Sv: Korsförlamning
Ja det låter som ett bra koncept
Dra ner på kraft då vila, hålla täckt, regelbunden träning...
Om du vill veta om hästen har korsförlamning (ex innan tävling mm) så kan du ta ett blodprov och lämna in. Det är det röda röret har jag för mig, det som inte motverkar koagulering (lila tror jag) man i så fall använder. Rätta mig om jag har fel!
Jag tror att det handlar mycket om att få bort för mycket energi i musklerna. Har haft att göra med travare som haft väldigt lätt för korsförlamning. Har hästen väl haft det en gång kommer det lätt tillbaka också verkar det som (personlig bedömning, ej läst).
Jag har hur som helst lyckats klara mig från att hästarna fått mer korsförlamning (gått bra faktiskt) genom att:
* hålla ryggen och rumpan varma jämt (sunt förnuft, inte täcke om varmt på sommaren exempelvis)
* regelbunden och varierad träning
* värma upp ordentligt och att göra det genom att variera och inte köra mer och mer eller ihållande på något sätt, skritt skritt skritt, trava en bit, skritt, trav, skritt, trav, etc, lite galopp, skritt, klättra, etc. Du märker när hästen är varm och nöjd skulle jag tro. Men just att inte göra samma länge hjälper till att förebygga korsförlamning, både i värmningen och i själva träningen.
* lång nervärmning också så att musklerna får transportera bort slaggprodukter och inte bli stela eller orsaka korsförlamning
* jag tror också att det är bra att (efter noga värmning enligt min modell) tömma ur musklerna varannan var tredje dag.. ex genom att få galoppera på 100 meter, trava lugnt, galopp, trav/skritt, galopp, etc... så att hästens muskler används ordentligt men inte bygger upp någon mjölksyra
Hoppas det går bra hur som helst...