kort fråga - hoppas på snabbt svar

dee79

Trådstartare
Min sambo är pappaledig, men har brutit foten. Om han får sjukintyg så kan jag VAB:a, eller?

Sv: kort fråga - hoppas på snabbt svar

Fast då ska väll inte du VAB:a då får ju du ta du föräldraledigt ist. Det är ju inte ditt barn utan sin sambo som är "sjuk". Du vabbar väll bara när barnet är sjukt. Men får han sjukintyg så kan ju du ta ut föräldrapenning ist.

Precis.
Är barnet över 1 år (tror jag) så kan ena föräldern ta ut tillfällig fp, men innan barnet fyllt 1 år så får man ta ut vanlig fp ( dvs i TS fall så tar TS ut föräldradagar istället för pappan om nu barnet är under 1 år ).

Men om jag inte har dagar kvar? jag har ingen som helst lust att gå från 100% till typ 50% av min lön för att min sambo är kass på att köra cross :devil: och garantidagar är inte att tänka på att ta ut, då kan jag lika gärna sälja gård och hästar på en gång *irriterad som fan fast det bara var en olycka*

Fast har inte pappan nå dagar att ge till dig då? Eller har han bara sina 60dagar som han måste ta ut kvar?
Ingen annan som kan hjälpa din sambo med erat barn medans du är på jobbet då?

Ni ska väll inte behöva sälja allt för nån månad med lite pengar? Kan ni inte prata med banken för att bara betala ränta någon månad, kanske kan göra lite skillnad! Eller är det ett fult benbrott som kommer ta jätte lång tid på sig att läka?

Senast ändrad:

Om barnet är över 8 mån så kan du begära tillfällig föräldrapenning av samma typ som VAB (men det är ju inte VAB eftersom barnet inte går på dagis) och din kille tar ut sjukpenning.

Ah går gränsen redan vid 8 månader, var osäker på vad som gällde när jag skrev mitt inlägg :)

Det är förmodligen fler än TS som har haft crossåkande killar ;)

Nä, riktigt så illa är det inte än, jag är mest bitter :D Men tufft blir det att få pengar till bensinen för at t börja jobba igen månaden efter och det kostar en del här plus att vihaft en del tråkiga ekonomiska motgångar rätt nyligen, så bufferten är inte på topp. Sen har jag föräldrar som absolut inte skulle tillåta det att gå den vägen, men man vill ju vara självständig.

Är så irriterande att när man äntligen får komma ut och jobba och få lite egna pengar och lite till pension mm så blir det inte så ändå. Jag är ju bara säsongsanställd, så sen väntar ljuva arbetslösheten igen :) *bitter bitter* men det går över :angel:

Är det så? isåfall har du gjort min kväll mycket lättare! Han är snart 8½ månad. Ska försöka få tag på trög-kassan imorn om de behagar släppa in mig i telefonkön.

Om barnet är över 8 mån så kan du begära tillfällig föräldrapenning av samma typ som VAB (men det är ju inte VAB eftersom barnet inte går på dagis)

Kallas väl tillfällig FP och utbetalas om barnet t.ex är inlagt på sjukhus eller om den som är föräldraledig inte kan vårda barnet.

Jag fick de när Tilde 5 mån blev inlagd på sjukhuset.

Jag bröt benet när jag var mammaledig, och jag blev sjukskriven, och pappan var föräldraledig istället. Man kan även överföra föräldraledigheten på någon annan som kan hjälpa till med barnet.

Jag var sjukskriven ca tre veckor, sen hoppade jag fram bäst jag kunde, och tog hand om barnen fast jag antagligen inte skulle ha jobbat i det stadiet. Förhoppningsvis kan han ta hand om barnet ganska snart, så du behöver nog inte vara hemma så länge som han är gipsad.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 058
Senast: manda
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur