Kort lastningsfråga!

men man lastar väl inte i regel en häst som öht inte är van att stå uppbunden. ffa om det som denna tråd handlar om är vuxna hästar med lastproblem deluxe av olika varianter så är det väl ändå en självklarhet att den kan stå uppbunden öht innan man ens får för sig att man ska åka med den regelbundet? Och det är ju ändå så att hästen inte direkt kommer ngnstans i trailern den är ju instängd så att binda upp den därinne isåfall är ju en ren säkerhetsaspekt på en ovan häst isåfall att den inte kan få för sig att vända sig tex?
eller missuppfattar jag din fråga?
Lite blev det nog en missuppfattning för mitt inlägg/fråga var i huvudsak ett svar på tuaphuas svar på min fråga till ditt inlägg :)

@tuaphua
Men om man har en häst som inte är van att kunna stå uppbunden, vågar man då alls binda den i transporten? För jag håller med om att en häst som försöker slita sig loss är inget roligt och i synnerhet inte om den står i en transport. Sen tycker jag att det borde vara något av det mest grundläggande man lär en unghäst eller föl, det gamla talesättet att man får aldrig släppa en häst har fortfarande sin giltighet.

Det kan man tycka. ;)

Nej, men allvarligt. Hur många idag tror du har hästar som är klockrena i uppbindning eller lastning?
Det är inte alla iaf. Alldeles för många hästar har lärt sig komma loss(från både uppbindning och folk) och inte fått lära sig det som många ser som normal hantering i unga år.
Dessutom är ju folk så himla heta på att stänga in och köra hästar som inte är trygga nog.
Att då sätta fast dem och få reaktion för att de dels sitter fast och är otrygga är liksom som bäddat för transportproblem/lastproblem.

Motvalls kärring här! :idea:

När jag lastar mina ponnyer leder jag in dem och binder fast dem innan jag går ut och stänger luckan bakom dem. Det funkar bäst så av två skäl - dels är de väldigt vana att vara uppbundna på olika platser, så de kastar sig inte oavsett var de står. Och dels så är de så små att de hinner antingen krypa under bommen fram och springa ut åt något annat håll eller (försöka) vända sig om på den sida där de står (alternativt backa ut, dock lugnt) om de inte sitter fast.

Men principiellt och generellt håller jag med om att man sätter för bakbommen och helst stänger lämmen också innan hästen binds fast.
Något jag dock rekommenderar är att lära hästen att stå lugnt kvar i släpet med bommen på bakom, både efter lastning (innan man stänger luckan) och innan urlastning.
En av hästarna jag haft envisades att (liksom sin mor) sitta mot baklämmen för att hålla balansen. På honom lindade jag alltid svansen när han skulle åka, för att minska mängden bortskavt tagel. Och eftersom jag alltid var själv när jag transporterade honom så brukade jag linda av svanslindan innan han fick gå ut. Och sen linda på den igen när han väl stod på plats i släpet. För jag hade inte haft en chans att linda honom på annat sätt när vi var iväg på träning....

En av hästarna jag haft envisades att (liksom sin mor) sitta mot baklämmen för att hålla balansen. På honom lindade jag alltid svansen när han skulle åka, för att minska mängden bortskavt tagel. Och eftersom jag alltid var själv när jag transporterade honom så brukade jag linda av svanslindan innan han fick gå ut. Och sen linda på den igen när han väl stod på plats i släpet. För jag hade inte haft en chans att linda honom på annat sätt när vi var iväg på träning....
Jag gör likadant, fast med benskydden, tar på/av dem i släpet, går inte in i spiltan då utan står utanför med rampen fälld, och bommen på. Dock så har jag hästen lös och med tränset på.
Är för jobbigt att ta på skydden ensam när hästen dansar omkring och ska hålla reda på allt annat.

@tuaphua
Men om man har en häst som inte är van att kunna stå uppbunden, vågar man då alls binda den i transporten? För jag håller med om att en häst som försöker slita sig loss är inget roligt och i synnerhet inte om den står i en transport. Sen tycker jag att det borde vara något av det mest grundläggande man lär en unghäst eller föl, det gamla talesättet att man får aldrig släppa en häst har fortfarande sin giltighet.
jag anser att själva trailern i sig är som en större undersökningsspilta o jag sätter fast i väggen fram långt ner o hästen kan röra sitt huvud obehindrat, men kan inte vända sig.
Det är för att förhindra det som jag binder fast såvida det är stängt bakom.

När jag lastar själv så ibland går min in själv och då stänger jag luckan först eftersom jag är där bak. Ibland vill hon att jag gåe med in och då fäster jag henne.

Van vid att stå bunden, och får inte panik i första taget.

Lastar alltid själv, skickar in henne i släpet och stänger där efter bom och bakläm. Går där efter och knäpper loss grimskaft och sätter på transportgrimmskaftet.

Ett tag försökte jag varianten att leda in hästen och sätta fast fram i transporten, gå runt och försöka hinna stänga bommen, men ett par trasiga grimmor senare fick hästen lära sig att gå på själv, och vänta medan jag stänger bom, och sen går runt och sätter fast grimskaftet i bommen. Mycket lugnare häst. Och hela grimmor.

Knäpper loss grimskaft först och använder lång lina vid urlastning.

Ett tag försökte jag varianten att leda in hästen och sätta fast fram i transporten, gå runt och försöka hinna stänga bommen, men ett par trasiga grimmor senare fick hästen lära sig att gå på själv, och vänta medan jag stänger bom, och sen går runt och sätter fast grimskaftet i bommen. Mycket lugnare häst. Och hela grimmor.

Knäpper loss grimskaft först och använder lång lina vid urlastning.

hur i hela friden tänkte du öht när du gjorde så dvs satte fast hästen först?
du hade tur att hästen inte bröt ben eller skadade nacken akut och ffa att den öht gick att lasta sen. Det är som alla borde veta oavsett tråd ALLTID så att ur säkerhets perspektiv så binder man ALDRIG ngnsin fast hästen utan att ha stängt därbak först. och vid urlastning Först ha knäppt loss hästen därfram.

Blir beklämd att frågan öht existerar faktiskt! Tur att du och hästen klarade sig och att du lärde dig utan att ngt värre hände.

hur i hela friden tänkte du öht när du gjorde så dvs satte fast hästen först?
du hade tur att hästen inte bröt ben eller skadade nacken akut och ffa att den öht gick att lasta sen. Det är som alla borde veta oavsett tråd ALLTID så att ur säkerhets perspektiv så binder man ALDRIG ngnsin fast hästen utan att ha stängt därbak först. och vid urlastning Först ha knäppt loss hästen därfram.

Blir beklämd att frågan öht existerar faktiskt! Tur att du och hästen klarade sig och att du lärde dig utan att ngt värre hände.
Tack för ditt tips mackan, hade nog gjort susen om jag fått det Innan jag ens kom på tanken att prova. Tja, tanken kom, och jo, jag provade. Alternativen är få när man lastar häst som inte vill gå in först, själv.

Det finns ju också en anledning till varför rekommendationen är att lasta i lädergrimma, just för att materialet ger med sig vid extremt tryck, på gott och ont.

Jag blir beklämd över att du blir beklämd. Det här är ju buke, där allt kan hända. ;)

Hur gör man då om när man åker själv?
Min häst är lös mest hela tiden.
Man ska inte underskatta hästars smidighet, sett mer än en gång hästar som vänt i transporten och ibland fastnat halvvägs. Därför är det ju viktigt att dom iallafall inte försöker med sådant. Vad jag vet så är det nästan den enda anledning jag kan komma på att sätta fast hästen där fram. Man vet aldrig vad hästar får för sig och det gäller trots allt att åka så säkert som möjligt.

Man ska inte underskatta hästars smidighet, sett mer än en gång hästar som vänt i transporten och ibland fastnat halvvägs. Därför är det ju viktigt att dom iallafall inte försöker med sådant. Vad jag vet så är det nästan den enda anledning jag kan komma på att sätta fast hästen där fram. Man vet aldrig vad hästar får för sig och det gäller trots allt att åka så säkert som möjligt.

Jag menade inte i transporten utan just det han skrev om att man aldrig ska släppa en häst.

Jag står alltså inte och håller i min häst hela tiden när vi är iväg på träning eller tävling utan han står lös när jag tar av skydd, lägger på täcke osv.

Vad det gäller transporten är jag fullt medveten om det du skriver.
Jag har varit med om hästar som försökt vända sig även om de är uppbundna, vill en häst komma lös så kommer den lös är min erfarenhet.
Binda så kort att den inte kan röra huvudet känns ju sådär.
Angående min egen är han tryggheten personifierad och lika smidig som ett slaggskepp.
Sen sätter jag fast honom ändå, men glömmer jag är det inte hela världen.

fast har man såna problem ska hästen knappast ut och åka öht om vi nu pratar om trådämnet hur man lastar en häst på ett säkert sätt i sig? Det är fortfarande ngt som brister rejält då om lösningen är att chansa att den inte ska vända sig, genom att binda upp den innan allt är stängt, med risk att den kastar sig ut och bryter ben eller skadar nacke eller rygg osv.
kanske har jag missuppfattat det du svarar på ang, men jag utgår som sagt utifrån trådens ämne i sig och faktum utifrån det kvarstår att man ALDRIG sätter fast hästen utan att ha stängt därbak, och ALLTID knäpper loss den innan urlastning innan man öppnar därbak.

fast har man såna problem ska hästen knappast ut och åka öht om vi nu pratar om trådämnet hur man lastar en häst på ett säkert sätt i sig? Det är fortfarande ngt som brister rejält då om lösningen är att chansa att den inte ska vända sig, genom att binda upp den innan allt är stängt, med risk att den kastar sig ut och bryter ben eller skadar nacke eller rygg osv.
Har inte skrivt någonstans att man ska binda upp hästen utan att ha stängt bakom!!! Livsfarligt att göra oavsett hur tränad hästen är att inte kasta sig!!

Jag menade inte i transporten utan just det han skrev om att man aldrig ska släppa en häst.

Jag står alltså inte och håller i min häst hela tiden när vi är iväg på träning eller tävling utan han står lös när jag tar av skydd, lägger på täcke osv.
Då missuppfattade jag en del, fick för mig att häst var lös i transporten. Jag har också "lös" min häst i dom flesta situationer då fast är vi borta så har han grimskaftet över halsen men jag binder väldigt sällan upp honom. Han har alltid varit bra på att stå still.

Har inte skrivt någonstans att man ska binda upp hästen utan att ha stängt bakom!!! Livsfarligt att göra oavsett hur tränad hästen är att inte kasta sig!!

Nej det vet jag, sorry jag spann bara vidare på din reflektion och vad andra i tråden skrivit osv :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat