Körsele vs tömkörningsgjord

Chlo

Trådstartare
Jag tänkte att jag ska börja tömköra mitt lilla russ, för att sedan så småningom köra in honom. Kan man tömköra med en vanlig körsele (bröstsele)? Det borde väl gå? Det kan väl inte vara så stor skillnad? Eller? Jag tycker nämligen att det känns lite meningslöst att köpa även en tömkörningsgjord...

Ni som är rutinerade på detta området, är det någon fördel med att börja med en tömkörningsgjord istället för med sele direkt (när han har vant sig vid den)?

Sv: Körsele vs tömkörningsgjord

Nu hör jag inte till de rutinerades skara, men svarar ändå:angel:
För mig är det självklart att tömköra med sele, när man tömkör för inkörning. Tömkörningsgjorden används väl när man tömkör som träning, mjukgörande osv.
Lycka till med inkörningen!
Lotta

En tömkörningsgjord har många fler tömlägen än en körsele har, öven om man nog kan få en körsele att funka lika bra genom att använda alla de remmar som finns på en körsele, eller fästa dit ringar mm. Enda kravet är ju att du då köper en riktig körsele/bröstsele med avtagbar brösta och järn i däckeln.

Vill du vänta med att lägga ut alla tusenlapparna innan du vet hur körningen ser ut i framtiden så kan du börja med en billig tömkörningsgjord i neopren för 400 (hööks ex) Vem vet, du kanske vill ha en loksele sen, eller travsele?

/jenny

Bra, jag anade nästan att det är så "körfolket" gör, men man vet aldrig... Jag siktar jag på att köpa en sele, så har man redan en när det är dags att börja träna honom på att dra saker och att så småningom även dra en vagn.

Tack för svaret!

Hmmm, här fick jag något mer att tänka på...

Chlo skrev:
Hmmm, här fick jag något mer att tänka på...

vill lägga till en sak till. Körfolk med självrespekt har en tömkörningsgjord oxå, för det är markarbetet som gör det!

Vad ska du ha ditt russ till sen? Har du ingen bild på honom?

/jenny

Tja, man kanske bör ha en tömkörningsgjord också...

Mitt lilla russ är bara 1,5 år och han är köpt som sällskapshäst till mitt halvblod. Han har en "gammal" skada sen han var föl (syns lite på vänster fram på bilden nedan), så det är inte säkert att han kommer att hålla för lättare barnridning och körning. Jag får se hur det går. Som du förstår kommer han inte att köras speciellt ofta eller speciellt hårt, man kanske är ute någon gång i veckan högst. Eftersom jag är för stor för att rida på honom så tycker jag att det vore kul att kunna köra lite med honom. Därav denna idé att jag ska köra in honom. Lättare körning tycker jag borde vara mer skonsamt för honom eftersom han slipper ryttarens tyngd. Men men, blir han halt eller börjar gå orent så får jag sluta "träningen" och endast ha honom som sällskapshäst. Det är värt ett försök i alla fall (för det vore kul och kunna köra honom lite)...

Här kommer ett par bilder. Tyvärr har jag ingen bra helbild på honom, men denna får duga. Ta bort http:// på bilderna så tror jag att det går att se dem.

http://image55.webshots.com/155/6/75/99/503567599bjbrXV_ph.jpg

http://image60.webshots.com/160/7/77/17/431377717lpibqE_ph.jpg

Nu är det så att jag är väldigt oerfaren vad gäller körning, därför ställer jag lite "fåniga" frågor. Du skrev att man ska köpa en sele med järn i däckeln. Hur vet jag att det är järn i däckeln (om jag tex kollar i Hööks och Börjes kataloger)? Jag vill nämligen helst inte köpa en allt för dyr sele eftersom han inte kommer att köras så jätte ofta och eftersom jag inte vet om han kommer att hålla för körningen. Fast jag tror att han kommer att hålla (för lättare körning), för än så länge kan man inte se att han har varit skadad när han är ute i hagen och kutar...

Jadu, där har du ett krux. Ska du lägga 3000-7000 kr på en bra sele, eller 1000 kr på en dålig men billig sele? Visserligen går det att dra rockard med en dålig sele, men svängarna blir jobbiga eftersom skaklarna slår in i sidan då skakelfästet är lågt satt (armbågshöjd) samt att bröstan sitter fast i skaklarna, vilket kan ge skav och en dragrädd ponny då den inte kan röra sina framben fritt i selen.
En bra sele har lös brösta som är kopplad till svängeln som rör sig i takt med bogarna.

Ett annat alternativ eftersom du har russ, är att hitta en bra travsele. Där kan du få lös brösta, draglinor järn i däckeln för ca 1500-2000 kr. Allt du behöver köpa till är en baksele och göra egna draglinor/svängel.

Se gärna en hel drös med trådar om svänglar, draglinor, skitselar och vilka rockards/vagnar man kan ha här på buke!

eller fråga såklart om det är nåt du inte hittar/förstår om körning.

Jag hoppas även att du är klok nog att tar hjälp av en kusk när du kör in och kör första gångerna. Mycket kan hända med en vagn bakom.

Gå in på cliffords.se och kika! Bra sida för nybörjare.

/jenny

Jo, det är det där med priset...3000 kr är väl ett helt okej pris, men 7000 kr känns lite mycket till min fritidskörning. Dessutom ska man ju ha en vagn... Men det är väl med selar som med sadlar, att det gäller att de är välpassande för att inte hästen ska få obehag. Jag vill ju absolut inte att min lille plutt ska få skav och därmed bli rädd för att dra vagnen.

Några gånger har jag kört ponnys tidigare (ca 15 år sedan), men jag är endå nybörjare så det kan nog vara bra med lite hjälp i börjarn med körningen...

Tack för svaren och alla tips! Jag ska genast in och kika lite på cliffords.

Mvh Lotta

Nu kom jag på en fråga till när jag sökt runt lite på forumet och kikat!

Rundorna jag planerar att köra är skogsvägar som inte är helt jämna. Det är dessutom en del backar.

Påverkar detta vilken typ av sele jag ska köpa? Det där med baksele är väl rättså viktigt om jag bl.a. ska köra i backig terräng? Vad jag har förstått så hjälper den till att bromsa vagnen/gör det lättare för hästen att hålla emot vagnen i nerförsbackar. Är jag ute och cyklar?

Cyklar gör du inte, snarare på god väg att bli kusk!

Bakselen bromsar vagnen med hjälp av hästens rumpa. Utan baksele måste armbågen och svansroten ta hela tyngden från vagnen. Hästen måste till viss del lära sig använda bakselen rätt.
Till alla bra selar medföljer baksele i priset.

mvh jenny

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 487
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater? Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad...
Svar
3
· Visningar
852
Senast: cewe
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 530
Senast: Presto
·
Hundhälsa Jag ska snart köpa in viktmanschetter till min "lilla" vovve efter att ha snackat med vår veterinär. Hon sa att sålänge man tog det...
Svar
4
· Visningar
1 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka