korsgalopp. Tips?

loser

Trådstartare
Jag har precis fått hem en ny häst som kom från tyskland förra veckan. Han är rätt spänd(inte så konstigt) och i galoppen så byter han till korgalopp med bakbenen, spec i ena varvet. Nån som har något tips på hur man kan jobba honom för o få bort det här och få honom att stärka sig mer i galoppen. Jag har inte haft några hästar med detta problemet innan, så jag är tacksam om nån har ngt bra knep.

Sv: korsgalopp. Tips?

han kan inte ha låsningar i ryggen då? Kolla upp hästen med hjälp av en kiropraktor.

min häst hade samma problem efter att hon hade gått omkull i hagen i vintras.

Det allra första steget är att kolla så du verkligen sitter rätt.

Nästa steg är hästen genomgången så den inte är smärtpåverkad av någonting?

Övningar är ju lite olika vad som funkar på olika hästar.

En är att rida lite mer framåt i galoppen.
Jobba med galoppbommar är en annan.

Lycka till med nya hästen.

Jo asså han är ju veterinär besiktigad inan vi köpte han. men om det fortsätter kanske de kan va bra o kolla upp. eftersom han vart i stallet i 1 vecka bara och är lite spänd o tittig o så så tror ja det är mest där problemet sitter.Andra tips?!:D

Jag har precis fått hem en ny häst som kom från tyskland förra veckan. Han är rätt spänd(inte så konstigt) och i galoppen så byter han till korgalopp med bakbenen, spec i ena varvet. Nån som har något tips på hur man kan jobba honom för o få bort det här och få honom att stärka sig mer i galoppen. Jag har inte haft några hästar med detta problemet innan, så jag är tacksam om nån har ngt bra knep.

Har han varit på longeringsträning i Tyskland :crazy: ??

Finns en tysk som longeringstränar hästar och alla som kommer därifrån har förmågan att korsgaloppa efter det.

*Skämt åsido*

Ländryggen är en utsatt del på hästen vad det gäller gångarter, ofta sitter det låsningar och blockeringar här vid gångartsproblematik, kolla detta!

haha ne han har vart hos en dressyr"tant"( ursäkta uttrycket haha)
okej, nu blir jag ju orolig att de är nåt fel på han. han har enligt förra ägaren inte hållt på så innan. han gör det ju inte hela tiden och bara i ena varvet. Ska man ta ut en kiroprakor då eller typ en massör? han är lite omusklad och så också.. behöver mer muskler för att orka.

Om du bara har haft hästen en vecka så skulle jag låta den vänja sig lite mer vid miljön först för att se om det är spänningar som släpper. Många hästar blir ju spända vid miljöombyte. Allt är annorlunda, ny sadel, ny ryttare, nytt foder, nya kompisar.

Om du bara har haft hästen en vecka så skulle jag låta den vänja sig lite mer vid miljön först för att se om det är spänningar som släpper. Många hästar blir ju spända vid miljöombyte. Allt är annorlunda, ny sadel, ny ryttare, nytt foder, nya kompisar.

jamen de e precis så jag har tänkt att det är. han är ju lite på tårna hela tiden i stallet o så, han kom ju från tyskland för bara en vecka sen liksom. hoppas det släpper, vilket jag tror att det gör. få jobba honom lungt o så till en början så han slappanar av. och om han inte gör det då aknske de e läge o kontakta ngn kiropraktor el dyl. men tack för tipsen ändå! Ingen som har mer övningar som är bra för o stärka galoppen, typ markarb övninar?

jag har inte testat o lina han än..ska löshoppa lite i helgen..får se hur han gör då:) va redan bättre igår när jag red iaf!::)

Hej, jag har haft samma problem med korsgalopp på min 4 åring i ca 6 månader. Min tränare sa att han byter p g a att han är obalanserad. Han sköt dessutom över mig på vä sida i hö galopp. Jag trodde då att jag skulle tvinga mig tillbaka till hö sida. Min tränare sa då att han or´kar inte bära mig på hö sida och samtidigt orka galoppera i hö galopp. Han bad mig ta det lugnt och sitta till vä om hästen föredrog det. Jag gjorde det, tränade mkt tempoväxlingar och fattningar i galopp och nu är han helt stadig och säker även i hö galopp. Det är bara att ha tålamod och bygga upp hästen. Det tar tid, men det lönar sig.
Hoppas det löser sig före er!

Hur gammal är hästen och hur mkt riden är den? Om det inte är en unghäst alternativt häst som varit avställd så skulle jag defenitivt vara på min vakt. Speciellt om den bara visar det i ena varvet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 122
Senast: tuaphua
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve