lakrits
Trådstartare
Mitt sto fick höstas korsförlamning. Blodprovet visade att det inte var allvarligt,,låga siffror...och hon fick vila i två veckor.
Vi har tagit det väldigt lugnt i vår ridning.
Skrittat väldigt mycket och hållt på med lite mjukgörande övningar.
De senaste veckorna har vi travat ca. två varv på volt,,inget märkvärdigt och hon har även gått lite i form både i skritt och trav.
Igår när jag skulle rida henne så gick hon jättebra i skritten men traven vill hon inte alls vara med. Jag provade även i det andra varvet lite grann och då gick hon orent med ena bak.
Jag hoppade av och fick hjälp med att kolla henne utan ryttare.
Jag fick stå och vänta lite grann på hjälpen och när jag sedan skulle leda iväg henne så stapplade hon i bak.
Exakt samma symptom som förra gången.
När jag var klar med allt och skulle släppa ut henne i hagen så knatade hon iväg utan problem. Tog långa fina steg och senare på dagen sprang hon även i hagen, inga tecken alls.
Hon har nu gått utan täcke,,tog av dom när det var varmt men så regnade det dagen innan jag red henne,,,,,är hon så känslig?
Jag vet att hon tidigare har haft korsförlamningar när hon gick trav men har aldrig haft det de senaste 9 åren.
Hon fölade i april förra året.....kan det ha någon betydelse?
Hon har nu haft två korsförlamningar (två med denna) efter fölning.
Jag tycker vi har tagit det väldigt lugnt...
Nu går hon med täcke igen på sig för att hon inte ska bli kall.
Jag tänkte låta henne stå igen lite grann för att sedan börja skritta, skritta, skritta och åter skritta, ca. två månader.
Visar det sig att hon åter får korsförlamning när vi börjar trava så vet jag inte vad jag ska göra riktigt.
Jag vet att korsförlamning har att göra med mjölksyra i musklerna och att för snabb igångsättning och arbete kan orsaka korsförlamning, även kyla, regn osv.
Hon är heller ingen stressad häst.
Hur ser ni på det hela? Ska jag lägga ner ridningen?
Någon sa att dessa hästar behöver röra på sig i stället, stämmer det?
En häst med återkommande korsförlamning,,,hur ser framtiden ut?
Hon är 17 år och inte mycket riden sedan sin fölning och hon har tappat väldigt mycket muskler under denna tid.
Vi har tagit det väldigt lugnt i vår ridning.
Skrittat väldigt mycket och hållt på med lite mjukgörande övningar.
De senaste veckorna har vi travat ca. två varv på volt,,inget märkvärdigt och hon har även gått lite i form både i skritt och trav.
Igår när jag skulle rida henne så gick hon jättebra i skritten men traven vill hon inte alls vara med. Jag provade även i det andra varvet lite grann och då gick hon orent med ena bak.
Jag hoppade av och fick hjälp med att kolla henne utan ryttare.
Jag fick stå och vänta lite grann på hjälpen och när jag sedan skulle leda iväg henne så stapplade hon i bak.
Exakt samma symptom som förra gången.
När jag var klar med allt och skulle släppa ut henne i hagen så knatade hon iväg utan problem. Tog långa fina steg och senare på dagen sprang hon även i hagen, inga tecken alls.
Hon har nu gått utan täcke,,tog av dom när det var varmt men så regnade det dagen innan jag red henne,,,,,är hon så känslig?
Jag vet att hon tidigare har haft korsförlamningar när hon gick trav men har aldrig haft det de senaste 9 åren.
Hon fölade i april förra året.....kan det ha någon betydelse?
Hon har nu haft två korsförlamningar (två med denna) efter fölning.
Jag tycker vi har tagit det väldigt lugnt...
Nu går hon med täcke igen på sig för att hon inte ska bli kall.
Jag tänkte låta henne stå igen lite grann för att sedan börja skritta, skritta, skritta och åter skritta, ca. två månader.
Visar det sig att hon åter får korsförlamning när vi börjar trava så vet jag inte vad jag ska göra riktigt.
Jag vet att korsförlamning har att göra med mjölksyra i musklerna och att för snabb igångsättning och arbete kan orsaka korsförlamning, även kyla, regn osv.
Hon är heller ingen stressad häst.
Hur ser ni på det hela? Ska jag lägga ner ridningen?
Någon sa att dessa hästar behöver röra på sig i stället, stämmer det?
En häst med återkommande korsförlamning,,,hur ser framtiden ut?
Hon är 17 år och inte mycket riden sedan sin fölning och hon har tappat väldigt mycket muskler under denna tid.