L
lexi
min 8 åriga valack fick förra veckan en riktigt rejäl korsförlamning. så nu håller jag på och lägger om fodret helt för honom.
han va utan kraftfoder helt de två första dagarna, och att havren skulle bort visste jag direkt.
ringde och talade med kraffts foder rådgivare och fick tipset att ge krafft groov+krafft mysli lika delar upp till 2 1/2+ 2 1/2L/dygn. och också ge krafft olja 3 dl/dag.
jag talade också med en veterinär som rek majs olja.
så nu funderade jag, krafft oljan är soya olja, vad är d egentligen för skillnad på majs- och soya olja?
och om man ska ge majs olja, kan man inte lika bra ge torkad majs (vet att horell&dodson har d på säck)?
det är ganska kladdigt och dyrt att ge oljan...tror majsen blir billigare.
jag kan väl såklart tänka att rådgivaren talar hellst/bara om det foder som dom marknadsför... :smirk:
ska tillägga att hästen är en trav häst som tävlar och tränar hårt.
(visserligen med vissa ändringar där också...)
han va utan kraftfoder helt de två första dagarna, och att havren skulle bort visste jag direkt.
ringde och talade med kraffts foder rådgivare och fick tipset att ge krafft groov+krafft mysli lika delar upp till 2 1/2+ 2 1/2L/dygn. och också ge krafft olja 3 dl/dag.
jag talade också med en veterinär som rek majs olja.
så nu funderade jag, krafft oljan är soya olja, vad är d egentligen för skillnad på majs- och soya olja?
och om man ska ge majs olja, kan man inte lika bra ge torkad majs (vet att horell&dodson har d på säck)?
det är ganska kladdigt och dyrt att ge oljan...tror majsen blir billigare.
jag kan väl såklart tänka att rådgivaren talar hellst/bara om det foder som dom marknadsför... :smirk:
ska tillägga att hästen är en trav häst som tävlar och tränar hårt.
(visserligen med vissa ändringar där också...)