Korsförlamning

M

MartinaN

I torsdag så skulle jag åka och prova ut sadel till hästen. Han verkade pigg på morgonen som vanligt försökte smita t genom box dörren osv. som han brukar. Mne han har vart lite rinnig i ögonen. Bajsade en hög innan vi åkte. När vi väl kom fram dit vi skulle ca.1.5timmes förd så hade han inte bajsat i transporten...han brukar göra det. Mne han bajsade när vi kom in sen...och det var välldigt löst/vattnigt.Då var kl.12.45, tänkte inte mer på det.
Provade sadel och skulle rida....han hostade några gånger då. Provade en annan sadel och såg då att det rann vitt genomskinligt "snor" ur näsborrarna på honom.
Sedan när jag red så skulle jag hoppa ett hinder, han slog på tvärnit.(han brukar absolut inte vägra...bara om det är vatten matta!) Sedan efter ett tag så blev han som förbytt...små reste sig och hoppade och hade sig...verkligen visade att nått var fel. Vi trodde direkt att det var sadeln. La på den sadeln han har blivit riden i utan problem och han blev nästan värre. Blev stel i baken och haltade på v.bak. Fick se själv.
Upp med huvudet som världens stjärkikare sänkt rygg och sänkte bakdelen i gungande rörelser och jätte halt v.bak.
En tjej som var där var häst massör så hon kände lite på honom...och hon kunde känna att han var irreterad i korset på vänstersida. Så det var slutet på den utprovningen...täckade på honom och han var rejält loj...stod på stallgången utan att var uppbunden. Hna som annars är så nyfiken och vill se om det finns mat eller liknande.

Nu undrar jag ju vad detta var. Longerade när jag kom hem och då var det bara som en rörelseströrning v.bak.

HAde inte bajsat nå mer på hela dagen och inte när vi kom hem heller. Tänkt förstoppning. Sur i boxen...kickade när man tog på magen. GIck med honom i 45min. men fortfarande inget.
PÅ morgonen hade han bajsat och så var han mycket gladare
Och i kväll när jag kom ut så var han jätte pigg och sitt vanliga jag igen...tog honom på magen och han sa inget.

BAkgrund

Stod i måndags, red tisdagen, stod onsdag.
PÅ onsdagen hade dom brallat i hagen, då dom hade blivit lämnade ensamma ute. OCh så hade dom fått lunch hö och så hade dom några timmar senar fått mer hö, meningen var bara nån tuss. Mne personen i fårga hade nog slängt ut betydligt mer då det fanns så mycket hö att det räckte och blev över.
Han har utöver det fått 12 kg hösilag och 1kg kraft grov.

Kan det vara nån slags korsförlamning han råkade ut för kombinerat med magknip...dels för den minskade motionen och för tat han fick mycket mera mat??

I dag så gick jag med honom för han i 30min och longerade och tyckte inte jag såg nått.
Ska låta nån annan kolla hur han ser ut i morgon.

Oj, blev långt och kanske lite luddigt...men hoppas nån har nått förslag!
 
Sv: Korsförlamning

alltså jag får inte känslan av att de är korsförlamning! då blir dom stel och tar pyttesmå steg om dom går överhuvudtaget. och sen så tar det ett bra tag innan dom blir mjuka igen. det akuta släpper över några timmar men sen brukar dom vara ganska ordentligt stela i en vecka iafl. men detta är naturligvis olika på olika hästar men jag tycker inte att det var symtom på korsförlamning! har själv en häst som har jätteproblem med det och det märker man på direkten om det är en korsis.
Ofta debuterar stelheten i nacke och över kors. Hästen kan svettas, få förhöjd andningsfrekvens och puls samt ibland också förhöjd temp. Musklerna är i regel mycket ömma för beröring och spända och kan göra att hästen kortar sitt baksteg. I box kan hästen stå i ett hörn och skrapa upp strö under magen. I vissa fall har dessa hästar också en kaffefärgad urin - s k myoglobinura. Myoglobin är ett rött protein som finns i musklerna, liknande blodets hemoglobin.

visst kan det vara en väldigt lindrig korsförlamning din häst drabbats av, men den verkade så störd på ett annat sätt. men om du vuill vara riktigt säker vilket är bra att veta för att det inte ska hända igen är att ta blodprov. då tar mn ASAT och CK. Ck värdet stiger snabbt och faller snabbt - efter ett par dagar. ASAT stiger efter ett par dagar men kvarstår i flera veckor. sen när ASAT är normalt kan man börja arbeta hästen.
men uteslut absolut inte korsförlamning på den!! ta rda på säker om det var det så du kan förebygga de - det är en sådan onödig och smärtsam sjukdom man utsätter hästen för som man kan förebygga om man är väldigt försiktig och uppmärksam!
lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 027
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 165
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 090
Senast: Skye
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp