Korsa sig egen väg?

C

Candyheart

Hej. Vad betyder det på en hopptävling att man korsar sin egen väg? Förklara, tack :D

Sv: Korsa sig egen väg?

att man t.ex gör en volt. om jag ska förklara riktigt enkelt så är det att du rider en väg du redan ridit. väldigt svårt att förklara:rofl:

man rent ut sagt korsar sin egen väg, tex. om man lägger en volt .
16918_1181481964.jpg

Tack för svaren :)

Men vi säger såhär då: Om man hoppar en bana och hästen vägrar på ett hinder, då måste man ju lägga en volt (kanske inte om det är så lågt att den kan hoppa över ändå men), och då korsar man automatiskt sin egen väg väl?

Tack för svaren :)

Men vi säger såhär då: Om man hoppar en bana och hästen vägrar på ett hinder, då måste man ju lägga en volt (kanske inte om det är så lågt att den kan hoppa över ändå men), och då korsar man automatiskt sin egen väg väl?

Ja och därmed får du felen för stoppet.

Mja, fel för stoppet får man hur som helst, sen efteråt får man ju faktiskt lägga flera volter under förutsättning att man inte påbörjar ny anridning emellan...

Mja, fel för stoppet får man hur som helst, sen efteråt får man ju faktiskt lägga flera volter under förutsättning att man inte påbörjar ny anridning emellan...

Okej, då borde ju en del domare läsa om TR lite bättre.

Jag mins just nu en gång när jag hade stoppat på ett hinder, dom fick bygga upp det och efter att jag hade fått startsignal igen så la jag en volt, fick fel för det.

Sen vet jag en kompis som oxå la massa volter efter att hon hade stoppat, hon fick massa fel för det. (var CR så hon blev inte utesluten)

Det var ju konstigt att du fick det...en del domare ger ju tom startsignalen när man är ngnstans där man måste lägga en volt för att kunna påbörja anridning...
Sen får man väl inte ha låtit bli att påbörja anridning mer än ngn viss tid (45 sek? minns ej) sen får man fel för det.

Ja jag tyckte oxå det var konstigt faktiskt. Kunde inte alls förstå varför jag fick det där extra felen förrens jag kom på att jag lagt en volt efter startsignalen. och jag var långt ifrån hindret, domaren kunde ju aldrig ha uppfattat det som en påbörjad anridning:crazy:

Jag har alltid trott att bansträckningen skall vara så att man inte korsar sin egen väg ens... men på banan i Cannes korsade ryttarna sin egen väg flera gånger iom bansträckningen...

Menar du att den var byggd så att man var tvungen att lägga volter el likn för att komma till rätt hinder? :confused:

Har man hoppat ett hinder emellan när man korsar den väg man ridit före hindret räknas det ej som olydnad.

Jag har alltid trott att bansträckningen skall vara så att man inte korsar sin egen väg ens... men på banan i Cannes korsade ryttarna sin egen väg flera gånger iom bansträckningen...
Oh nej, tänk så tråkiga banorna hade varit då! Det är mellan två hinder i följd som man inte får korsa sin egen väg.

*kl* Man måste ju få bygga banor så man kan korsa sin väg "lagligt":p Annars hade man ju typ aldrig kunnat byta varv eller fått göra några roliga svängar :D

För mig är korsa sin egen väg om man måste lägga en volt t.ex om hästen springer förbi hindret eller vägrar så man måste göra en ny anridning.

Har en fråga:
Om man har en het häst och känner att den håller på att bli övertänd-man lägger en volt på en transportsträcka för att lugna den, får man 4 fel för olydnad eller blir man utesluten :crazy?? Har aldrig kommit underfund med hur det egentligen är.
Inte för att jag behöver ta till volter och liknande inne på banan, men skulle vara kul att veta :)

Har en fråga:
Om man har en het häst och känner att den håller på att bli övertänd-man lägger en volt på en transportsträcka för att lugna den, får man 4 fel för olydnad eller blir man utesluten :crazy?? Har aldrig kommit underfund med hur det egentligen är.
Inte för att jag behöver ta till volter och liknande inne på banan, men skulle vara kul att veta :)

4 fel. Räknas sim olydnad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård