korsförlamning, virus !?

urkella

Trådstartare
Ikväll när jag tog in bebb var hon jätte dåsig, spänd i hela kroppen och reagerade kraftigt när jag drog av henne vintertäcket då det drog lite över rumpan på henne och skakar i hela kroppen, blir orolig så täckar henne med ett innetäcke släpper in i boxen och kollar, då rör hon inte maten utan står bara upptryckt i boxväggen och försöker avlasta båda bakbenen, går in och kollar benen varken varm eller svullen, kollar då tempen, visar sig ligga på 40,7 :eek: får totalpanik ,kollar tempen igen i hopp om att den visar fel, men nej visar samma. ringer då vet, han gissar på virus eller något skulle ge henne butta och kolla om hon bajsar, bli tvungen spruta i buttan då hon matvägar förutom höet det pillar hon i sig lite. väntar 2 timmar kollar temp igen, nu nere i 40, men är ju ändå mycket, ringer vet igen, han kommer ut efter en timme, temp då nere i 39,7, Bebb har hög puls och som vi tidigare sett stel i bakpertiet, får en spruta och någon medicin på F som hon ska ha i 5 dagar sen boxvila med små promenader och om ca 3-4 dagar ska hon ut i sjukhage. Så fort vet åkt orkade hon inte så me utan la sig i boxen. Kom precis hem och fick nu världens utskällning av min pappa då han tyckte att jag tog ut vet i onödan :crazy: tycker inte jag överreagerar men vad vet jag:confused: var bara tvungen att skriva av mig, vad räkningen sen gick på kommer få min far att gå i taket >_____< men vad gör man inte för sina djur

Senast ändrad:
Sv: korsförlamning, virus !?

Ska ut till stallet nu och gå med henne lite om hon är tillräkligt bra. Ska jag även ha henne täckad när hon går ? vet sa inte så mycket.

Jag tycker du gjorde helt rätt som ringde veterinären, och din pappa kommer säkert att förstå det när han fått lugna ner sig lite....
Om det är korsförlamning så är det viktigt att hålla hästen varm, framförallt över korset. Verkar det som om hon fortfarande har ont så avstå från promenaden idag.

Hon var mycket piggare idag, fortfarande väldigt stel dock, Är förvånad över hur pigg hon va då febern låg på 39,8. Täckade henne varmt och gick en liten runda på ca 10 min, efer den va hon trött. ÄR fortfarande inte intresserad av krafftfoder så vet inte hur jag ska få i henne medicinen i kväll, Är lite orolig då hon bara bajsat 3 ggr från igår kväll fram tills nu.

Det låter lite som kolikvarning tycker jag, när hon inte bajsat. Iofs har hon kanske inte ätit så mycket? Dricker hon ordentligt?

Jag tycker du gjorde rätt som tog ut vet! Jag hade också gjort det i det läget.

Vet trodde det ock igår när vi ringde, men hon visar inga symtomer på kolik, mer än att hon inte bajsar så mkt, hon äter höet och drickar vatten, satte även in en hink så hon kan dricka lättare vilket hon gillade. Hon äter ju inte så mkt så kan ju vara det.

Håll koll på henne så att hon bajsar i allafall. Blir det stopp får du ta ut vet igen, då har du förhoppningsvis ingen självrisk att betala (beroende på vilken försäkring du har, om du har en?).

Om du har en gammal spruta kan du använda plastdelen att ge henne medicin med direkt i munnen. Klipp av delen som man sätter kanylen i, håll för med tummen och häll i medicinen i sprutan. Sen kan du sätta i den delen man trycker med (som säkert har ett namn ;) ) och spruta in direkt i munnen på hästen. För in sprutan i mungipan en bit så att hon inte kan spotta ut det.

Lägg inte på mer täcken om hon har hög temp. ha bara som vanligt.

att den inte bajsat så mkt kan bero på att den inte har ätit ngt vidare.
tog han blodprov eller hur resonerade han?

Fick göra så igår, så hoppas att hon går med på det ikväll oxå.

Alex: har bara ett 250 g täcke på henne inne nu då hon är stel, i vanliga fall är hon inte täckad inne, vet tyckte att hon skulle vara täckad om det är korsförlamning, men är lite orolig som sagt då febern är hög. Han tog inget blodprov, sprutade henne med cronyxin och sa att hon ska ha 2 påsar finadyne i 5 dar blir hon inte bättre då skulle vi höra av oss, boxvila sen sjukhage.

Om veterinären misstänker korsförlamning eller kolik tycker jag du ska ta bort kraftfodret till henne. Det är konstigt att veterinären inte sade ngt om det...

Är hon orolig när hon lägger sig ner eller är hon "bara" trött?
Hur ser hennes urin ut?

Du gjorde helt rätt som tog ut veterinär!

Vid korsförlamning så blir hästen stel i bakkäran och är mkt ovilig till att röra sig, kan öven uppvisa en vinglig gång. De stora bakmusklerna är ordentligt spända och hårda. Hästen får även lokala svettningar bla på halsen.
Hästens urin blir dessutom missfärgat.
En häst med korsförlamning ska skyddas från att bli kall om korset samt så ska den bar få äta grovfoder absolut inget kraftfoder.
Har en häst som har fått korsförlamning några gånger och hon har då aldrig fått feber, vet inte om det är normalt att de får feber.

Se till att hon dricker som hon ska, det är väldigt viktigt!

Förstår inte din pappas sätt att resonera. Det är mkt billigare i längden att ta ut en veterinär när hästen visa att den inte mår bra, struntar man i det för snålhetens skull så kan de få mkt tråkiga efterföljder.
Jag tar alltid det säkra för det osäkra och kontaktar veterinär, offrar hellre en massa onödiga pengar än mitt djurs hälsa!

Jag tycker att veterinären skulle tagit ett blodprov, då kan de lätt se om hon har fått en infektion, korsförlamning eller något annat. Hade blivit mkt lättare att behandla hästen rätt och inte behöva gissa sig till något!

Får hoppas att din pålle kryar på sig och blir bättra inom det snaraste!

Ta bort kraftfodret! Om det är korsförlamning ska hon precis som många sagt inte alls äta kraftfoder. Bra att du tog ut veterinär, jag tycker att du borde ta blodprov så du isåfall kan utesluta korsförlamning. Ev, muskelvärdena kanske vet kan kolla på också?

När min lilla pålla fick korsförlamning tog veterinären blodprov och kollade muskelvärdena.

Lycka till hoppas det går bra iallafall! :)

hon va bara trött, rullade sig inte utan bara la sig ner, hon äter inte krafftfoder nu när hon är dålig, försökte blanda i finadynet i lite betfor men hon vägrar så sprutar in det i munnen på henne, får inte ens i henne morötter, men höet äter hon gott om iaf. har både vattenkopp och hink med vatten nu så hon lätt ska få i sig vätska och har sett henne dricka. Har svårt att se kisset då hon gör sina behöv på samma ställe, men ser nog lite mörkare ut.

Splittan: jo mycket av det du skriver stämmer, hon är väldigt obalanserad bak och försöker hela tiden avlasta bakbenen, igår va hon jätte svettig ovanför mulen och mella ganacherna.

men vad är det för dålig vet. du har som inte ens tar ett blodprov utan bara kör på med medicin för något han inte vet vad är??? :crazy:

det låter som KF och det kan man enkelt se på blodprov. jag tycker det är ganska viktigt att veta om det är KF eller ett virus!!!!!! min var likadan då han hade ehv-1 (abortvirus) vilket faktisk kan va dödligt om dom inte får nån behandling...

visste inte ens att man kan se det via blodprov förrens efter läst att folk skrivit det i tråden, men tycker att det borde ju vet veta ialla fall :crazy:

visste inte ens att man kan se det via blodprov förrens efter läst att folk skrivit det i tråden, men tycker att det borde ju vet veta ialla fall :crazy:

Hopas att pållen är bättre nu!
Självklart skall veterinären ha koll på vilka prover som skall tas, inte du. Har haft två korsförlamningar på en häst som enligt vet . har följt "skolboken" Båda gångerna var vi ute och red. han blev stelare och stelare för att tillsist stanna helt. andra gången fattade jag ju va det var och vi stannade direkt. ( ca 8 år mellan) Finns inte en chans att flyttas. Mycket kraftig bukandning och svettning. det har fullkomligt runnit svett. Det är fruktansvärt, trott att han skulle dö båda gångerna. vet. har kommit ut akut och gett smärtstillande. Fått täcken på sig och vila. sedan har det klingat av och varit helt borta dagen efter. lite trött och fått ta det lugnt en vecka men inga symptom. Båda vet har tagit blodprov och jag har fått besked inom 12 timmar. om att det har varit korsförlamning.
Såg i någon annan tråd att det också höll i sig länge? Hade därför varit intressant att veta om det kan se ut så?
Är det korsförlamning?

Vad är det som orsakar korsförlamning ?? :confused:
Är det om dom får för mkt protein snabbt ??

Vad är det som orsakar korsförlamning ?? :confused:
Är det om dom får för mkt protein snabbt ??

Jag vet inte om det finns olika sorters korsförlamning. Men det kan bero på problem med sockerbalansen dvs hästen blir extremt insulinkänslig - ungefär som motsatsen till diabetes.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 980
Senast: Takire
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka