Sv: Körsele

:eek: Köp INTE en enkel bröstsele av den billiga varianten. (runt 1000 kr). Den drar fel och har ingen passform alls. Köp aldrig en sele utan draglinor eller baksele. Även om du ska köra 1 gång i veckan.
En användbar sele får man inte för under 2000 kr.

Jag köpte själv en sån innan jag hade lärt mig nåt om körning, ångrade mig stort!
Läs igenom trådarna här på forumet, det finns massor av bra tips och information.
:idea:

Börjes SUGER, beställde en i stl. shettis, den passade en liten C-ponny..den var stel och hemsk!!..antar att Hööks är i stort sett desamma

Hej!

Svårt att skicka efter sele. Bättre om man kan åka och kolla och ta med en kunnig person som förstår sig på både läder och körning.
Jag köpte lokselen från Börjes för nått år sen. Det bästa var att jag inte hade så stora förhoppningar då jag skickade efter den utan bara ville ha en bättre sele än den jag hade; gammal billig bröstsele. Nu i efterhand så har jag kommit på att det kanske inte var världens bästa köp, men jag fixade till det eftersom jag var intresserad av att lära mig mer och jag är glad att jag köpte selen då jag är flera erfarenheter rikare!

M. v. h. Lisa

Ska du köpa en brösta, köp en med dubbla gjordar. Baksele kan vara bra om du har mycket backigt där du kör. Draglinor är inget måste om man bara ska "fritidsköra".

S

På Lillhästens hemsida finns en sele med dubbla gjordar strax över tusenlappen som verkar fin samt en baksele strax under 500 kronor. Jag tycker det verkar fint men det verkar som om det är för billigt för en bra sele??? Fast min dotter och jag ska köra någon gång då och då på slät mark (inga backar) och mest gräs så det kanske duger till detta??? Någon som testat dessa selar

Okej, visst att det finns bättre selar än dom från h**ks, men vi har ett loksele därifrån, och jag tycker att det är helt okej, vagnen sitter lite långt ner, men han är alltid pigg och glad när man kör! Vi ska köpa bakselen från lillhästen, vi har faktiskt inte råd med dyrare grejjer! Det är dyrt att köpa ny utrustning till två hästar som ändå bara går i skogen! :)

Men vad har man draglinor till?!!

Har du provat att beställa tidigare från Lillhästen?
Vad tror du om deras bröstsele? Den kostar lika mkt som H**ks men verkar bättre. Vågar man prova?

Jag har bröstselen från h**ks...
Den funkar helt ok..

Jag har Börjes selar, de med brun foder på bröstan, och jag tycker de är helt OK till vanlig vardagskörning. Bra passform, och kompletterade med baksele funkar de utmärkt. Har både till shettisarna och fjord.

Vad har alla egentligen emot dom lite billigare selarna? Bara man kompletterar dom med baksele så är dom väl bra! Ser ju nu att det inte bara är jag som köper från "skräpbutikerna" B*rjes o H**ks!!

de har ofta bara en gjord vilket gör bröstan stum iom att du måste dra fast gjorden så att ej däckeln snurrar runt. sedan att själva bröstan sitter fast med resten av selen gör den stum o följer dåligt med hästens rörelser. sedan att det inte följer med draglinor är också dåligt.
hoppas att du fått svar på din fråga.

Jag har den lite dyrare från börjes, kostar väl liite under 2500???
Den har fungerat bra och hållt sej bra....

Jag hade oxå den från Börjes, billig variant, med brunt innerfoder. Funkade jättebra, hade både buk och däckelgjord. Sen köpte jag till draglinor och baksele. Hade till mitt russ.

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nya ridskor. Bruna i skinn. Hyfsat billiga. Har kollat på Horze och Hööks. Har någon erfarenhet av dessa två modeller? denna...
Svar
8
· Visningar
379
Senast: tott
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Alla tävlingskavajer jag provade på hööks som var upp till 44 går ej att knäppa vid bysten. Finns de kavajer med storlek 46-48...
Svar
8
· Visningar
551
Senast: Kristall10
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 472
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar