Korsförlamningshäst som behöver mkt energi ??

gylle

Trådstartare
Sitter här och försöker bli klok på vad jag vågar fodra med eller inte, har tidigare varit förskonad mot denna åkomma och känner mig därför helt vilsen.
Hästen var vid tillfället nedsatt av en infektion vilket kan vara en stark bidragande orsak till att han drabbades, men känner ändå att jag vågar inte lita helt på att risken är borta för att infektionen nu är det.

Han är en grabb som behöver mkt energi från kraftfoder MEN inte tål för mkt protein. Dålig på att äta hö (och mkt kräsen) hade en period några veckor innan han drabbades när han i stort sett matvägrade vad gällde hö då ett parti vi köpt in inte passade mannen (alla andra hästar åt).
Inga problem alls att hålla i hull utan tvärtom, jobbar hårt (svår klass hoppning) och måste få mkt energi annars brister orken.

Det som ytterligare försvårar det är att han blir slö av olja, ju mer olja han får ju slöare blir han.

Det kraftfoder han stått på och fungerat jättebra på vad gäller ork och prestation fram tills nu är
3 kg matildahavre (vid hemmajobb med ökning till 4 kg vid tävling/meeting) + 2 kg betfor.

Sedan han fick kf så står han bara nere på sin vilofoderstat 1 kg havre, 0,5 kg betfor + tillsatt olja. Som ni förstår så räcker det inte till nu när han börjat arbeta igen men vad vågar jag fodra honom med ?
Har hört väldigt olika bud om betfor vissa säger att det är bra andra att det är helfel.
Matildahavren måste väl vara den bästa om man skall fodra med havre iom att den är högfettshavre ? Processat foder minskar stärkelsen har jag förstått, kan det på något sätt vara bra att tex skålla havren innan utfodring, påverkar det någonting ?
Är microniserade majsflingor bättre än denna havren ?
HJÄLP som ni hör är jag totalförvirrad om vad jag skall fodra honom med ????

Sv: Korsförlamningshäst som behöver mkt energi ??

Jag är ju helsåld på hestekraften. finns med extra E-vit- Extran o Speed- mer energi.

skulle nog testa att blanda dessa.
Har märkt resultat jättefort på min megastora fd svårfödda samt kräsna häst.

Du ger ju redan ganska mkt betfor så....

Problemet med de vanligaste formerna av KF är tvärtom mot fånghästars problem. Korsförlamningshästen lagrar in socker och nerbruten stärkelse alldeles för bra. De har motsatsen till insulinresistens.

Men sen fastnar sockret i i musklerna som glykogen och spränger muskelfibrerna när det blir för fullt. Därför tål de inte mycket lättillgängliga kolhydrater utan ska leva mest på fibrer och fett. <20 % av energiintaget ska vara från lättlösliga kolhydrater. 15 – 25 % från fett och resten från fibrer, dvs den energi som tillverkas i grovtarmen när bakterierna angriper fibrerna. Betfor passar inte i större mängd men 1 par kg betfiber utan melass är perfekt. Då arbetar grovtarmsfloran också bättre och utvinner mer ofarlig energi.

Processning av foder minskar inte stärkelsen men gör att hästen tar upp mera av den. Det vill inte en KFhäst ha!

Jag har ingen uppfattning om om din häst har en risk för återkommande KF. Ibland kan det vara en specifik infektion som ger det en enda gång. Råden gäller för hästar med KF i allmänhet.

PS Axel, jag gillar också HK men tror inte det passar i större mängd för en KFhäst. Den innehåller en del stärkelse. Något kg bör iofs gå bra om man inte ger andra stärkelse/sockerkällor förutom grovfodret. Vid mkt höga energibehov kanske t o m 2 kg.

HH

Jag är ju helsåld på hestekraften. finns med extra E-vit- Extran o Speed- mer energi.

skulle nog testa att blanda dessa.
Har märkt resultat jättefort på min megastora fd svårfödda samt kräsna häst.

Du ger ju redan ganska mkt betfor så....

Hestekraften ligger högt även i protein vilket denna grabb inte skall ha tyvärr. Och han är som sagt långt ifrån svårfödd utan tvärtom har alldeles för lätt att lägga på sig så de foder som även svårfödda lägger på sig av går vi stora omvägar runt :angel:

Oj nu snurrar det i skallen :D

Betfor anser du alltså inte är bra ?
Satt precis idag och pratade med en som tränar travhästar och där lät det precis tvärtom, de som har problem med kf fick bara betfor och olja, rejäla mängder betfor :confused:
Jag blir snart knäpp.

Och allt värmebehandlat/processat foder går också bort ?

Korn har jag bara hört negativt om till kf hästar och det är väl det foder som hästen kan utvinna minst stärkelse ur ?

Havre är ju det de kan utvinna mest stärkelse ur väl och borde då vara sämst av sädesslagen eller ? Förstår jag dig fel ?

Du förstår mig rätt. Men det är en fråga om mängd och om hur känslig hästen är. Du skrev du vill ha i hästen mer energi för träning på högre nivå. En KF häst tolererar inte så mkt energi från snabba kolhydrater utan du får fördela energikällorna enl ovan.

Om du inte ger spannmål eller bara litet kan du säkert ge betfor. Men mängden snabba kolhydrater ska vara mindre än 20 % av energin enl KFforskarna. Dit räknas ju både spannmål som ju blir ännu "snabbare" när det processats, melass och de lättlösliga kolhydraterna i andra foder.

Här kan du läsa.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000261/01/200459.pdf
Exarbetet är ett par år och innehåller inte de senaste rörnen men är en bra översikt.

HH

sorry. Jag läste som en kratta-igen.

annars är väl just massor av betfor bra för att just inte få mkt lagrad mjölksyra:confused:

annars är väl just massor av betfor bra för att just inte få mkt lagrad mjölksyra:confused:

Ja det verkar vara väldigt olika bud om saken :confused: och jag som aldrig behövt sätta mig in i det så noga känner mig totalförvirrad, man är ju livrädd för att göra fel och få ett nytt anfall men häststackaren behöver ju mat om han skall orka prestera. Men VAD ???

Kvarnbyfoder har ett foder som heter Derby, innehåller 65 gram stärkelse per kg (från vete) 18% växttråd. Innehåller dock även 12 % socker vilket kanske inte passar?

Läs mer här: DERBY

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 723
Senast: Aureola
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
931
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka