Korsningsponnyer- korsa hejvilt

heidi maria

Trådstartare
En fråga från en som är nybörjare i det här med ridponnyavel.

Jag har sedan några veckor tillbaka en korsningsponny, 4 år, blir nog maxad c. Har inte fått kontakt med uppfödaren, men ponnyn är enligt uppgift korsning mellan nordsvensk (de kan mena kallblodstravare) och fjording. Inte jättegrov, brunblack och har fina raka ben. Ska försöka få tag på uppfödaren då jag är nyfiken på vad det är för stam på fjordingen de använt. Det jag undrar över är om hingsthållare som har fina ridponnyhingstar generellt sett har något emot att korsa med ston som kanske inte har 100% ordning på alla papper, är lite ovanliga korsningar osv. Jag har i nuläget inga planer på att betäcka, men funderade mest på om det brukar vara fritt fram att titta på framstående sporthingstar till den här typen av ston. Hästen har fint psyke och är proportionerligt byggd.

Sv: Korsningsponnyer- korsa hejvilt

Det är nog olika, men de flesta ridponnyhingstägare vill nog helst betäcka ston vars avkommor kan meritera hingsten och det tror jag inte en sån avkomma gör.

Fjording och nordsvensk är inte tillåtet i rasrena ridponnyer.

Det var något sådant jag tänkte att de skulle ha invändningar om. Det är ju en udda korsning jag skaffat, och den var ju verkligen inte tänkt som avelssto som du kanske förstår.

En fråga från en som är nybörjare i det här med ridponnyavel.

Det jag undrar över är om hingsthållare som har fina ridponnyhingstar generellt sett har något emot att korsa med ston som kanske inte har 100% ordning på alla papper, är lite ovanliga korsningar osv. .

Jag har här framför mig ridponnyhingstarna betäckningar under de senaste fem åren.

Under de här åren har i gruppen ston av EJ erkända raser (som då ditt sto är) fött 100 föl och pappan är då en ridponnyhingst.

I gruppen ston med "papprena i oordning, borttappade, buskavlade osv" har fötts 150 föl och pappan är en ridponnyhingst.

Den här typen av ston du frågar om är ca 25% av ridponnyhingstarnas ston.
Eller man kan säga en av fyra betäckta ston är av EJ erkändras/okänd/buskavlad.

Så nog finns det hingstägare som tar emot ditt sto.....

Däremot tror jag att du själv skall tänka både en och två gånger vad det är för ponny som kommer och födas och om den har någon framtid.

Ridponnyavel är prestationsavel vilket betyder att syftet med aveln är att det skall bli sportponnyer.

I ridponnyavel måste inte ett sto ha en viss härstamning....MEN i ridponnyavel är det ett måste att stoet har prestationsegenskaper själv annars kan inte avkomman få det.

Hur dyr och "fin" ridponnyhingst du än väljer till ditt sto så kan han inte ensam klara av att bli far till en sportponny om inte modern också är en sportponny.

peråke

Tack för infon! Ja tiden får ju utvisa vad det blir av ponnyn, den är bara 4 år och under utbildning ännu. Visar det sig att det blir en trevlig ponny med bra ridbarhet skulle man alltså i teorin kunna avla på den då man har tillgång till bra hingstar. Den är iaf vad jag kan se trevligt byggd.

Men jag tycker som du säger, att man inte bara ska skaffa föl hur som helst för att man själv tycker om stoet, utan man måste ju ta en kritisk titt på sitt sto innan man avlar på det. Det är alltför många som bara använder stoet man har hemma oavsett hur den är prestationsmässigt och i exteriören och sedan har skyhöga krav på hingsten och tror att den ska väga upp alla brister hos stoet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka