Korsgalopp!

G

Gideon

Är det någon som skulle kunna ge mig tips till hur man får bort korsgalopp och gör galoppen fin och mjuk?
Min lilla pålle har vanan att kasta ner huvudet i galoppfattningen och sen gå i sån där mysig skumpig korsgalopp på bogara.
Har inte möjlighet att löshoppa/löslongera eftersom ridhuset på sommaren dammar igen och paddocken hoppar hon över staketet på och sticker till hagen:mad:
Hon är väldigt het och har lätt för grisepass också.

Sv: Korsgalopp!

Lydnad, balans och styrka och bärighet. Kolla också att inga fysiska låsningar föreligger.

hur fungerar din häst i den andra gångarterna?

går den på bogarna även där eller är den mjuk och smidig ?

Att börja med att forma sin häst i galopp kan vara fel väg, man får börja med att förbättra formen i skritt, trav, tölt och sedan ställa krav på galoppen...

korsgalopp tyder ofta på en spänning vars orsaker kan variera, men även balanserade, mjuka hästar som har nära till flygande pass kan ha tendeneser tillkorsgalopp.

Jag skulle prova att longera, inte lös utan med lina.Och att ha hästen inspänd och möjlighet att böja den, och börja med att jobba lång, låg och eftergiven i först skritt, sen trav och sedan övergå till galopp.Jag har en femgångare som slår över i korsgalopp när hon tappar balansen, men på henne funkar detta bra efter en liten stund när hon fått fundera lite på vart hon ska sätta benen. : )

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 411
Senast: Sirap
·
Träning Min kompis har en treåring, blandras D-ponny. (Eller ja, hon har två men den andra fungerar det redan med!) Han blev insutten efter...
Svar
6
· Visningar
875
Senast: lynxlady
·
R
Träning I juni i år var vi på en stor hästmarknad i danmark dit vi brukar åka varje år och köpa ponnyer. När vi precis var färdiga och skulle...
2
Svar
36
· Visningar
4 455
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat