Korsa med kallblod

J

janta

Stoet är tung, lång och mkt häst. Skulle vara intressant att korsa henne med ngn lättare ev högre hingst av annan ras. Har någon av er en trevlig/lyckad kallblods korsning?
Berätta.

Kan inte låta bli:
Nej! Har aldrig sett ett lyckat exempel på sådan korsning. Risken är överhängande att du får en oproportionerlig häst, som inte alls kombinerar det bästa ur var ras, utan drag från än den ena än den andra sidan. En häst med kort rygg + en häst med lång rygg ger inte ett föl med lagom rygg - det blir antingen eller. Ta drag för drag hos kall resp. varmblod och det kan bli hiskliga resultat, t ex en jättekropp på så smala ben att de går sönder, en lång rygg på korta ben, ett för stort huvud på för lång smal hals för att orka bära sig. För att inte tala om vad det kan bli svårt att hantera en jättehäst med t ex ett kallblods envishet och styrka, och ett fullblods hetsighet och nerv... Den skulle jag inte vilja uppfostra.
Finns säkert enstaka lyckade exemplar, men det är sannolikt inte många. Jag vet ett par exemplar som såklart är älskade av sina mattar, men några vettiga ridhästar är det inte, varken hållbara, snygga eller ens särskilt trevliga.

Vill du ha en lättare häst - köp en lättare häst. Vill du ha ett maffigt kallblod, köp ett maffigt kallblod.
Vill du ha en kompakt häst med det bästa ur båda världar finns det både kompakta halvblod, förvuxna ponnys, welsh cob, fjord- eller islandshästar, haflinger, kanske en lättare kallblodstravare är vad du söker.
Jag är inte emot all korsningsavel, men ska man korsa ska man göra det med realistiska mål, utgå ifrån bra individer från respektive ras och välja sådana där skillnaderna inte är för stora i vare sig typ, storlek eller i användningsområde.

Måste hålla med ovanstående lite.

ibland måste man som stoägare inse att ens sto inte lämpar sig för avel. Extriöra avvikelser osv.. man måste vara kritisk. Nu vet jag ju inte hur just ditt sto lämpar sig o det var inte heller din fråga :)

Vi har ett mycket vackert, högrest nordsvensk brukshäst självklart kommer vi den dagen hon blir betäckt att använda oss av samma ras. Men....

En mycket duktig och seriös instruktör/hingsthållare har sagt att korsa PRE med vår egen "PRE" nordsvenska hästen vore mycket intressant o borde med bra individer kunna få mycket hög ridbarhet. En häst som skulle kunna passa utmärkt till oss anspråksfulla fritidsryttare.
Detta var i samband med en diskussion om vårt halvblods hållbarhet o avelsinriktning.

Jag tyckte att det lät som en mycket intressant o spännande korsning.

Jag har åxa tänkt i de banorna, att det blir mystiska kombinationer. Likasom jag alltid tyckt att shettis korsningar ser mkt märkliga ut.
Stoet ser bra ut, bra storlek och så. Men tung. Nå jag kan ju alltid välja en lättare ridtyp på hingsten, även om det är kallblod. Jag är själv egentligen lite mot att korsa. Speciellt då finnhästen är finlands enda inhemska ras.

Hon är alltså ett finskt kallblod?

Tror att det bästa är att använda dig av en annan kallblodig ras(det finns ju en del).

Sedan så behöver hon inte lämna tungt bara för att hon är det(knepigt) men det är alltid intressant att se vad som finns längre bak i hennes stam. Dvs hur hennes ättlingar ser ut.
Men det finns många kallblods hingstar som har hög ridbarhet.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 944
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar