Kort ärm på framridning

Jeps

Trådstartare
Hamnade i en diskussion med överdomaren när jag var och tävlade i helgen. Han sa åt en tjej som red fram i kort ärm att ta på sig kavajen då hon var tvungen att ha långärmat enligt honom. Jag påpekade att det i TR endast står att man ska ha skjorta med ärm, längden är inte definierad. Då frågar han mig om jag är säker, vilket jag är. Sedan påstår han att han skrivit till förbundet och frågat och fått till svar att man måste ha lång ärm.
Jag har på andra ställen i landet ridit och det har aldrig varit tal om lång ärm utan det har gått bra att rida i kortärmat även på tävlingsbanan när det varit varmt.
Så till frågan. Hur är det hos er? Får man rida i kortärmat?

Sv: Kort ärm på framridning

Är osäker på framhoppningen, jag har aldrig blivit tillsagd när jag ridit med kort ärm på framhoppningen men däremot får du ju inte ha kort ärm inne på banan om inte överdomaren har godkänt de just den dagen t.ex. för att det är riktigt varmt väder eller liknande!
Så egentligen borde de väll gälla samma regler på framhoppningen som banan, alltså lång ärm, om inte överdomaren godkänt något annat!

I TR står det att:
Klädsel ska under tävlingsritten och vid prisutdelning vara :
Ridkavaj (fr.o.m. regionala tävlingar). Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj bytas
ut mot fritidsjacka/långärmad tröja.
Ridbyxor
Polotröja eller skjorta med ärm.
Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps utan fransar.

Står ingenting om klädseln på framridningen.

Detta är så som reglerna har tolkats på de tävlingar som jag har varit. Ibalnd har domarna påmint om att kavaj måste sättas på innan man rider inpå banan. Vid ett tillfälle var det en som fick låna jacka för att inte bli utesluten på prisutdelningen.

TS: du har rätt.

Senast ändrad:

Jag vet inget om framridning men när jag var i Halmstad (lite utanför) och en kompis till mig tävlade så påpekade domaren flera gånger att man inte fick tävla i kortärmad. Nu menade de alltså själva tävlingsritten, inte framridningen eller så. Men det var en P&J så de blev inte uteslutna eller så men de sa till flera gånger att de inte gett tillåtelse att man fick tävla i kortärmad. Så jag tror att det är "lag" på att man ska tävla i långärmad om inte klubben sagt annat.

Red fram?

Du menar på framridningsbana då?
För där har det ju aldrig funnits några krav mer än hjälm och liknande säkerhetsföreskrifter?

/Camilla

Jag menar på framhoppningen. :meh:
Vi har två ÖD här i distriktet som gärna hittar på egna regler. Blir bara så trött på det.

Det går alltid att skicka ärenden till disciplinnämnden om man tycker att domare/överdomare är ute och cyklar.

Men man får rida i kortärmat på framhoppningen. (Även om jag tycker att det är olämpligt.)

/Lady_S

Det går alltid att skicka ärenden till disciplinnämnden om man tycker att domare/överdomare är ute och cyklar.

Men man får rida i kortärmat på framhoppningen. (Även om jag tycker att det är olämpligt.)

/Lady_S

Vad är det för olämpligt med det?

Jag inbillar mig att det blir värre skrapsår om man skulle ramla av i gruset utan att ha något tyglager som skyddar.

/Lady_S

Rider du verkligen alltid i långärmat?
Skrapsår kan ju absolut bli värre, men det är ju inget livshotande.

Ja, jag rider verkligen alltid i långärmat. Precis som jag alltid rider med hjälm och alltid har skyddsväst och säkerhetsstigbyglar när jag rider ut eller hoppar.

Nej, skrapsår är inget livshotande men jag tycker det är ett enkelt skydd att ha långärmat. Framför allt idag, med tanke på hur bra material kläder kan vara gjorda av.

Men det är jag, jag förväntar mig inte att alla andra ska göra precis som jag. Även om jag tycker att det är bästa sättet, såklart. ;)

/Lady_S

Hamnade i en diskussion med överdomaren när jag var och tävlade i helgen. Han sa åt en tjej som red fram i kort ärm att ta på sig kavajen då hon var tvungen att ha långärmat enligt honom. Jag påpekade att det i TR endast står att man ska ha skjorta med ärm, längden är inte definierad. Då frågar han mig om jag är säker, vilket jag är. Sedan påstår han att han skrivit till förbundet och frågat och fått till svar att man måste ha lång ärm.
Jag har på andra ställen i landet ridit och det har aldrig varit tal om lång ärm utan det har gått bra att rida i kortärmat även på tävlingsbanan när det varit varmt.
Så till frågan. Hur är det hos er? Får man rida i kortärmat?

Kan det ha varit så att det var "kavaj av" som gällde på den tävlingen och att han trodde hon skulle gå in på tävlingsbanan klädd i kortärmat?

Jag har då aldrig varit med om att en ÖD har lagt sig i vad man har för kläder på en framhoppning!

Är det inte så att alla Juniorer måste ha långarmat på sig då fort dom sitter till häst? Har för mig att det är ett lika mycket måste som säkerhetsväst för juniorer. Eller är jag helt ute och cyklar?O_o

Spännande! Jag har aldrig tolkat det så, men det skulle man mycket väl kunna göra... Men det har i sådana fall inte med åldern att göra så mycket som det har med att de har väst på sig. Förutom att alla juniorer måste ha väst på sig på hela tävlingsplatsen.

/Lady_S

Det var inget tal om att hon skulle gå in på tävlingsbanan utan hon hade just kommit in på framridningen.
Juniorer eller andra som rider med väst måste ha långärmat det står uttryckligen i TR.

Vi i familjen har varit ute mkt i sommar både på ponny och storhäst. de andra åren har jag inte hört disk om att rida i kort ärm. visst har det varit varmt har det släpps på kavaj tvånget. men denna sommaren har det varit disk på nästan samtliga tävlingar. för det står ju bara med ärm nu i TR, dvs många tolkar det som om att man kan rida i kortärmat vilket jag själv tolkar det som. vissa domare tolkar det också så medan vissa varit stensäkra på att man måste rida i lång ärm. då menar jag inne på tävlingsbanan

Det var inget tal om att hon skulle gå in på tävlingsbanan utan hon hade just kommit in på framridningen.
Juniorer eller andra som rider med väst måste ha långärmat det står uttryckligen i TR.

Vad det framhoppning eller framridning? Du skrev tidigare framhoppning och man brukar kanske få gå in där 5-6 ekipage innan så nog blir det så att hon snart ska in på banan!

Det var på framhoppningen. Men fortfarande inte så att hon var på gång in på banan. Sen spelar det väl egentligen ingen roll då TR endast reglerar tävlingsritt och prisutdelning.

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·
Hoppning Hur tolkar andra följande bestämmelser? och samt Anledningen till min fråga är en tävling för några veckor sen då det varma vädret...
Svar
17
· Visningar
2 661
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 690
Senast: Habina
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama