Korsförlamning

Har inte mkt kunskap om KF, eller snarare ingen alls har jag kommit på, har sökt på buke men inte funnit de jag sökt så tänkte höra om era erfarenheter och all info om symptom och vad man kan göra för att förebygga ifall man misstänker ngt på sin häst?

Sv: Korsförlamning

KF hästar mår bäst och kan bli symtomfria om man ger dem samma kosta som fånghästar och EPSM hästar mfl. Mycket fibrer och hög råfetthalt och lite stärkelse och mycket värme och daglig rörelse i lagom dos.

Du har akut KF som är svår att missa och som man kan läsa en hel del om. Men sen så finns det sjukdomsrelaterad KF som många EPSM hästar har och smygande KF de är svårare att sätta fingret på.

Symtomen som mina haft är att de ofta är stela i hela muskelaturen, stumma och hårda i bak som fortplantar sig framåt, har svårt att jobba med bakpartiet rätt, tar inte rena steg bak och har haft svårt för galoppen, de har mått mycket bättre av att ha täcke på sig även sommartid och att hållas igång i dos samt helt ändrad foderstat.
Om man läser om ex. EPSM hästar på nätet så kan man hitta en hel del information om den diffusa formen av KF.

Tog ca en halvtimme att gå från helt normal till vad jag trodde, fullkomligt döende.

Han kunde inte gå ett enda steg, hängde och började skaka efter ett tag. Trodde allvarigt att han skulle trilla omkull och dö. Vet kom ut och gav smärtstillande och efter ett tag kunde han sakta, sakta gå in i stallet där han stog och pustade ut.

Efter ett par timmar var han OK igen - men han kändes inte helt ok i kroppen den närmsta veckan.

Nu är jag verkligen ingen expert på detta.
Men jag hade ett sto som hade problem med bakkärran, och har haft det nästan hela livet. Vi misstänkte att hon hade problem med någon lindrigare form av korsförlamning. Då hon ibland kunde få "kramp" i kors och bakdel, samt att hon visade oförklarlig hälta emellanåt. Hästen var grundlig undersökt av veterinär för hältan men de kunde inget hitta.
Dock visade hon endast symptom, tex. när hon hade vilat en dag.
Vi löste detta genom att alltid dra ner på kraftfodret kvällen innan och under dagen hon var ledig samt att vara väldigt noga med att alltid täcka henne. Ländtäcken vid ridning och nästan alltid täcke ute, extra känsligt vid blåst tex.
Med lite extra planering och pyssel fungerade hon utmärkt i träning och tävling, på medelsvår nivå inom både hoppning och dressyr.
När vi väl "kommit underfund" med hur detta skulle skötas så visade hon aldrig hälta eller andra problem.

Ja det låter som ett bra koncept :)

Dra ner på kraft då vila, hålla täckt, regelbunden träning... :)

Om du vill veta om hästen har korsförlamning (ex innan tävling mm) så kan du ta ett blodprov och lämna in. Det är det röda röret har jag för mig, det som inte motverkar koagulering (lila tror jag) man i så fall använder. Rätta mig om jag har fel! :)

Jag tror att det handlar mycket om att få bort för mycket energi i musklerna. Har haft att göra med travare som haft väldigt lätt för korsförlamning. Har hästen väl haft det en gång kommer det lätt tillbaka också verkar det som (personlig bedömning, ej läst).

Jag har hur som helst lyckats klara mig från att hästarna fått mer korsförlamning (gått bra faktiskt) genom att:

* hålla ryggen och rumpan varma jämt (sunt förnuft, inte täcke om varmt på sommaren exempelvis)
* regelbunden och varierad träning
* värma upp ordentligt och att göra det genom att variera och inte köra mer och mer eller ihållande på något sätt, skritt skritt skritt, trava en bit, skritt, trav, skritt, trav, etc, lite galopp, skritt, klättra, etc. Du märker när hästen är varm och nöjd skulle jag tro. Men just att inte göra samma länge hjälper till att förebygga korsförlamning, både i värmningen och i själva träningen.
* lång nervärmning också så att musklerna får transportera bort slaggprodukter och inte bli stela eller orsaka korsförlamning
* jag tror också att det är bra att (efter noga värmning enligt min modell) tömma ur musklerna varannan var tredje dag.. ex genom att få galoppera på 100 meter, trava lugnt, galopp, trav/skritt, galopp, etc... så att hästens muskler används ordentligt men inte bygger upp någon mjölksyra

Hoppas det går bra hur som helst... :)

Min häst visar diffusa symptom för jag vet inte vad.

Det började med vintern, har alltid varir lite frusen, vem är inte det när man är helklippt men det har räckt med helhalstäcke + stalltäcke. Men denna vintern var grym, var och varannan dag stod hon och skakade så att man nästan hörde tänderna skallra, hon hummade stressat när jag skyndade mig för att ta in henne.

Klädde på henne massvis med täckande täcken, fleecetäcken som hängde ner långt över låren och längt in under magen, men eft3er ngn timme frös hon ändå.

Gick trots detta ganska bra att rida.

Våren kom och vi började rida mkt ute i paddocken, paddex underlag, och hon började visa sadeltvångssymptom i början av varje pass.
Sköt rygg trippade och en gång när gjorden var färdgspännd så började hon backa.

Tog tills slut mig tid och palperade kroppen och hon var så öm i framdelen att hon inte visste om hon skulle hugga mig eller slå.

Slut på ridandet i paddocken då min tränare misstänker att underlaget stoppar så i glidfasen att det ger spänningar.

Började massera henne med massageborste över hela kroppen varje dag, och rider numera i ridhuset fram tills vi ska flytta till nytt stall. Sadeltvångsspänningarna har försvunnit nästan helt och jag kan numera borsta och nästan massera mellan frambenen mot bröstbenet.

Men hon är fortfarande lika frusen, går med 250g stalltäcke med regntäcke över, normalpälsad och normalt hull.

Min arbetskamrat hade en idé om att eftersom hon skakat så mkt och spännt sig i vintras så bildas där ett ämne i musklerna som även bildas vid korsförlamning, och som enligt henne gick att ta reda på genom ett enkelt blodprov och sedan skulle man ge medicin för det.

För övrigt visar hon mkt lite spänning i början av passet nu och känns väldigt fin i ridningen.

Någon som vet?

Låter som din häst har fått bröstmuskelinflammation. Inte ovanligt att det kan få det av pänningarna de även går av att gå med täcken täcken dynget runt, en del är ju känsligare än andra för tryck, har haft det på nuvarande och det är inte allt leka med då det påverkar hela hästen. Har de ont i bog och bröstmuskelaturen så får de spänningar ihela kroppen och skjuter rygg av smärktan att få sadelgjord och sadel spända över det mycket onda området. Kolla även upp balanseringen i hovar och ben.

ok men vad gör man åt frusenheten om hästen egentligen då behöver gå utan iom att täckena säkert hjälper inflamationen på traven?

Är det bara att vänta ut inflamationen eller ska det vilas?

Har haft samma hovis i ett halvår nu, korta fina hovar med bra vinklar, dock har hon fått sidokappor på både fram och bak nu vilket hon aldrig haft under de tre år jag haft henne. Men de har hon bara haft under en skoperiod.
Barfota bak hela vintern.

Någon som vet vad det där blodprovet heter som man ska ta?

Blodprov för att kolla muskelvärdena är det väl bara sas?

Jag tänkte bara att om din häst först fick korsförlamning och hade ont så försökte den kanske undkomma smärtan och det jobbiga där bak genom att ta i mer med framdelen. Sen fortsatte den av gammal vana (vanligt) och du har en överansträngning fram och nästan inga synliga problem bak... Kolla med blodprov i så fall så inte grundproblemet kvarstår..

På min som har medfödd genetisk benägenhet för den variant av KF som främst ston och särskilt fullblodssston får, har det alltid varit bogarna det sätter sig i, i andra hand spänd bak, men den riktiga tying-up som fått vid ca tre tillfällen och senast i våras pga kombination kyla, brunst bla, den sätter sig akut i bogarna.

Till att börja med låta bli att klippa och hålla träningen på en nivå där hästen slipper bli svett eller ha hästen i sån konidition att den inte blir svett av träningen till att börja med.

Resten vet jag inte hur man skall lösa med frusenheten eftersom jag sitter i samma båt. Har precis gått genom en läkeperiod av just sån inflammation orsakad av för mycket täckesgående, å detta trots att jag bytte ofta för att inte ge konstant tryck.

Det finns något som heter skritttäcke som lämnar bog/bringa fri som jag har köpt för att prova. Har dock inte gjort det hittils utan han har fått skaka istället för jag har märkt att han tagit mindre stryk av det än att ha täcket på sig nu när musklerna är så sköra. Min har visserligen fri tillgång på mat som hjälper honom också.

Jag promenerade under ett par månader med min tills den värsta smärtan lagt sig och tills hästen började få ett bättre rörelsemönster, nu är jag igång och skrittar. Men jag har fått gå över till bomlöst och nu även köpt gjord med platta för att avlasta allt som går.

Har haft min med sidokappor också men jag märkte att det låste honom mer än va det hjälpte + att jag märkte att problemt maskades lite så han fick gå med vanliga och så väntade vi ut allt istället.

Är du säker på att din häst kan gå barfota bak? De kan ha riktigt ont även om de inte alls visar det på samma vis bak som på framhovar. Det kan visa sig också i stela bakmuskler, att de inte tar för sig helt, att de lägger över vikten fram som blir överbelastad och konstanta spänningar.
Personligen så vill jag inte ha en häst med de muskelproblem och symtom vi pratar om barfota, sätter på skor direkt vid problem för att vara tvärsäker på att det inte kom från hovömhet. Blir det inte bättre då så jag har kunnat utesluta en sak å de kan få gå barfota igen.

Visste inte att korsförlamning kunde sätta sig i bogarna.. lär sig nytt var dag :)

Korsförlamning är ett dumt ord, tying-up är bättre beskrivning. Den klassiska formen är en annan, den som hästar får efter vila, kanske sätter den sej alltid i korset i första han.:confused:

Men fullblodsvarianten (som även andra kan få) är andra orsaker till, och det handlar om styvhet i musklerna men måste inte alls sitta i korset, om det känns av bak på min har det varit bakpå låren. Däremot är behandlingen ungefär samma, och de ska igång i rörelse så fort som möjligt.

Okej! Ja korsförlamning har jag varit med om och därför lärt mig undvika. Det andra har jag förebyggt så gott jag kan genom bra upp och nervärmning, stretching, varierad träning, alternativ träning och massage, liniment, täcken, hagvistelse mmm. Bara tänkt på det som ont och spänt i musklerna, varierar lite var det är värst från häst till häst... antar att det är olika beroende på användning av häst.. :)

Hoppas du fattade andemeningen i babblet ;)

Förresten ja, korsförlamning är i anknytning till korset, ländryggen och närområdena känns som sten när man tar på dem.. hästen är "av", ibland kan den knappt gå, ibland kan den bara visa sig irriterad som 17 -ex på vägen hem i transporten..

Tyvärr har jag varit tvungen att klippa henne hittills eftersom att hon år knutor lite var stans när hon får för tät päls, hals, skenorna, magen, pannan osv, alltså inte bara där täcket ligger på.

Svettas ofantligt mkt även vid kondition så kan inte heller gå helt oklippt men ska försöka härda ut med "halvklippning" alltså klippa hals, bog och delar av magen sen lämna filt på rygg/rumpa.

Kommer flytta till annat stall med mer lä i hagarna så hoppas det kommer hjälpa en del också, de hagarna hon stod i vintras var bara flacka hagar utan någon sorts av vindskydd = skånsk slätt

Red idag och hon visade inga sadeltvångstendenser, första gången på länge :)

Har ett sto som far KF valdigt latt.
Hon har fatt sina utbrott da hon blivit forbannad i kombination med sjukdom och brunst. Kraftiga vader omvaxlingar ar ocksa mkt luriga.
Jag tackar henne nar det ar kallt eller valdigt blasigt samt regnar under 15+. Valdigt noga med hennes humor. Inte gora henne upprord och undvika tillfallen da hon pullar (travhast).
Gar ute ca 12 dygn vintertid och har sovit ute 5-6 dgr / vecka senaste tre veckorna nu.
Fodrar lagt starkelse och mycket fett. Linfor olja samt forebyggande medicinering (tex magnesium och krom).
Alltid ut i hagen innan motion, varma val. Gar alltid i skritten innan traning / lopp. Vi joggar aven vara pa maskin vilket i hennes fall funkat super. Dar ar hon lugn och avslappnad, jobbar pa i bra form. Pa banan blir hon latt het och pullar rejalt.
Aldrig ledig. Gar alltid ngt aven om det ar mkt lite.
I hagen gor hon dock som hon vill. Springer mycket. Full fart och lange, lange. Av ngn anledning racker dock inte detta som motion utan hon maste jogga ocksa.

Bor kanske tillagga att hon ar inte nervost lagd. Inte frusen av sig och ater fritt pa grovfoder, varit pa "bete" sedan slutet av mars = inget ho annat an efter jogg.

Senast ändrad:

Har ett sto som far KF valdigt latt.
Hon har fatt sina utbrott da hon blivit forbannad i kombination med sjukdom och brunst. Kraftiga vader omvaxlingar ar ocksa mkt luriga.
Jag tackar henne nar det ar kallt eller valdigt blasigt samt regnar under 15+. Valdigt noga med hennes humor. Inte gora henne upprord och undvika tillfallen da hon pullar (travhast).
Gar ute ca 12 dygn vintertid och har sovit ute 5-6 dgr / vecka senaste tre veckorna nu.
Fodrar lagt starkelse och mycket fett. Linfor olja samt forebyggande medicinering (tex magnesium och krom).
Alltid ut i hagen innan motion, varma val. Gar alltid i skritten innan traning / lopp. Vi joggar aven vara pa maskin vilket i hennes fall funkat super. Dar ar hon lugn och avslappnad, jobbar pa i bra form. Pa banan blir hon latt het och pullar rejalt.
Aldrig ledig. Gar alltid ngt aven om det ar mkt lite.
I hagen gor hon dock som hon vill. Springer mycket. Full fart och lange, lange. Av ngn anledning racker dock inte detta som motion utan hon maste jogga ocksa.

Bor kanske tillagga att hon ar inte nervost lagd. Inte frusen av sig och ater fritt pa grovfoder, varit pa "bete" sedan slutet av mars = inget ho annat an efter jogg.

Det där låter mycket likt min. Hon är inte eg "nervöst" lagd utan ganska sansad på ett sätt, MEN kan lätt varva upp över saker, även i humöret, men också över att ha koll på omvärlden, hon ser och hör allt omkring sej och det gör henne lätt spänd.

Brunsten har absolut betydelse, hon blir styvare i samband med den, spänd i musklerna, lite mer uppvarvad över "ingenting". Hon springer också en hel del i hagen, men det räcker inte, utan vid ett tillfälle orsakade det ett anfall, (ett av de få riktiga hon haft) Det som hände var att vid ustläpp hände något som drog igång att de sprang och hon har en tendens att i såna lägen hetsa upp sej själv mer och mer, oavsett om det som startat springandet har försvunnit...Så är hon i ridning också, hon måste ha massor av "styrning" av ryttaren för att inte dra igång och börja hetsa och fatta egna beslut. :cool:
Som galopphäst klarade jockeyerna inte det, utan hon tog över efter de första starterna med dåligt resultat som följd. (Vann och placerade sej första året, men sen blev hon påsprungen en gång och efter det ville hon själv styra loppet och det blev inte så bra....det är typiskt henne)

Kyla var orsaken nu senast, i kombination med brunst samt att hon inte hade ridits och fått den motionen som hon behöver utöver hagen, (precis som din behöver hon den) hon hade varit öm i en hov efter sömstick och därför inte arbetat på ett par dagar.

Förresten ja, korsförlamning är i anknytning till korset, ländryggen och närområdena känns som sten när man tar på dem.. hästen är "av", ibland kan den knappt gå, ibland kan den bara visa sig irriterad som 17 -ex på vägen hem i transporten..

Ja och ungefär så blir min i första hand i bogarna men det har vid de lite större attackerna (ca 3 genom åren) även satt sig i resten av kroppen och hela korset. Men det tycks starta i bogarna på henne. Det är där man känner först att något inte stämmer. Men som sagt, jag tycker tying-up är ett bättre ord eftersom det är inte alltid i första hand korset som är inblandat i alla fall inte i den här typen.

Det dar med att styra loppet kanner jag verkligen igen!
Som tvaaring fick kusken inte ens rora vid henne - da var det galopp direkt.
Som trearing gick hon i argangs lopp sa farten vart bra nog at henne sa hon var nojd och tog bra rekord och fina pengar.
Nu maste hon dock borja lyssna pa kusken och da gar det inte alls. Hon ar snabb och uthallig nog att ga Free for All men tar kusken i tommen eller flyttar henne galopperar hon pa en gang. Hon ar numera bannlyst pa samma bana hon forr aret var storfavorit...

Det tragiska ar att hon alskar att tavla och springa fort men det ska ske pa hennes villkor!

Forlat for OT.
Min laser sig bak - det typiska.
Forsta tecknet ar att hon blir rent passtaktig nar hon normalt sett har en felfri skritt. Vanligtvis ar hon valdigt alert och noga med att folja nar man leder och dylikt men vid utbrott blir hon loj och ovillig.
Hon far smartstillande, muskelavslappnande och vatskedrivande direkt (tre ggr nu) sa hon ar pigg och "glad" efter ett par timmar.
Vi drar blod varannan vecka nu nar hon ar igang samt efter varje lopp och om hon visat mindre symptom.

Hon har aldrig fatt utbrott av att springa i hagen utan enbart da hon varit for aggressiv under motion och "hallts tillbaka". En gang sjuk, en gang brunstig och en gang nar vadret slog om fran fint till regnstorm.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025