Korsbent, X-bent

E

easycure

hej! jag har nyligen köpt en ung varmblodskille på fyra år. Han är jättetrevlig att rida osvmen jag har upptäckt att han kanske är lite korsbent. Nu undrar jag om detta är något så går att fixa, och hur man nu gör det? En vän till mig sa att en bra hovslagare borde veta vad som ska göras, stämmer det? ha det bra, Kram.
 
Sv: Korsbent, X-bent

Okej! men är det farligt om hästen är lite x-bent? är det något den lider av?
 
Sv: Korsbent, X-bent

Min är lite xbent, men vad jag ser lider han inte ett dugg av det. Däremot var det någon här på buke som sa att det var bara bra!
 
Sv: Korsbent, X-bent

Brorsans häst är MKT X-bent och nu är han visserligen bara belastad (riden) i två år, men han håller finfint ännu, dock har vi bestämt att vi kanske inte ska satsa på fälttävlan eller hoppning med honom utan hoppar småhinder (upp till metern) för nöjes skull.
 
Sv: Korsbent, X-bent

En x-bent häst lutar inåt med knäna, kan man kanske säga, den har alltså brytningen på benaxeln i knäna. På din beskrivning kunde det lika gärna handla om en fransysk eller utåttåad häst. På en fransysk häst är hela benet vridet något utåt. Alternativt kan den ju vara utåttåad också, vriden ifrån kotan och ner.

X-bent går inte att "fixa". Ska det göras något åt det måste det göras under fölets allra första levnadstid, innan skelettet hårdnat. Däremot kan en bra hovslagare minska de skadliga effekterna av en felaktig benställning, vare sig det nu handlar om x-bent, fransysk eller något annat.
 
Sv: Korsbent, X-bent

kan det inte också bli ganska mycket benpålagringar på en sån häst eftersom inte vinkeln är rak och benet blir då snedbelastat?? det kan väl inte vara så bra på lång sikt??
 
Sv: Korsbent, X-bent

Okej, jo men jag tror att det är som du säger. Det är snarare hela benet som är något utåtvinklat. Jag ska prata med hovslagare så fort jag kan.
 
Sv: Korsbent, X-bent

Det är ganska rätt som du skriver men det är inte skelettet som hårdnar utan tillväxtzonerna som sluter sig under fölets första månader...

Tyvärr är det dålig prognos för x-benta hästar. De får ofta pålagringar vid ökad träningseffekt, däremot hästar med fransysk och utåttåade hästar kan leva länge utan att få problem.

Har själv aldrig sett en vuxen x-bent häst, däremot är mitt föl x-bent men jag tror det kommer rätta till sig med tiden. Han blir antagligen utåttåad som vuxen.
 
Sv: Korsbent, X-bent

Silverkatten skrev:
Det är ganska rätt som du skriver men det är inte skelettet som hårdnar utan tillväxtzonerna som sluter sig under fölets första månader...
Ok då :D Läste igen och den förenklingen blev lite dum.

Vi har haft en ordentligt x-bent fölunge som rättades med skenor till (näst intill) helt raka ben. Om det nu hade med det att göra eller inte, så inte sjutton höll hästen ändå. Benpålagringar som tvååring med utdömning som följd.
 
Sv: Korsbent?

är du säker på att hästen är "korsbent"?? han kanske bara är utåttåad?? nej, det är alldeles för sent för en hovslagare att rätta till det nu, det ska man göra när hästen är föl..men ta dit en utbildad hovslagare iaf för dom vet mycket om benställningar och hur man skor för bästa hållbarhet..:smirk:
 
Sv: Korsbent?

Låter som den är fransysk.. Många travare är detta. Låt hovslagaren ta sig en titt så blir det säkert bra;)
 
Sv: Korsbent?

detta låter nog surt, men såg du inte det när du köpte hästen? :crazy: Jag vet inte om man kan fixa det nu, men man kan köpa skenor, till föl iallfall ! De kostar ca. 3 000 styck. (och får jag säga min mening så skulle jag LADRIG köpa en korsbent häst! :p )
 
Sv: Korsbent, X-bent

efter lite mer närmre tittar har jag kommit fram till att han inte är Xbent utan endast utåttåad. ska prata med en duktig hovslagare så snart som möjligt. tack för alla svar..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 977
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 371
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp