Korsbandsskada!

Alfakrulls

Trådstartare
Min 6 månaders Samojed hane har med största sannolikhet skadat/dratt av korsbandet i bakbenet och nu undrar jag om det finns fler med erfarenhet av det här inne!?

Har läst på en del ang rehabilitering osv och känner mig totalt förtvivlad och ledsen, och förstår att det kommer vara en tuff tid framför oss.
Han är ju en mycket energisk, arbetsglad och mycket livlig hund och att ha honom på korta,korta koppelpromenader flera månader framåt känns fruktansvärt. Att han inte kommer få "röra" sig på många månader, de gör mig ont :(

Förstår att de flesta blir bra i slutändan, men vägen ditt är lång och oftast svår. Särskilt som man har stora, lite tyngre mycket energiska hundar.
Jag är inte den som känner att jag måste hålla liv
I mina hundar för min egnas skull, utan jag vill inte att mins djur lider.
Men visst, är prognosen god så klart jag vill ge det en chans.

Hade ni kännt att det är värt att göra något?
Ni som varit i samma situation, va de värt det!?

Känner mig mest ledsen just nu och målar kanske upp en mörkare bild en jag behöver, men haft sådan otur med mina samojeder :'(

Sv: Korsbandsskada!

Wachteln i stallet opererades i våras. Var koppelpromenader ett par veckor, sen gick hon lös på gården o nu är hon igång o jagar igen. Det har gått hyggligt snabbt o smärtfritt att få henne på topp. Några månader i koppel var det aldrig tal om.

Okej. Låter ju väldigt smärtfritt. :)
För läser man om det är de massa rehab med simning osv, samt korta promenader i koppel.
Inga trappor. Inget lek. Inga skutt. Stillhet!

Skönt att de finns sånna historier oxå :)

Det är mycket längre rehab än så! Wachteln måste ha varit ett undantag för det är ovanligt att de är helt återställda efter några veckor bara. Risken finns att linan går av (om man använt sig av den metoden) till exempel. Hundarna vill gärna springa och rusa så fort de kan sätta ner benet igen, men det ska man inte låta den göra. Det är upp till ägaren att se till att hunden tar det lugnt.

TS, din hund är bara 6 månader och har ett långt liv framför sig. Jag skulle inte tveka att låta en sådan ung hund opereras för en korsbandsskada. Naturligtvis är det kostsamt och kräver mycket tålamod och uthållighet, men det är absolut värt det! Det stämmer att det krävs mycket rehab och inget lek och spring men det är verkligen mödan värt.

Se till att ge hunden mycket mental simulering istället. Aktiveringsleksaker, märgben och saker som håller hunden stimulerad ett tag är bra att införskaffa. Kompostgaller för att begränsa hundens utrymme i hemmet är bra! Då kan man öppna upp allt eftersom hunden blir bättre och bättre och får röra sig mer.

När han får börja gå lite längre kan du lägga spår (viltspår, personspår, godisspår) åt hunden, bra aktivering och mental stimulans för hunden samt skonsamt såvida hunden inte rusar och drar för mycket.

Senast ändrad:

Inte helt återställd, men fick gå lös på gården. Det är inte riktigt samma sak :)
De har gått på rehab o varit på åb hos vet o allt har gått enligt plan.

Jag vet en saluki som hade av sitt främre korsband i slutet av förra året (månadsskiftet nov/dec ungefär). Hunden var då i samma ålder som din, kring 6 månader. Hunden opererades, tror de gjorde en TPLO, och i slutet av april kunde den springa för första gången. De har fått lägga ner massor av tid för rehab men hunden verkar nu helt återställd.

Jättetråkigt att din hund har råkat ut för det och jag håller tummarna för att han blir återställd!

kl

Vilken dag!
Veterinären med Love där de konstatera skadat korsband samt mötbultat knä!
MEN, då korsbandet bara verkar vara lite "mörbultat" då de inte går att dra isär knät som de ska kunna göras om de brustit, så är han satt på strikt vila i 14 dagar samt smärstillande. Lilla ÄLskade Love ♥

Men sen skrämde han både mig och veterinärerna när han inte ville vakna upp från sin lugnande spruta.
Han fick en uppvaknande spruta, sen ska han vara vaken efter ca 5 minuter men han sov som en stock, så vi väntade lite till men nej.
Efter 15 min fick han lite mer uppvaknande, men han sussade vidare. Sen gick det en 15 min till och olika veterinärer kom in titt som tätt och försökte skaka lite liv i honom, lyssnade på hjärtat osv men allt var normalt, men vakna skulle han inte.
En 3:e uppvakningsspruta och han började så smått röra svansen lite granna......och efter nästa 45 min från första sprutan tyckte han det var dags att stiga upp, groggy men på benen! Tok Love ♥

Så, vila, vila, vila, vila är det som står på Schemat nu.
Mycket hjärkaktivitet dessa två veckor framåt!
Men hellre 2 veckor i strikt vila en 6 månader, så glad att det inte är värre, och jag hoppas han kan hålla sigi skinner så det inte brister, vilket det fanns en chans det kunde göra det med!!! Hemska tanke!! =(

Min modiga lilla prins!♥
IMG_1186.jpg

En slagen hjälte
IMG_1193.jpg

Ja jag är otroligt otroligt lättad.
Men skit läskigt att han inte ville vakna upp :S

Så nu har ja laddat upp frysen med fyllda märgben, aktiveringsleksaker, leksaker.
Han kommer bli bortskämd ;)

Kanske är nåt med dom vita? Min jappe är både svårsövd och svårväckt..när de plockade bort en knöl på honom får ngra år sedan tog det 2 timmar från uppvakningssprutan innan han ens funderade på att stå upp.. :angel:

Hoppas allt löser sig och att vilan inte blir allt för hemsk!

Spetsar KAN vara svåra att söva och väcka men jag har ingen aning om varför. Raskva (isländsk fårhund) var jättekrånglig att söva/sedera och när vi skulle avliva henne fick vi dra i henne tre lugnande sprutor innan vi gav upp och gav henne den sista som fick henne att verkligen somna.

Han var dock väldigt snabb med att somna, så åt det hållet var det inte några problem!
Men ja, det är ju bra att veta detta inför framtiden om det skulle hända nått annat, att man vet att han kanske är känslig för detta! =)

Skönt att det inte var så allvarligt som du trodde, och hoppas han snabbt blir bättre!

Angående sövningen så har min whippet sövts ner två gånger. Första gången tog det drygt en timme tills han vakna(!!) Men andra gången vaknade han ganska så direkt...så ville bara säga att det inte behöver betyda att din hund varje gång skulle/kommer vara svårväckt :)
Men självklart vet man ju aldrig hur det blir..bra att vara förberedd på det kanske..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 676
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka