Kort galopp?!

L

Lillkaris

Jag rider en nordis som är underbar på alla vis, men i galoppen är det nästan helt omöjligt att samla henne. Hennes förra ryttare lät henne galoppera som hon ville: snabbt, långt och lite flängigt. Jag har inte så stor vana av detta problem så hur ska jag få henne att korta galoppen? När jag försöker nu blir det att hon saktar av så fort jag börjar ta i henne, och om jag lägger till spöt börjar hon bara bråka. Hur ska jag göra?!

Sv: Kort galopp?!

Att rida dressyr på nordis är svårt, de är ju liksom avlade för att lägga sin tyngdpunkt framåt i en sele och på så sätt dra.

De har ju av naturen sin tyngdpunkt långt fram och att de har en en låg hals brukar ju inte göra det bättre.
Sedan har de sällan en optimal rygg utan snarare sänkt låg rygg vilket gör att det inte är helt lätt att rida Dressyr på dem.
Är man som en nordis stor grov och tung måste man vara mycket stark för att vara gymnast. :)
En sådan sak som att galoppera som är ganska lätt för det moderna halvblodet är väldigt krävande för en nordis. Särskilt om du vill ha en dressyrgalopp som går genom ryggen och är rent tretaktig.
Mitt råd är att lägga galoppen åt sida så länge, och stärk hästen att bära upp sig bakifrån först. Du behöver hjälp av en tränare som kan lära dig att få upp ryggen och vinkla om bäckenet på hästen, för att den överhuvudtaget skall orka gå i en bärig galopp.
Styrka får en nordis ganska lätt, men den behöver massor av hjälp med balansen.
Den behöver en ryttare som har mycket bra sits och balans som kan sitta och "rida" med rumpan istället för handen - trots att det känns som att rida puckelpist :D

Hitta en tränare som kan hjälpa dig att få upp ryggen på hästen. När du genom halvhalter med sätet kan få en stor bra bärig trav, bra öppnor (rikitiga - inte barocköppnor :angel:) - då är ni redo för galopp.

Fatta galoppen ur öppnan så får du bra bärighet. Du måste förstå att hästen inte kommer att orka mer än ett 20tal meter i början. Bryt hellre av själv innan hästen ramlar fram på bogarna.
Det är bättre en bra galopp tio meter än att flänga fram på bogarna för de musklerna de ger har du ingen nytta av :) snarare försvårar de....

Alltså bra sitsmedveten tränare - som lär ut ridnng med sätet:)

MVH SUS som har erfarenhet av både moderna halvblod och nordisar :)

Tack för tipsen! Tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag rider för någon utbildad tränare =/ Så jag undrar om det finns något mer man kan träna "själv"? Det stämmer att hon inte är speciellt musklad då hon har gått på bete en längre tid innan jag började träna henne.

Om du är normalryttare så funkar det här...

Utgå från en bra balans i trav eller skritt

*Flytta ditt skärp lite utåt

*Dra upp ditt kisseri till hakan ( du fyller ut svanken)

*försök peka utåt med en "snopp" ( detta flyttar farm, ditt inre sittben)

*"Jucka till" samtidigt som du lägger till skänklarna ytter-inner

När hästen fattar galopp håll upp ditt "kisseri" mot hakan för allt du är värd:)

Det hindrar dig att komma i framvikt - och på så sätt knuffa hästen i framvikt - så att den tappar balansen och ramlar in i trav.

Låt hästen galoppera några språng därefter låtsas du trycka händerna in i en vägg - hårt. =Hästen bryter av, ta ned flängtraven till normal, hitta balansen igen innan du försöker på nytt.

Nöj dig med ett par fattningar i varje varv. Låt det ta tid.
Det kan vara lättare att fatta ur skritt.

Jag önskar rapport om utvecklingen :)

Va? rent ut sagt, förstod inte mycket av vad det du skrev. Kisseri? Flytta skärp?

Mentala bilder för att få rytatren att använda rätt muskelgrupper....
Har du aldrig läst Sally Swift.
Sätt dig på en stol

Försök flytta ditt skärp åt höger - vad händer?

Försök peka med ditt "kisseri" - eller om du har lättare för "blygdbebet" upp mot hakan - vad händer i kroppen?

Hur känns det - hitta känslan på en stol.

Ovanstående "bilder" brukar funka just för att de är drastiska/dråpliga.

Men du måste själv leta rätt på känslan i din kropp.
Försök igen

Rapportera

Bra förklarat men ajg fattar INTE det där med väggen! *s* Vore intressant att höra vad u menade där! Eller så är jag bara trög! *S* Intressant just för att vi hålelr på och tränar in galopparbete just nu och då är alla tips hjärtligt välkomna!! *ler*

*stå upp med armarna och händerna i ridpossition

*gå fram till en vägg tills knogarna tar i

*tryck utan att förändra possition i armen
Vart känns det .... i magen

Samma känsla i magen som när du hostar "krystar" osv.

Till häst; ( om du är normalryttare)

Dra upp "kisseriet" så att du rätar ut svanken - tryck mot ett låtsat föremål framåt.

Om din häst lyssnar på din sits så stannar den.

Den här hjälpen förutsätter en självständig sits och en ryttare som kan rida oberoende av tygeln.

Om man lär sig stanna hästen med sitsen istället för med tygeln kan man våga rida med längre tygel och snällare bett.
Eftersom man stannar bakdelen behövs inte så myket kraft eller fokus på att stanna framdelen eller huvudet:D

I förra inlägget skall vara blygdbenet - jag är USEL på att skriva maskin....

Nu förstår jag vad du menar, =) Jag har övat öppna en hel del, i början gick det sådär men de senaste dagarna har det gått perfekt! På uteritten igår tänkte jag på ditt tips att försöka dra upp "kisseriet" mot hakan, och tro det eller ej men det blev ett par kortare galoppsprång innan min prinsessa inte orkade mer och saktade av. Jag ska öva öva öva så rapprterar jag senare!

Efter några veckors träning börjar jag se ordentliga resultat. Varje ridpass har jag avslutat med att rida öppna i paddocken och bara galoperat korta sträckor som känns bra istället för långa och okontrollerade galopper. Nu har hon en naturligt kort galopp och tillochmed högergaloppen som hon inte ens orkade ett par steg i förr går riktigt bra. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 125
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 488
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 043
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30