Korsförlamning

LaMaya

Trådstartare
Gjorde en tråd för någon dags en om min unghäst som fick konstiga symptom.
Fick ett förslag av någon här om korsförlamning och har nu börjat inse att det kanske är fallet.
Han har svettats konstigt vid ridining dem senaste gångerna (har kommit fram tilld et efter en del tänkande), och blev i lördags stel och vägrade röra sig bak helt. Fick efter om och män in honom och veterinär kom ut. Ingen tal om korsförlamning då.

Har läst på lite om det nu och allt verkar stämma ganska bra överens med symptomen för just korsförlamning och framförallt att det blir bättre efter några dagar. Min undran är nu, hur ska jag gå tillväga? Måste jag tillkalla veterinär för något som man måste göra vid korsförlamning eller ska jag fortsätta låta honom äta antiiflammations hämmande vi fick sist och se?

Läste att orsaken kan vara för mkt kolhydratisk mat, vad kan detta vara?
Han går just nu på bete men äter vid sidan av (kväll och morgon) havre och hö, samt får betfor och lite musli.

Allt som man ska tänka på är välkommet, framförallt nu framöver om han visar sig ha detta.
Vad bör man tänka på med foderstat, ridning osv?
Han rids just nu och har gjort den senste tiden ca 4 dagar i veckan normalt (utbildningsmässigt för en 5 åring).

Sv: Korsförlamning

ja gräset är ju proppad med kolhydrater.... måste han äta havre??

är han helt bra nu? annars så har det varit flera fall av fång senaste tiden som börjat på bakbenen..

det vet gör vid kf är att ge b-vit. spruta.

Det gäller att minska energigivan nu när det kommer massa gräs.

Be vet ta ett blodprov med muskelvärde, ASAT. Där visar det sig om han har kf.

I framtiden: hästen behöver röra sig innan och efter jobb. dvs box- hage - ridning - hage. Alt lösdrift. Det är när musklerna snabbt får en ökad ansträngning eller står stilla länge efter jobbet det smäller till. Lång uppvärmning.
E-vitamin är mkt viktigt att ge korsförlamningshästar, även selen.
Minskas jobbet - minska havren. Går han inte alls ska han helst inte ha knappt nåt havre.

Låt honom vila ett par veckor så att det släpper. De brukar inte ha direkt ont mer en en dag eller två, men risken att det kommer tillbaka är stor första veckar/veckorna.

Och kom ihåg att en korsförlamningshäst är alltid en korsförlamningshäst. Du måste vara försiktig många år framöver, har de fått det en gång får de det lätt fler gånger.

Han är så gott som helt bra nu, han är en aning stel i höger bak men desto mer han rör sig nu desto bättre blir han.
Hårdheten i musklerna har släppt helt nu också.

Havre behöver han inte äta, ska ta bort det helt nu och bara se till att han får i sin müslin (mineraler och vitaminer).

Tänkte på en sak när du skrev det där, han går nu med ett gäng som rör sig rätt mkt.
Men sen också är rätt mkt stilla stående och äter, är det en riskfaktor i framtiden också?
Menar att de kan vara stilla ett tag och helt plötsligt bli väldigt livade?

Han har inte visat någon tendens till att ha ont, förutom att han inte rörde sig ordentligt bak.
Har sett honom med smärta förut och det visar han inte alls nu.
Men som sagt släppte allt väldigt fort och dagen efter var han så gott som bra igen.

Man kan alltså minska risken genom att dagligen ge extra tillskott av E-vitamin och selen?

Jag hade tagit bort betfor för tydligen så kan det medverka till korsförlamning.

när de är ute rör de ju på sig, sen att han står still när han äter är bara en del av dagen, de går ju och snattar gräs.
Det är meren riskfaktor när de har stått i box tex en natt, eller ett par timmar ochs edan kommer ut och går ett hårt pass utan lång uppvärmning. Sen måste han ut så fort som möjligt (fast stå inne nån timme för torkning är ingen fara).

Våra har inblandat kalk + e vitaminpulver i havren, plus att de får dubbel dos Tocosel en gång i veckan. De som er kraftiga korsförlamningshästar får även flytande E-vitamin.
Dock är detta travhästar som tränas stenhårt i djupsand (sanden suger bra på korsmuskulaturen) flera dagar i veckan, så jag tror inte att en normalt presterande ridhäst behöver så mycket. Tocosel vet jag många ridmänniskor ger sina ridhästar.

Nikki: betfor är socker och kolhydrater, så det är nog inte mer farligt än gräs. (tror jag).

Jo jag vet men det här fick jag lära mig på ett utav sveriges bättre stuteri, han har sysslat med avel och unghästar i hela sitt liv och idag är han 70 år. Enligt honom så hade han mycket korsförlamningar förr, men då tog han bort betfor och han har haft ett fåtal korsförlammningar de senare åren. Det kan vara en slump att det var betfor som orsakade detta men jag tror nog på det.:) Vem vet, det kan vara något en gammal gubbe fått för sig men han är rätt så klok i övrigt, hehe.

Det gäller att minska energigivan nu när det kommer massa gräs.

Be vet ta ett blodprov med muskelvärde, ASAT. Där visar det sig om han har kf.

I framtiden: hästen behöver röra sig innan och efter jobb. dvs box- hage - ridning - hage. Alt lösdrift. Det är när musklerna snabbt får en ökad ansträngning eller står stilla länge efter jobbet det smäller till. Lång uppvärmning.
E-vitamin är mkt viktigt att ge korsförlamningshästar, även selen.
Minskas jobbet - minska havren. Går han inte alls ska han helst inte ha knappt nåt havre.

Låt honom vila ett par veckor så att det släpper. De brukar inte ha direkt ont mer en en dag eller två, men risken att det kommer tillbaka är stor första veckar/veckorna.

Och kom ihåg att en korsförlamningshäst är alltid en korsförlamningshäst. Du måste vara försiktig många år framöver, har de fått det en gång får de det lätt fler gånger.

Bra svar tycker jag. Är ganska överens... Tänkte bara i träningen angående hur man lägger upp det...

Jag tycker det har fungerat väldigt bra att tänka "intervall" i all träning när man har korsförlamningshäst. I uppvärmningen skritta igång länge men sen trava lite och skritta igen om vartannat. Varva allt och tänk på att aldrig nöta samma sak länge. Bygg aldrig upp mjölksyran till en för hög nivå utan se till att lägga in en liten skrittpaus på en minut då och då. Långa värmningar med "intervall" och långsamt stegrande till en mer "varm nivå". Lång tid att varva ner igen, dvs tid att frakta bort ev mjölksyra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
835
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 973
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka