Kan inte låta bli:
Nej! Har aldrig sett ett lyckat exempel på sådan korsning. Risken är överhängande att du får en oproportionerlig häst, som inte alls kombinerar det bästa ur var ras, utan drag från än den ena än den andra sidan. En häst med kort rygg + en häst med lång rygg ger inte ett föl med lagom rygg - det blir antingen eller. Ta drag för drag hos kall resp. varmblod och det kan bli hiskliga resultat, t ex en jättekropp på så smala ben att de går sönder, en lång rygg på korta ben, ett för stort huvud på för lång smal hals för att orka bära sig. För att inte tala om vad det kan bli svårt att hantera en jättehäst med t ex ett kallblods envishet och styrka, och ett fullblods hetsighet och nerv... Den skulle jag inte vilja uppfostra.
Finns säkert enstaka lyckade exemplar, men det är sannolikt inte många. Jag vet ett par exemplar som såklart är älskade av sina mattar, men några vettiga ridhästar är det inte, varken hållbara, snygga eller ens särskilt trevliga.
Vill du ha en lättare häst - köp en lättare häst. Vill du ha ett maffigt kallblod, köp ett maffigt kallblod.
Vill du ha en kompakt häst med det bästa ur båda världar finns det både kompakta halvblod, förvuxna ponnys, welsh cob, fjord- eller islandshästar, haflinger, kanske en lättare kallblodstravare är vad du söker.
Jag är inte emot all korsningsavel, men ska man korsa ska man göra det med realistiska mål, utgå ifrån bra individer från respektive ras och välja sådana där skillnaderna inte är för stora i vare sig typ, storlek eller i användningsområde.