Kört fast

Vili

Trådstartare
Då mina två olika tränare i princip säger olika så är jag lite sugen på era idéer och tankar kring detta.

Jag har en 10 årig valack efter Fengur fra Ibisholi , mycket flott tölt och även övriga gångarter MEN han tar förhållningar dåligt, inte alls att han lägger sig på och sticker utan mer är seg att stanna och svår att få till eftergift i tölt och trav (eftergift inte form), man får en känsla av att ha mycket i handen utan att han egentligen lägger sig på....hänger ni med? Jag vill sträva efter en känsla av eftergift i tölten och traven inte nödvänligtvis form utan mer en känsla av att tar jag så ska tygeltaget gå igenom , jag ska helt enkelt inte behöva segdra.

På sistone har jag och Dagfari haft några duster med dragkamp och när jag rådfrågade mina tränare sa de i princip olika, ena tränaren menar att jag inte ska lägga så stor vikt vid eftergiften utan mer rida mot en mjuk häst alltså inte focusera så mycket på just eftergiften i tygeln. Hon menar i princip låt hästen va och focuera på mjukhet i gångarterna istället.

Den andra tränaren menar precis tvärtemot att det är av största vikt att varje tygeltag har en mening och verkligen går igenom.

Så kunniga bukare vad anser ni? Bör jag korrigera när han inte tar tygeltagen ordentligt? Eller bör jag istället rida mindre mot eftergift alltså sluta ta kamp mot honom när han går emot? För det jag har märkt är att ju mer jag tråklar mot eftergift ju argare blir han ju mer tyngd kommer i handen och det blir bara mer och mer bråk..

Ja jag är verkligen rådvill....hur hade ni löst detta problem, vilka övningar? Notera att detta inte är en häst som är seg i skritt utan där är han mjuk fin och eftergiven utan detta handlar om upp i tempo.

Sv: Kört fast

För det jag har märkt är att ju mer jag tråklar mot eftergift ju argare blir han ju mer tyngd kommer i handen och det blir bara mer och mer bråk..
QUOTE]

Jag tycker att du svarar på din egen fråga här..
Gör det du tycker känns rätt, då kan du iallfall stå för din ridning!

Lycka Till!

Men frågan är då om jag inte går runt problemet för det är lite så det känns, låter jag honom ta 100 m på sig att stanna så känns det i princip som om jag bara är en passagerare. Jag är dock dötrött på att ta kamp vid varje nedsaktning men som sagt känns som jag har kört fast rejält!

Jag håller med tränare nummer två, det är jätteviktigt att hästen accepterar minsta lilla tygelförhållning. Har du provat att träna från marken med att ex. lägga spö på bogen vid halt? Att backa precis efter halten? Att komplettera tygeltaget med en halsring? Tänker du på att "göra förhållning med hela kroppen" och inte bara tygeln vid nedsaktning? Om inte för hästen och för ridningens skull så för din egen skull är detta skönt att få igenom så man slipper dragkampen och kan rida mer harmoniskt.

Det som faktiskt har fungerat bäst för att få honom att släppa taget lite är fram i tölt, sakta av eftergift fram i tölt sakta av eftergift, kanske att jag då ska göra som du sa att backa honom vad ger detta för effekt mer än bara eftergiften?

Kanske är det så att jag rider för långa sträckor i tempo så att han helt enkelt glömmer bort sig? att jag kanske ska göra dessa halter oftare?

Jag vet med mig att jag kan bli lite styv i kroppen själv vid nersaktning och precis som du säger ofta mer saktar ner med för mycket tygel och för lite kropp..

Hur menar du med att träna från marken att lägga spö på bogen vid avsaktning?

jag känner också mest för tipsen från tränare två det känns knasigt att rida på hästens villkor hela tiden trots att det i nuläget innebär dragkamp det blir liksom ingen harmoni i ridningen då och absolut skitsvårt att ta träningen ett steg längre.

Du har ju alla svaren själv;) Precis som du säger är tölt,halt, tölt, halt... en jättebra övning! Du kan träna med spö på bogen genom att gå bredvid din häst i grimma eller i träns och tygelfattning vid hästens bog, så saktar du hästen med ditt kroppspråk (säger whoo, sätter upp en hand, tar i tygeln, gör sig större eller vad som fungerar bäst) och lägger samtidigt ett dressyrspö mot bogen som en stopp-hjälp. När det fungerar med bara spö och kanske "whoo" så gör du samma från ryggen.Fungerade jättebra på en häst jag har som låter som din. Om du ryggen efter halten flera ggr på raken så lär sig hästen att "tänka mer bakåt" istället för att lägga sig fram på bettet i halten.

Tack för tipsen :laugh:

Ja jag måste bli bättre på att träna från marken, oftast är det ju lite lättare att lösa problemen där, problemet är ju bara att det är aldrig några problem i skritt utan i tölt kommer avsaktningsproblemen hur löser man det från marken?

Det som händer när han blir seg sitter egentligen inte i munnen utan han tar i med sidorna av halsen spänner sidan av halsen så att det i sin tur blir segt i munnen, hur tränar man bort detta beteende tro? jag försöker ställa honom lite i nedsaktningen men de går inte riktigt utan då spänner han halsen än mer.

Det där med att rygga efter halten ska jag testa, tror du det är en bra lösning att försöka direkt efter halt rygga upp i tölt? så att han kopplar ihop halten med tölten och tänker snart ska jag stanna igen? tror nog att jag ibland skrittar lite för länge från halten till jag börjar tölta igen....

Med lite modifikation så har båda dina tränare rätt.

Att förhållningarna går igenom är jätteviktigt och för att det ska vara möjligt att ta igenom dem så behöver han vara lösgjord och det får du genom att rida honom framåt och sluta bråka med honom.

Problemet sitter i tölten och för att komma tillrätta med det så behöver du jobba i tölt men innan du gör det så gäller det att kontrollera att du har de verktyg du behöver för att lösa problemet på plats och det kan du göra i skritt för det är enklare.

Då han dels blir seg i munnen och dels styvar sig så behöver du jobba med reaktionsförmågan samt rida honom lätt böjd så att han inte får chansen att stelna till och gå emot. Det gäller att undvika att fajtas till varje pris och i och med att du vet vad han gör kan du ligga steget före.

Rid böjda spår, volter och serpentiner. Kan du rida honom i öppna/sluta så gör det och gärna ur volten. Se till att variera storlek och att inte vara förutsägbar, då blir du istället intressant och han kommer att börja lyssna och bli intresserad av att följa dig. När det fungerar bra så är det dags att lägga in halter och tempoväxlingar i voltarbetet.

Dela upp hjälpgivningen för halt i flera delar som kommer i snabb följd.
- Mage/sits.
- Lätt vibration i tygeln. Upprepa.
- Krama tygeln. Upprepa.
- Ta så att du får stopp.

Varje moment ska ske snabbt och kort. Särskilt sista punkten, släpp och ta igen direkt om det behövs. Aldrig bli kvar och segdra, då får du en häst som drar tillbaka. Tappa inte böjningen, känner du att du gör du det så rid fram och prova igen.

Börja i skritt, lägg därefter till tölten som ett moment i tempoväxlingarna tills att det sitter och du kan rida endast i tölt och lägga till halter och tempoväxlingar ur denna.
Nästa steg är att gå ut på spåret fast behålla en lätt böjning. Dvs böjd rakt fram. I sinom tid bör du ha en följsam häst och då kan du rida honom rak igen.

Tack för bra tips :)

Det du skriver om att rida honom lätt böjd är väl egentligen vårt problem, problemet ligger i att han spänner sidorna av halsen, alltså inte underhalsen utan han tar stöd med sidorna av halsen därav så svårt att rida honom böjd.

När jag då försöker rida honom böjd ger detta nästan bara mer motstånd det blir liksom ingen lösgjordhet för femören så fort jag börjar böja honom, detta fungerar något bättre på volt men just nu rider jag mest ut då paddocken i stallet jag står är sådär.

Hur kan jag träna just på böjningen när jag rider mest ut?

Jag vill ju inte bråka med honom speciellt inte eftersom han inte har några direkta spänningar i tölten o att tölten i dagsläget är så fin, jag vill inte riskera att bygga upp spänningar bara för att få igenom böjningen. Men precis som du säger måste jag ju få igenom eftergiften för att nå fram till en helt lösgjord häst. Svårt svårt.

Det som är lite svårt med honom är just att problemt inte finns i skritt så när jag gör övningar i skritten så känns det bra men så fort jag går upp i tölt kommer det igen, tillbaka i skritt lösgjord och fin upp i tölt så styvnar halsen till igen.

Kom gärna med fler kloka tips om du har några :)

Inga problem. Jag tror du behöver starta om från grunden lite för att komma tillrätta med spänningarna som böjning innebär.

För övningen nedan så behöver du bara en liten bit plan mark. Stallbacken kanske?

Vi börjar enkelt och från marken. Anledningen till det är att du får en bra överblick av honom samt att vi tar bort eventuella negativa inverkningar som din sits kan ha från början.

För att han ska kunna böja sig ordentligt behöver han vara avspänd i nacken och söka fram och ner när du ber om det, även fast du nu inte sitter på ryggen. Stå bredvid och fatta båda tyglarna så som om du satt på ryggen. Vibrera lätt och krama om det behövs tills du får en reaktion - sökning nedåt - släpp direkt och beröm. Upprepa tills det är befäst. Du ska sedan kunna be om eftergift genom att bara vibrera ena tygel som är fattad ca 10 cm från bettet.

Själva böjningen lär vi in en sida i taget.
Stå vid bogen och fatta tygeln 10 cm från bettringen. Vibrera tygeln lätt, krama om det behövs. Små snabba tag tills han ger en eftergift åt sidan - släpp direkt på tygeln och beröm. Godis om du vill det. Det ska vara positivt.
Upprepa.

När sökning ner och reaktionen att böja åt sidan är befästa så är det dags att gå vidare.

Först behöver du inta en position där du lätt kan inverka på honom.
Vi börjar i vänster varv.
Stå vid bogen, vänd lite framåt. Vänster hand greppar tygeln en kort bit från bettet. Höger hand ligger i skänkelläget och verkar framåtdrivande där samtidigt som den håller i höger tygel som ligger runt halsen. Höger tygel skall bara finnas, inte inverka.
Själva positionen är viktig. Står du för långt fram bromsar du honom och är du för mycket vänd mot honom så verkar du sidförande, mest sannolikt när problem med att hålla volten och han inte spårar uppstår så är det du som behöver vrida dig inåt i volten. Kan vara värt att notera.

Därefter be om eftergivt fram och ner och när du får den så be om böjning utan att tappa eftergiften.
Be honom därefter att gå fram i skritt med eftergift och i böjning.
Följ en voltspår ca 10 meter i diameter. Stanna efter några steg och beröm. Upprepa tills ni lätt följer volten runt runt.
Tappar ni något så avbryt och börja om istället för att försöka lösa det i farten så vida det inte är enkelt korrigerat. Undvik konflikter och var istället metodisk.

Om man vill och har lust så kan man utveckla detta till att innehålla böjd rakt fram, öppnor och slutor. Om inte så ta med dig det ni lärt er upp på ryggen.

A och O är att du sitter så att han inte störs av dig. Vill du böja honom till vänster så sitt aningen mer på vänster sittben men sitt i balans utan att luta dig inåt. Från stillastående be om sökning fram och ner och därefter böjning. När du har det så be honom skritta på en volt. Återigen, tappar du något så börja om på nytt. När detta är befäst har du de verktyg du behöver för att följa de tips jag gav innan. Precis som från marken så har eventuella problem med att följa volten - att han faller ut, vinglar osv att göra med din position. Sitt avlappnat, på rätt sittben, vik dig inte i sidan och låt din kropp följa volten. Faller ni ut så vrid dig själv dit ni vill gå, låt axlar och höfter följa hans bogar och höfter.

När detta är befäst så bör du ha de verktyg som behövs för att följa tipsen i mitt andra inlägg.
(Om han är väldigt styv så skulle jag rekomendera att även inkludera skolor för att få bättre lösgjordhet.)

Ute kan du kan rida serpentiner längs vägen samt böjd rakt fram. Böjd höger, böjd vänster, lite böjning, mycket böjning osv. Bara det blir variation så är det bra.

Viktigast av allt, ta inte konflikter utan stanna upp och var metodisk. Följ de grunder som ni lärt en och be istället för att kräva. Annars låser det sig.

Nu har jag inte läst vad andra har skrivit.. Men hänger inte mjukheten i gångarterna och eftergiften lite ihop?
När hästen blir mjuk och lyssnar blir den även kännsligare.

Annars skulle jag tänka på eftergiften först. Testa tempoväxlingar i gångarterna och jobba i åttor, serpentiner m.m. så det är du som bestämmer vägarna. Då brukar iaf de hästar jag har ridit bli mjukare i handen och mer lyhörda

Ja det är lite svårt att förklara, men man kan väl säga som så att han arbetar fint, trampar under sig fint och allmänt är uppe och bra så länge jag inte inverkar med tygeltag eller "kräver" , för det är just det som är vårt stora problem nu att eftergiften inte går igenom när jag ber om t.ex. ett annat tempo.

Problemet med de övningarna du nämner som absolut är att han spänner sig när man jobbar med honom mer än rakt fram, han blir liksom inte mottaglig för det lösgörande arbetet det blir liksom inte särskilt effektivt att rida lösgörande som gör honom mer spänd. Men antar att detta grundar sig i hans orutin att faktiskt ryttaren kan inverka utan att man måste dö av skräck ;)

Tack för fantastiska tips om övningar, jag arbetade honom lite från marken idag något som både han och jag är ganska ovana vid så det blev lite som det blev ;) jobbade dock från början med det där med att vibrera med tyglen i slutet tyckte jag det fungerade riktigt bra.
Det där med böjning är svårare, mycket tror jag det ligger i att jag är så ovan vid att arbeta från marken att jag tappar min position så allt blir lite förvirrande för Dagfari. Det som jag märker är att när jag böjer honom och sedan driver på lite för att be om att han ska gå fram så får jag en enormt styv känsla i handen det känns liksom som om han låser sig för övningen totalt. Vad göra då? Han tar då lätt två steg åt sidan istället spänner upp halsen och bara blir stum i handen..

När detta hände så analyserar jag nu lite i efterhand när jag läste igenom ditt inlägg att jag kanske vände mig för mycket mot honom och blev sidförande istället?! imorgon ska jag testa att bestämt bli vid hans sida och agera mot att han ska fram och inte åt sidan.

Jag vill kunna jobba honom på en volt från marken med tygelfattning och böja honom inåt men jag får liksom inte till det, antingen stannar han, eller spänner upp sig och styvnar till i munnen får liksom ingen mjuk känsla som jag får ute på spåret eller när jag går på en större volt.
Hur är det bäst att ha tygelfattning när man jobbar med böjning på mindre volt?

Ja jag är amatör när det gäller markarbete men har blivit helt inspirerad av dina inlägg så att jag till och med bad om en markarbetetslektion nästa gång jag ska till min tränare.

Det som var så kul att i slutet av passet när vi gick mot stallet så kände jag verkligen hur lyhörd han var, så fort jag bara stannade till minsta lilla la han i en tvärbroms, SUPERSKOJ :)

Jag har nästan inga bilder i datorn men här är en bild på när jag jobbar böjd rakt fram. Det ger dig ett hum om hur du ska placera dig. Är du på volt så kommer denna position flytta honom utåt så då behöver du vrida dig mer inåt. Tänk dig att du ska ta med din yttre axel.
Tygeln fattar du likadant som när du sitter på ryggen, fast nära bettet.
carus2.jpg

Hur fungerar det om du placerar dig korrekt och ber honom att gå fram med dig i den positionen men utan krav på böjning? Om han spänner sig lite även då så öva på att bara gå fram utan mer krav än så tills han är bekväm med det.

Be honom sedan om böjning och be om ett steg fram. Stanna och be honom att länga överlinjen och slappna av. Upprepa.
När det sitter be om två steg, sen tre steg osv.
Det är viktigt att länga ut överlinjen efter varje halt. Speciellt om han spänt sig och tagit upp huvudet.

Att bryta ner ett problem till små beståndsdelar och jobba med dem individuellt för att sedan lägga ihop dem till en komplett övning är toppen för en spänd häst.

Vad roligt att du blivit inspirerad, arbete från marken är både kul och nyttigt. :laugh:

Jag vill ha en snabbtänkt häst som lyssnar på minimala hjälper och tygeltag.. jag sill nästan bara behöva tänka galopp så ska hästen fatat galopp=)

Jorunn som just nu är inne i sin så underbara trotstid dock mot sluttampen men endock är väldigt norrgalant ibalnd mot både skänklarna och hjälperna..
Mkt frustrerande för mig då jag vet hur känslig hon har varit och kan vara bara hon vill lägga den sidan till.

Men jag har jobbat extremt mkt på fattningaroch inte lagt vikten på formen när jag tränat utan mer på lyyhörheten.. galopp i 4-6 steg pang ner till trav .. trava max 3 steg sen pang på ny galopp.. ju mer muskler hon fått då har jag även börjat med att fatta galopp från skritt pang ner i skritt igen sen pang upp i galopp.

Hon bhar blivit grymt lyhört av denna träning och det är riktigt roligt att rida henne när hon är så=)

Nu iggnorerar hon ex när man vill få henne at trava bockar lägger öronen baåt och är allmänt EXTERMT billig när man rider men så pang lossnar honoch bara går så där galet bra ochblir gensat superdyr=)

:loveUnghäsatr=)

Jag har nästan inga bilder i datorn men här är en bild på när jag jobbar böjd rakt fram. Det ger dig ett hum om hur du ska placera dig. Är du på volt så kommer denna position flytta honom utåt så då behöver du vrida dig mer inåt. Tänk dig att du ska ta med din yttre axel.
Tygeln fattar du likadant som när du sitter på ryggen, fast nära bettet.
carus2.jpg

Hur fungerar det om du placerar dig korrekt och ber honom att gå fram med dig i den positionen men utan krav på böjning? Om han spänner sig lite även då så öva på att bara gå fram utan mer krav än så tills han är bekväm med det.

Be honom sedan om böjning och be om ett steg fram. Stanna och be honom att länga överlinjen och slappna av. Upprepa.
När det sitter be om två steg, sen tre steg osv.
Det är viktigt att länga ut överlinjen efter varje halt. Speciellt om han spänt sig och tagit upp huvudet.

Att bryta ner ett problem till små beståndsdelar och jobba med dem individuellt för att sedan lägga ihop dem till en komplett övning är toppen för en spänd häst.

Vad roligt att du blivit inspirerad, arbete från marken är både kul och nyttigt. :laugh:

Ärdet där en islandshäst?? antingen är du mini mini elle rhästen superstor=)

:D

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: Fiorano
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 549
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 399
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 825
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka