Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

Tora

Trådstartare
Har suttit och surfat runt lite på olika hästsidor i världen och kommit fram till att just korsning med PRE/fullblod och PRE/arabiskt fullblod är vanligt och en (fördet mesta) mycket lyckad korsning.

Undrar om någon har lust att förklara för en novis i avelsamanhang vad det är som gör att det blir så bra? Vad är det man hoppas få när man korsar dessa två raser?

Så mycket har jag lärt mig att både fullblod och arabisktfullblod är förädlare. Är det själva typen på PRE man vill förädla eller är det fullblodens steg och förmåga till samling som man vill förbättra?

Vad skulle det kunna bli om man korsade ett vanligt svensk halvblod med en pre? Är risken att man får en "köttbulle" som bara rör sig uppåt och inte framåt?

För även om ett bra halvblod har ett helt underbart steg så är ju PRE hästen helt oslagbar när det gäller samling. Vore det inte önskvärt att få båda två anlagen i en häst.

Det kanske tom finns någon här som har en korsning PRE/halvblod i ridbar ålder som kan berätta lite fördelar/nackdelar med en sådan häst.

Skall bara tillägga att jag inte har några planer på att göra en halvbod/PRE korsning utan är mer allmänt nyfiken på att få lära mig mer.

"Om man inte frågar så kan man inte lära sig"

Mvh

Tora
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

PRE/arabiskt fullblod är registreringsbar som Hispano Arabe i den Spanska stamboken. I spanien tillför man fullblodsarab för att få lite snabbare/kvickare hästar, används ofta inom Doma Vaquera. Har äst att man förr hellre använde dessa hästar vid tjurfäktningar, då man dels var "rädd" om sina renrasiga PRE och dels ansåg att PRE kunde vara lite lat. Säkert bara en skröna, vad vet jag.

Än så länge finns det inte så många vuxna PRE/halvblods korsningar i Sverige, så det blir ju lite svårt att bedöma. Tycker ändå inte att det är fel att korsa dessa då halvblodet är en väldig mix av div blod, bla Iberiskt blod långt tillbaka. Halvbloden skulle behöva lite av PRE´ns temperament och samlingsförmåga ;)
Dessa kan registreras hos Sveriges förening för Pura Raza Espanola-
SwePre i PartBreed-registret förutsatt att individen är minst 50% PRE och att PRE´n är avelsgodkänd.

På din fråga om det blir en "köttbulle" så vet jag inte var ifrån "köttbulle-anlagen" skulle komma. Visst är många PRE hingstarna väldigt kralliga och muskulösa men det är också många som är väldigt "graciösa". Det är absolut inte någon tung ras.
Pre´n är ju en kvadratiskt byggd häst och det kanske förvillar en att tro att dom är "köttbulliga". Tror att en bra PRE korsad med ett bra halvblod säkert skulle bli en trevlig ridhäst.

Mvh Carina
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

PRE-hästen är en ras som "går igenom" väldigt väl när man korsar den med andra raser. Den råkar komplettera arabiskt fullblod väldigt väl, eller skall vi kanske säga att araben kompletterar PRE:n? Det är hursomheslt en väldigt trevlig kombination och målet med rasen är en stark, smidig, frisk, sund och stabil häst. PRE-hästen är explosiv medan araben är uthållig och man hoppas på båda egenskaperna. Hispano-araben avlades fram till tjurfäktning och boskapskötsel.
PRE/halvblod är en annan korsning med andra avelsmål. I Tyskland har man korsat dessa raser en tid tillbaka och snart får vi kanske se dessa hästar i internationella sammanhang. Jag är övertygad om att en lyckad korsning mellan dessa två raser måste vara den ultimata tävlingsindividen! (även om jag själv är passionerat förtjust i den rena PRE:n) Själva har vi betäckt en hel del halvblodston, men avkommorna är ännu unga. Vi har dock haft halvblodsuppfödare som tittat på dessa unga individer och varit MYCKET imponerade av deras rörelsemekanik och temperament. Framtiden får utvisa vad som bliva av dem!
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

Som Carina skriver så använder man Hispanon till tjurfäktningar och doma Vaquero ridning! Att man blandar in araben är precis som hon skriver ,man får en snabbare häst och en aning mer flyktkänsla en vad en ren P.R.E har .

I tyskland så har dom avlat med P.R.E på flera olika raser och dom har bara gott att säga om dessa korsningar! Det blir oftast en mycket trevlig och MYCKET ridbar individ, har inte sett någon köttbulle variant av dom än. Men det beror ju också på vilken hingst du använder på vilket sorts sto.Jag ska se i fall jag kan få fram lite bilder på dessa korsningar!
Kan ju lägga in bild på en av min hingsts avkommor halvblod/P.R.E dotter som ser ut att bli en otroligt fin häst !
jackie.jpg
[/IMG]
hon är ju långt ifrån fullvuxen . bara en bäbis en så länge ;)
Såg inte att du hade skrivit pepino ;-) men vi skriver ju nästan lika .
Tesora
 
Senast ändrad:
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

*Svarar alla*

Tack för era utförliga svar.

Det verkar som om det finns två olika slags PRE (min amatörmässiga slutsats). Den gamla sorten som är lite kraftigare och mer utpräglade PRE gångarter och sen den lite mer mordernare varianten som är lite lättare i typen och som har lättare för att länga sig. Är detta en korrekt iaktagelse?

Tänker bla på den PRE som står (fanns i alla fall förra säsongen) på Tullstorp (stavning?). Den såg nästan ut som ett halvblod vid första anblicken.

Vore jättekul med fler bilder på olika PRE korsningar.

Pepinopre är det den som finns i Helsingborg?

Tesora har du någon hemsida?

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

Hej !Skickar Pm i och med att det inte är tillåtet att skriva ut sina hemsidor i trådar;)

tesora
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

PA310029.jpg


Här kommer ett kort på min pålle korsning PRE/fullblod:love:.
Han är 4år på kortet och ej riden något än.
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

Tyvarr har jag inga bilder har, de ligger kvar i Sverige. Nar jag bodde i Andalusien hade jag en angloarabo andaluz, en mkt adel fuxhingst, kanslig och bra samling och framatbjudning. Manga var impade av honom, och aven spanjorerna sjalva gillar "tre sangue" treblodig.
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

Jag är också nyfiken, varför har du inte lagt in din hemsida in din profil? :idea:

/Cecilia
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

hmm den är inte riktigt färdig än!!:angel: Men så fort den är klar vilket är snart! så kommer den ut på min profil!

Tesora
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

hej:)
Jag hade tänkt att ta ett föl på mitt sto.
Hon är ett arabiskt fullblod på 8 år.
Hade tänkt att betäcka henne med en p.r.e hingst.
Har kollat runt lite och tänkte kanske betäcka henne med
carabinero ||??
Ni kanske har förslag på en bra hingst med trevligt psyke?
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

hej ! Gå in och titta på http://www.swedishprehorses.se/
Titta även under P.R.E hästar i sverige !där finns en del hingstar oxå ! Men som inte står på sidan avelshingstar, men som går i avel i sverige

tesora
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

Personligen skulle jag aldrig använda en hingst som är helt omeriterad. Varför är han aldig visad på någon utställning eller tävling?
 
Sv: Korsning PRE/fullblod/arabiskt fullblod

Kan bero på att vi har haft tre utställningar i sverige !
Och att hans matte hade annat att göra när två av dom gick av stapeln, sen var han halt när den första var i Blommeröd.
Jag tävlar inte själv i dressyr så där kommer du inte att få se honom.
han kommer att visas i Danmark i år och kanske även i sverige
Detta beror på var utställningar kommer att vara och när.
Han ska nämligen ner till spanien i år och tjänstgöra:angel:

Sen finns det flera sätt att bedömma en häst på , Avkommor är en bra barometer, Och även OM man nu har kunskaper om rasen att bedöma själv.
Är ju ingen som tvingar någon att använda en omeriterad hingst som du säger.
Det är upp till var och en att bestämma vilken hingst man vill ha !
Om det är grannens omeriterade hingst eller den mest meriterade hingsten . Sen har vi på dom äldre P.R.E hingstarna fått kornings poäng som man oxå kan titta på ,Vad CC tyckte om hästen när den blev godkänd, Tyvärr så har vi ju ej det systemet kvar.
Missförstå mig rätt nu !! Tycker att det är jättebra att ställa ut på morfologiska utställningar, men det vi måste komma i håg är att alla hästar kan få bra eller mindra bra bedömningar på en utställning pågrund av att det just är en bedömnings sport. Det som oxå spelar en stor roll är hur hästen visar sig för dagen.

Så om du har tur så kanske du får se honom på utställningarna i år ;)

tesora
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Dressyr hej! är ny här på dressyr vet inte om detta skivits om förut men jag tänkte fråga lite endå. det är så att vi ska tävla dressyr för...
Svar
10
· Visningar
1 996
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp