Kort FrÅga:

R

Remont

Kan man tvätta skapet (även inuti) med utspädd Jodopax?
Ja eller Nej?

Sv: Kort FrÅga:

Det är väldigt känsligt så nej, det skulle inte jag göra. Tvätta med lactacyd och ljummet vatten, skölj noga!

Bra!Tack!
Läste att nån hade gjort det och kände mig lite skeptisk.
Då fortsätter jag med Lactacyd.

Min veterinär rek. enbart vatten.. för att undvike ev tvålrester. MEn fungerar det med lactacyd så fortsätt du med det.

Jaså?
Kanske måste sluta med lactacydtvålen också då...:confused:

Normalt sett behövs det inget pilleri där. Jag brukar passa på att dra loss torra flagor när vi av andra skäl har sederat och hela härligheten hänger ut.

Joxande med vatten och olika tillsatser (tvål, jodopax etc) kan skapa problem som normalt inte uppstår. Fukten kan ju t ex ge svamp.

Har haft valack som utvecklade en infektion i skapet och det var ingen fest. Närmast tvärtom. Han var varje morgon kletig med tjärliknande vätska på insidan av benen. Svårt var det att häva också. Avråder bestämt från slabbande med vatten och annat om det inte är absolut nödvändigt.

Vad skönt att höra:bow: ...Började tro att jag var helt ensam om att ge tusan att dona där. Har aldrig haft en valack med problem i skapet trots att jag inte tvättar där...:cool:

Jag tar endast handen, gräver även ut "innuti", ett tag slutade jag å då rann det "svart" därifrån så nu gör jag "kraffsning" med 1-2månaders mellanrum.
Min andra valack har jag inte äns petat där på. och då har jag ändå haft han i 7år...

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
744
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
686
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka