• Avel
  • Trådstartare Trådstartare modzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 045
Varför ska du korsa??

Annars tycker nog jag personligen att det är en trevlig korsning då jag har sett ngr mkt trevliga arab/nf och även haft en som tyvärr togs bort som 3-åring.. :cry:
Men en trevligare ponny var svårt att hitta.. :)

Jag tycker personligen om arabkorsningar, araben är en bra förädlare men då äger vi också två arabkorsningar :) Är väll lite partisk kanske?

Arab/halvblods sto, hon ser ut som en kraftigare arab, väldigt vacker häst med bra gångarter men... hon har ett rätt vaket temperament :D Skvättig o full av egna ideer!

Arab/fjording, vallack, Ser ut som en lite ädlare fjording, jätte söt stor ponny. Han har fjordingens temperament!

Arab/Nf tycker jag kan bli bra! Men som med all avel är det ju viktigt att båda individerna är lämpliga för avel o kompletterar varandra bra! Korsningsaveln ska också vara seriös o genomtänkt!

/Ellinor

Jag kan bara säga vad jag har för erfarenhet av arab/newforest hästar och det är att dom är alldeles underbara även om det såklart är finare med en renrasig arab...

Korsa med en arabhingst så får du bästa korsningen :p :smirk:
Det anser jag också, även fast vi haft en NF/Arab som var en suverän tävlingsponny vars mamma var NF & pappan Arab, mkt lyckad korsning :)

Själv skulle jag inte kunna tänka mig att betäcka mina arabston med någon annan än en arabhingst!

Först o främst tycker jag att du ska välja en arabhingst.
Men om du tvunget måste korsa så testa en achaltekeer. :idea: Mycket spännande korsning o måhända en VM guld kandidat i distans? :D
// Linda

Arab/New Forest brukar bli bra, men det basta jag sett ar faktiskt arab/tinker. Den ponnyn ar riktigt fin. Har ett superbra temperament, hoppar allting med en jattefin teknik. Jag tror att hingsten var en lattare tinkerhingst. Ponnyn jag tanker pa ser ut som en smacker ridponny, med ett jattefint huvud, och sa ar den skack! :)

Men aven arab/connemara brukar bli bra.

Eller varfor inte arab/ridponny hingst?

Tror egentligen inte att det spelar sa stor roll, sa lange du valjer en hingst som har bra psyke, bra kropp och bra kapacitet till det du vill att ditt fol ska gora!

hej!
antar att du vill ha något grovare avkomma än ren arab.
vill du att den ska vara ponny eller liten häst?
jag tycker helt klart att du ska sattsa på en häftig ras som PRE eller Friser eller varför inte få den renrasig betäck med en American saddelbreed.finns bara en utav denna korsning som faktiskt är renrasig i sverige.det är ju alltid lite roligt att ha något nästan ingen annan har!
tycker i allafall jag!
lycka till!

Danskarna använder mkt arab/NF i sin ridponnyavel och det funkar ju bra. Har för mig att hopponnyn Queen är just den korsningen.

Själv skulle jag nog välja welsh i stället för NF.

Vilken storlek vill du att hästen ska bli?
Vill du ha en lite större häst tycker jag att du ska använda en fullblodshingst som är godkänd för angloavel.

Vill du ha en ponny skulle jag ha tatt en welsh.

Fast varför korsa - araben är ju underbar som den är!

Korsning mellan arab och NF??? :confused: Det låter inte så fint tycker jag personligen. Arab och Welsh är jätte fina.. men bäst nog är att du inte korsar :smirk:

Arabhingst förstås, men om du nödvändigtvis måste ta något annat tycker jag att du ska välja en hingst godkänd för svensk ridponnyavel, så att du kan registrera avkomman på bästa sätt.

Det finns ju arabkorsningar som räknas mer eller mindre som egna raser.
morgan+arab=morab
quarter+arab=quarab
pre+arab=hispanoarab
Såg du fyrspannskusken i Globen som hade arab+frieserkorsningar? De var läckra.
Personligen tror jag ju på förädling, alltså tycker jag du ska ta en arabhingst! Men om jag hade ett arabsto och absolut ville korsa, så skulle jag nog välja pre.

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 795
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
825
Senast: Tuppis
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31