Kort uppkäk

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kangaroo
  • Startdatum Startdatum
K

kangaroo

Hej!
Min ena häst lägger sig väldigt mycket i käken på upploppet och därför har hon kort käk. På vilket sätt påverkar det hästen? Hon slår också på sig och måste för den saken skull ha kort käk men kanske finns det något alternativ eller annan lösning? Hon har bara kindstropp. Hur förändras käkets verkan om jag sätter på käkpinne? Kan Raymondkäk vara ett alternativ?

Fia :banana:

Om hästen ligger väldigt hårt i käken finns en risk att den drar med sig hela selen framåt, och alltså inte längre går med så kort käk. Det blir ju dessutom inte alls bra när utrustningen inte sitter på plats. Alternativet i ditt fall är ju att sätta på ett skarpare käk, bara kindstropp underlättar ju att "bula ner sig" i käken för mycket. Om hästen slår sig kan ju raymond, stegkäk eller amerikanskt käk vara några varianter som skulle eventuellt kunna underlätta. Raymond är ju ett ganska snällt käk om man ska säga så (om man inte sätter kedja under hakan förstås). Fördelen med dessa typer av käk är att man får en annorlunda huvudvinkel, en mer uppriktad vinkel på huvudet, vilket ju kan vara bra i vissa fall. Blir lite svårare att bula ner sig i käken allt för mycket. Om den inte kan bula ner sig så mycket får den ju förhoppningsvis ett luftigare framsteg och får svårare att slå ihop.

Jag är på inget sätt insatt i travets värld. Men ett kort käk gör att hästen inte kan ta ut sitt framsteg fullt bakåt eftersom den inte kan sänka huvudet och på så vis få hjälp att rotera bogbladet bakåt.
Vad jag har fått lära mig så är anledningen till att hon lägger sig i käket just att hon vill sänka huvudet för att kunna få mer kraft när hon börjar bli trött.
Bara en tanke :)
// totalt travokunniga cliria :D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 431
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama