Korsningsavel

Atta-sthlm

Trådstartare
Har på senare tid funderat en del över korsningsavel. vad jag då menar är att jag funderar över hur det kommer sig att vissa hingstar verkar få betäcka vad som helst? Bedöms inte hingstar på sina avkommor? isf borde det ju inte gynna en halvblodshingst att betäcka ett travar sto, eller ett kallblodssto?
Funderar lite på hur halvblodsaveln fungerar!
Vill också tillägga att jag har inga problem med korsningar, travare, kallblod osv! Är bara nyfiken hur man som hingstägare resonerar!

Sv: Korsningsavel

Hingstarna bedöms ju på sina renrasiga avkommor. Dvs halvblodshingstarna bedöms på dom avkommor som registreras i ASVH som halvblod, alla andra "syns" inte i den statistiken.

Hingstägaren får ju själv välja vilka ston man tar emot. Varje sto ger ju inkomster.

Hingstarna bedöms ju på sina renrasiga avkommor. Dvs halvblodshingstarna bedöms på dom avkommor som registreras i ASVH som halvblod, alla andra "syns" inte i den statistiken.

OK, men har de inte ett max antal ston de får betäcka /år? Då borde man väl prioritera?

Jag undrar hur avkomman till en partbred arab (mamma kallblodstravare, pappa godkänd arab) som man betäcker med godkänd halvblodshingst skulle registreras? Grå papper eller?

Grå papper och raskod 54 eftersom kallblodstravare inte är en godkänd ras i halvblodsaveln.

Spelar ingen roll eftersom det är kallblodstravaren som ställer till det

Raskoden blir densamma oavsett om arabblodet är godkänt eller inte, det är färgen på pappren och löpnumren i registreringsnumret som påverkas om ingående raser är "rätt"

Ok, tack! Vet inte vad raskod 54 betyder, men stängs man ute från något då eller? Jag vill mest öka på storleken, samt få fram en trevlig dressyrhäst. Stoet är ädelt och har fått det bästa från bägge raser, men "bara" 160 cm. Rör sig lätt och fint med bra tryck bakifrån, men skulle nog få mer "tyngd" i rörelserna med ett ädelt halvblod.

Kom på att någon kanske har åsikt om ifall det är bättre att lägga på en PRE eller Lusitano, men då blir man kanske ännu mer skeptiskt bemött på tävlingsbanorna... ;) Kan inte så mycket om dem. Man kanske "måste" syssla med akademisk ridning då?!

Raskod 04 är renrasigt halvblod, 54 är icke rasren häst av varmblodstyp.

Ok, tack! Jag ska inte betäcka i år, så jag har tid att tänka...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 260
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 551
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort... 2
Svar
21
· Visningar
3 861
Senast: Freazer
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka