Sv: Korsförlamning - inte gå på gräs?
Jeg har quartere (mor og datter), og har også diskutert problematikken med andre hesteeiere med samme rase. Ifølge en veterinær jeg kjenner synes ikke varmblodstravere være så ømfindtlig for sukker/ glukose så lenge de blir tilstrekkelig trent, og ikke minst går på utegang hele året (hvilket synes å gi den beste effekten ifølge henne). Men også dette er opplysninger som er basert på veterinærens erfaringer, så de er absolutt ikke vitenskapelig basert. Og jeg har ingen anelse....
Vi er ikke med i noe form for prosjekt, strever bare helt på egenhånd etter de retningslinjer som er gitt av Valberg pluss de erfaringer som Valentine referer til. I tillegg prøver jeg å få fatt i litt ulike synspunkter fra ulike veterinærer, det er tross alt de som må møte disse syke hestene og vite hvordan sykdommen(e) utarter seg, men de er jo forløpig sjelden rapportert. Prøver også ha et øre med hos andre som mistenker at hestene deres kan ha slike sykdommer.
Mine hester har i hovedsak (alltid) bare fått grovfor og vitaminer/ mineraler, hvilket innebærer at kraftfordebatten er uaktuell for meg. Utegang og mye bevegelse, i tillegg til mengder med olje, har helt klart gitt en bedring, men min fireåring er slett ikke bra til tross for dette. Og da kommer jeg atter igjen tilbake til grovforet som årsak til at hestene tross alt får i seg for mye sukker og viser symptomene.
Kommer til å teste flere ulike typer grovfor, inkl. lucerne, og hestene er allerede på halm. Etter min oppfatning er at halm er best som tidtrøyte og ikke som for. Belgvekster skal jo ha mindre sukkerinnhold, men er vanskeligere å få fatt i her. Det å finne forleverandører som kan gi meg det jeg trenger synes ikke bli enkelt, men det er bare å stå på.
Jeg er bare så utrolig overrasket over at folk som har kryssforlammelseshester, forfagne hester og insulinresistente hester ikke bryr seg om grovforet i noen større grad. Det er en masse diskusjon om tilleggsforing, vitaminer og mineraler etc. men ingen diskusjon om det som hesten tross alt trenger mest og spiser mest av! Det burde jo vært en stor debatt og påtrykk på forprodusentene for å lage grovfor som er godt for hesten.
De fleste hester som ikke er på toppnivå har jo svært lite behov for høyt sukkerinnhold, tvert imot ville de bli friskere (og mindre overvektig med mindre risiko for sykdom) med et magrere for med godt næringsinnhold.
Jeg synes bare fraværet av grovfordebatten er frustrerende... Beklager...