurs A gjorde de dock inte det, jag fick rida en häst på ca 175 trots mina 155 cm. Men det gick det med!

Lycka till!

Visst går det om man vill, men i mitt fall så vill jag inte! Känner liksom att jag inte räcker till..
Man räcks ju inte att lägga på sadeln, man slipper inte upp, och slipper man upp så slutar benena före sadeln tar slut... typ:p

De flesta ridskolor som jag varit i kontakt med, blir ÖVERLYCKLIGA när "korta vuxna" dyker upp.

Yep, det blev min i alla fall... Nu är jag inte så där jätteliten (166 cm, vägde då 54 kg) men jag kunde iaf rida rätt små ponnyer.

Jag fick rida allt från de största hästarna till ponnyer som nästan var på gränsen till för små, så det blev en bra variation för mig. Jag föredrar själv ponnystorlek på det jag ska rida, men det kan ju vara nyttig övning att få "hålla ihop" en större häst också även om det inte är lika lätt.

Jag är också kort vuxen och min ridlärare tycker att det är TOPPEN för jag kan rida alla ponnyer i stallet och min egen häst är också en D-ponny som passar mig perfekt! Min ridlärare säger att alla ponnyer behöver ridas av vuxen ibland som kan jobba dem lite och det brukar bli mitt "jobb" och jag tycker det är kalaskul! Rider helst ponny!

jag är lika lång:Dsom du,när jag red på ridskolan så fick jag d-ponnyerna(är nog numer för tung för c/ponny:angel:).fast jag sa till att jag ville rida storhäst,då målet va att tävla,det gick bra fast det blir ju jobbigare förstås./ lycka till.

Jag är också ganska kort (160 cm) och rider i storhästgrupp, men jag rider både ponny och stor häst. Just nu rider jag en D-ponny. :)

På min ridskola tar de ingen nämnvärd hänsyn till just ryttarlängd. Jag är 159 typ och har ridit halvblod på 165 hela förra terminen. Jag blir helt slutkörd :D Det är ordentligt svårt för oss kortare att komma till ridning på dessa "bjässar", jag beundrar verkligen alla kortisar som lyckas med bravur! Skulle helst vilja rida D-ponny eller små hästar på lektion, men ponnisarna går endast ponnylektioner och små hästar har ridskola ytterst få av.

Vi har en vuxen ryttare på min klubb som jag skulle tippa är runt 1,45. Hon rider oftast de större ponnyerna, och ibland någon av de känsligare storhästarna, som kräver balans och teknik snarare än styrka. Så ridlärarna tar absolut hänsyn till detta. Min upplevelse är att man snarast är glad att ha en sån elev, för då har man någon som kan rida de mindre viktbärande hästarna, och kan spara de viktbärande hästarna till tyngre ryttare. Dessutom så är det nyttigt för ponnyerna att gå med en lite duktigare ryttare, så ofta får hon rida de nyare ponnyerna som behöver lite tillridning.

*s* duktig är jag kanske inte.
Jo, sist så fick jag en liten stor häst och det var okey. Ska försöka få hästar i max den storleken. Visst GÅR det att rida stora hästar men jag märker definitiv att jag rider sämre.

Små duktiga ryttare behövs det väl alltid!

Jag är 183cm, väger 60 kg och det ser lite halvkul ut när jag rider C-ponny:crazy:
Det fungerar men det känns helt klart bättre att rida min egen häst(174cm och grov)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: ridelev
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår red jag min första ridlektion på ridskolan och jag undrar vad jag har gett mig in på. Hästen jag fick var en liten ponny. Han var...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 983
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30