Korsförlamning - inte gå på gräs?

Iddefixen

Trådstartare
Fick i veckan förklarat för mig att näringsfysiologen starkt avrådde från att låta en Korsförlamningshäst på gräs. Ok ett par timmar om dagen - men inte mer sa han.
Personen menade på att det kan vara ok om hästen mkt sällan får KF, men min som haft 5 stycken sista fyra månaderna ska INTE gå på gräs.

Någon som hört något liknande tidigare?
Jag vet inte om jag ska lita på honom eller inte :confused:

Sv: Korsförlamning - inte gå på gräs?

Jag har inte hört nåt om det, och jag har en x-häst....han går på bete och mår bra. Nya rön kanske? :confused:

Jag har aldrig hört om det heller... :confused: Fråga veternär, de borde väl veta...? Nu blev jag nyfiken :bump:

Personen som jag talat med har mkt travhästar och h*n tar ofta in KF som ingen annan råder bot på. Och personens erfarenhet är att gräs på vår och försommar är direkt farligt för KF hästar.
Han likställde det med fånghästar - att de påverkar ganska lika.

Okej, det kan ju stämma eftersom gräset är väldigt näringsrikt, speciellt på vår och försommar. Kanske kan likställas med mycket kraftfoder...?

Personen som jag talat med har mkt travhästar och h*n tar ofta in KF som ingen annan råder bot på. Och personens erfarenhet är att gräs på vår och försommar är direkt farligt för KF hästar.
Han likställde det med fånghästar - att de påverkar ganska lika.

Men travhästar som står i träning har ju inte alltid gräshagar av praktiska skäl, det är säkert andra skäl som bidrar till att just den tränaren får många korsis-pållar. Jag märker ingen skillnad på min på vår/försommar när det är drag i gräset. Nu är hon inte värre än att jag lyckats undvika korsis sen i höstas men hon får äta så mycket gräs hon vill.

Det är detta som gör att jag inte hundra litar på det h*n säger går att lita hundra på.

Svårt att veta hur man ska göra :confused:

Aldrig hört talas om det jag heller. Jag har en X häst och har läst en del av S. Vahlberg som forskar om det i USA. Hon har inte skrivit om det vad jag vet men det kanske inte är aktuellt hos deras hästar...

Sara

Krysslammelser oppstår ofte fordi hester er genetisk disponert for dette, bla varmblodstravere, quartere og ikke minst trekkhester av typen shire etc. Disse hestene er veldig ømfintlig for glukose/ sukker/ vannløselige karbohydrater og kan få krysslammelse av foring med mye sukker. Tilfellene av krysslammelse er altså ikke bare utslag av trening eller manglende trening, men i stor grad avhengig av foringen. Slike hester skal ha samme foring som forfagne hester - altså minst mulig sukker/ glukose/ vannløselige karbohydrater, hvilket innebærer at de ikke gis kraftfor som inneholder korn, melasse eller beite på sommeren.

Kort sagt: Ikke sett KF- hester på beite! Det er kjempevanskelig å vite sukkerinnholdet i grønt gress fordi dette vil variere med været sol/skyer/temperatur etc. Min erfaring er at slike hester kan bli veldig dårlig av å gå på beite!

Det beror väll på vad hästen får för övrig mat?

Vår X-häst blir dålig av det första gräset. men senare på sommaren blir han jättefin av att beta. Förutom efter regn då det är nedbetat då..
Nu har han fått beta korta stunder och vi har repat gräs för att de ska få smaka, går i vinterhagen än tills det är slaget på lägdan.

Jag tycker mig se att han stumnat i bakdelen av det lilla. Ska kolla upp honom idag och rida lite dressyr, då visar det sig om han styvnat till av gräset!

Har efarit att han inte tål melass eller höga sockerhalter. Blir katastrofdålig at betfor men även av spannmål.

Måste även träna minst varannan dag för att inte bygga upp höga nivåer i musklerna, även på ganska lite kraftfoder eller enbart bra hösilage. Verkar inte spela ngn roll hur lite han får, han måste tränas ändå... Mkt svår balans.
Mycket mat, och hästen krymper ihop av kramp.
Mindre mat och han sväller igen muskelmäsigt och får igång cirkulation och blir glad o träningsvillig.

Hur man ska föda sin korsförlamnings häst beror litet på typen och allvarlighetsgraden av sjukdomen.

Stefanie Valberg rekommenderar för hästar med svår återkommande korsförlamning av den typ som fullbloden har är: <20 % av energin som icke strukturella kolhydrater (ffa stärkelse och socker) och 15 – 25 % av energin som fett.

För hästar med polysackaride storage disease , PSSM, rekommenderar hon ännu mindre snabba kolhydrater – högst 10 %. Det innebär att för hästar med svår PSSM kan fritt bete periodvis innebära att dosen icke strukturella kolhydrater blir olämpligt stor. Om man lägger till fett så minskar risken att utlösa Xförlamning. HH

Alt er jo veldig greit i teorien, men så lenge det ikke er praktisk mulig å måle den prosentvise andelen av sukker/ glukose i gresset, og mengden gress hesten spiser på beite, vil en jo ikke vanskelig kunne vite at en ikke utsetter hesten for en krysslammelse - dersom den er disponert for dette.

Det er jo heller ikke sånn at kort gress eller gress på senhøsten vil innebære noe mindre mengde med sukker/ glukose.

Som regel vil sukkerinnholdet på beitet ligge på ihvertfall 10-20 %, alt avhengig av gressort og vær, men hesten kan jo likevel spise større mengder gress enn den strengt tatt bør - og da får den jo i seg for mye sukker/ glukose uansett... Ikke så lett i praksis å gjennomføre de gode rådene.

En kan selvfølgelig prøve beiting på morgenen for et par timer og håpe på det beste, men en bør vel være oppmerksom på faren for utvikling av krysslammelse ved beiting uansett. For egen del så utgår beiting fullstendig fordi mine hester reagerer med å bli veldig dårlige og stive. Og det er ingenting jeg heller vil enn at de skulle kunne kose seg på grønt gress - som tross alt er veldig næringsrikt og næringen trenger de jo!

Ja visst finns det Xhästar som inte kan gå på fritt bete, men det är inte så vanligt. Har dina hästar PSSM/EPSM? Vi har släppt våra försökshästar med PSSM på dagbete men ger dem 1 kg olja för att stabilisera insulinkänsligheten så att det inte far in så mkt glukos i muskelcellerna. HH

Jeg har PSSM-hester. Til tross for mye olje og ikke noe tilleggsfor med sukker/ glukoseinnehold, får den ene hesten fortsatt i seg for mye sukker. Hun blir kraftig forverret dersom hun spiser grønt gress, og i prinsippet er hun ikke så bra at jeg finner det tilrådelig å la henne "prøve" gressing engang.

Jeg vet at dette med sukkerinnhold i grovfor ikke er problematisert av Valberg og at hun ikke foretar noen beregninger på foringen ved å ta høyde for sukkerinnholdet av høy etc. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ser bort fra dette, idet en ut fra min logikk bør ta høyde for alt sukkerinntak - idet det har betydning for hestene. Valentine synes derimot å ta mer høyde for en slik problematikk.

Grovforet her i landet er jo utelukkende skapt for produksjonsdyr (sau og ku) og det tilstrebes et høyest mulig sukkerinnhold i grovforforskningen, med nærmere eller over 20 % om mulig. Det er vanskelig å finne for som er håndtert på et slikt vis at sukkerinnholdet er lavt. Egne forsøk med å bløtlegge høy for å trekke ut vannløselige karbohydrater har vært til forskrekkelse - en kan jo brygge øl av alt det sukkeret som er igjen! Men dette er en veldig tungvint løsning..

Jeg har ihvertfall funnet ut at jeg i praksis må ta høyde for grovforet ved PSSM problematikken hos mine hester, og jeg tror ikke det er unikt. Men det bør vel generelt være et poeng å redusere sukkerinnhold i grovforet også mtp forfangne og overvektige/ insulinrestistene hester m.v. Men jeg ser aldri at dette er problematisert. Folk synes å være opptatt av næringsinnholdet, hvilket selvfølgelig er viktig, men sukkerinnholdet er aldri tatt opp som tema. Hvorfor ikke?

Jag håller helt med dig i ditt resonemang. En väldigt känslig PSSMhäst kan förståss få i sig för mkt enkla socker från tidigt gräs. Men jag vidhåller att det inte är vanligt, det är ju ändå så mkt mindre socker i gräset jämfört med vad det blir av stärkelsen i spannmål.

Valberg är nog medveten om problemet med de enkla sockren också. Hon tillåter ”sweet feed” för hästar med RER, den typ av Xförlamning som bl a fullbloden har men inte för PSSM hästar. Men hon skriver inte många ord om risken med höga sockerhalten i grovfoder.

Både Valberg och Valentine gillar lusern. Du får väl så lusern i din hästhage! Lusern och halm borde vara tryggare för din svåra PSSM häst än åtm tidigt slaget hö..

Helt enig också om att man i sortutvecklingen av vallfröer borde ta med aspekten av andelen NSC. Vi får driva den frågan.

Är det varmblodiga travare du har? Är de med i ngt forskningsprojekt? HH

Jeg har quartere (mor og datter), og har også diskutert problematikken med andre hesteeiere med samme rase. Ifølge en veterinær jeg kjenner synes ikke varmblodstravere være så ømfindtlig for sukker/ glukose så lenge de blir tilstrekkelig trent, og ikke minst går på utegang hele året (hvilket synes å gi den beste effekten ifølge henne). Men også dette er opplysninger som er basert på veterinærens erfaringer, så de er absolutt ikke vitenskapelig basert. Og jeg har ingen anelse....

Vi er ikke med i noe form for prosjekt, strever bare helt på egenhånd etter de retningslinjer som er gitt av Valberg pluss de erfaringer som Valentine referer til. I tillegg prøver jeg å få fatt i litt ulike synspunkter fra ulike veterinærer, det er tross alt de som må møte disse syke hestene og vite hvordan sykdommen(e) utarter seg, men de er jo forløpig sjelden rapportert. Prøver også ha et øre med hos andre som mistenker at hestene deres kan ha slike sykdommer.

Mine hester har i hovedsak (alltid) bare fått grovfor og vitaminer/ mineraler, hvilket innebærer at kraftfordebatten er uaktuell for meg. Utegang og mye bevegelse, i tillegg til mengder med olje, har helt klart gitt en bedring, men min fireåring er slett ikke bra til tross for dette. Og da kommer jeg atter igjen tilbake til grovforet som årsak til at hestene tross alt får i seg for mye sukker og viser symptomene.

Kommer til å teste flere ulike typer grovfor, inkl. lucerne, og hestene er allerede på halm. Etter min oppfatning er at halm er best som tidtrøyte og ikke som for. Belgvekster skal jo ha mindre sukkerinnhold, men er vanskeligere å få fatt i her. Det å finne forleverandører som kan gi meg det jeg trenger synes ikke bli enkelt, men det er bare å stå på.

Jeg er bare så utrolig overrasket over at folk som har kryssforlammelseshester, forfagne hester og insulinresistente hester ikke bryr seg om grovforet i noen større grad. Det er en masse diskusjon om tilleggsforing, vitaminer og mineraler etc. men ingen diskusjon om det som hesten tross alt trenger mest og spiser mest av! Det burde jo vært en stor debatt og påtrykk på forprodusentene for å lage grovfor som er godt for hesten.

De fleste hester som ikke er på toppnivå har jo svært lite behov for høyt sukkerinnhold, tvert imot ville de bli friskere (og mindre overvektig med mindre risiko for sykdom) med et magrere for med godt næringsinnhold.

Jeg synes bare fraværet av grovfordebatten er frustrerende... Beklager...

Ett problem är at NSC är en övervintringsfaktor för gräs på våra breddgrader, sydligare grässlag har lägre halter.
PL

Bara nyfiken:
Skulle man märka en klar förbättring på en häst med misstänkt sk "kronisk korsförlamning" när den går på rent bete jämfört med övriga året då den blivit (fel-)utfodrad med kraftfoder + betfor?

Eller är fodereffekten så pass liten att den inte spelar större skillnad?

Ett problem är at NSC är en övervintringsfaktor för gräs på våra breddgrader, sydligare grässlag har lägre halter.
PL

Jo, fast de ”varma” gräsen lagrar stärkelse i stället. Men kanske totala NSC i medel är mindre i varmgräsen, kan inte dem så bra (mer än våra nordiska vassorter som har rätt mkt stärkelse.).

Liten vit – beror jättemkt på vad typ av Xförlamning det rör sig om. För PSSM hästar – som Baremeg berättat om- är det troligt att de lagrar in allt socker alldeles för bra i cellerna. De har liksom motsatsen till sockersjuka. Då är de känsliga för alla sockerkällor. För andra typer av återkommande Xförlamning är det andra mekanismer. Jag har inte hört att andra än PSSMhästar reagerat starkt på tidigt bete. Kraftfoder i form av fett och protein o fibrer är helt OK. Men om en Xhäst blivit utfodrad med mkt stärkelse så är nog enbart bete ett bättre alternativ.

Baremeg – I USA håller man på och designar gräs med låg NSC – så det kommer nog hit också (om ngt decennium). HH

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Görel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 210
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat