Korsa halvblod och PRE?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Timpa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 910
T

Timpa

Det pågår ju en diskussion angående PRE i ett annat forum. Det är delade åsikter om deras gångarter. PRE är ju tydligen känd för att ha väldigt lätt att samla och utföra piaff, passage o.s.v. Men har svårt att länga. Men ändå så börjar de ju dyka upp i de största tävlingarna, som VM. Något måste de ju göra rätt? Eller? Om man då betäcker ett halvlodsto med en PRE hingst, vad tror ni blir resultatet? Skulle det inte vara intressant om man kunde få fram en korsning som besitter halvblodets förmåga att länga men ändå har PRE´ns piaff? :bump: Bara jättenyfiken vad alla tror och om någon testat! Tänk vilken massa och utstrålning denna avkomma skulle ha :love:

Kom igen nu, vad tror ni?? Är det inte liite intressant?

Sv: Korsa halvblod och PRE?

Det pågår ju en diskussion angående PRE i ett annat forum. Det är delade åsikter om deras gångarter. PRE är ju tydligen känd för att ha väldigt lätt att samla och utföra piaff, passage o.s.v. Men har svårt att länga. Men ändå så börjar de ju dyka upp i de största tävlingarna, som VM. Något måste de ju göra rätt? Eller? Om man då betäcker ett halvlodsto med en PRE hingst, vad tror ni blir resultatet? Skulle det inte vara intressant om man kunde få fram en korsning som besitter halvblodets förmåga att länga men ändå har PRE´ns piaff? :bump: Bara jättenyfiken vad alla tror och om någon testat! Tänk vilken massa och utstrålning denna avkomma skulle ha :love:

Kom igen nu, vad tror ni?? Är det inte liite intressant?

Tycker att det låter vettigt...går nog att korsa med fler raser än halvblod som har stor bogfrihet och längningsförmåga. Sen är det ju alltid skillnad från individ till individ...alla halvblod har inte längningsförmåga!

När man rider in en PRE så "trycks" de ihop där fram. Dvs mkt nacke och inte stöd i munnen. Eftersom de blir så lätta i munnen så är det svårt att få hästen att ta stödet längre fram - Resultatet blir att de inte kan jobba bakifrån framåt. Det är så här man får fram de stora frambens rörelserna.
Mkt showigt men inte godkänt på dressyrbiten. En PRE som är inriden som våra klassiska dressyrhästar borde därför inte ha några problem med att länga - detta är inte jag insatt i - men det låter väl inte omöjligt?
Och det är därför jag tror att de internationellt erkända dressyrPRE fungerar tävlingsmässigt. Man har lärt dem att jobba bakifrån genom ryggen och fram till ett stöd.
Håller med om att de är fantastiskt vackra hästar!

Har en PRE/halvblodskorsning född 2004 (3år nu)

Det finns inga spår av halvblod i henne...

Hon är tömkörd ca 20 gånger, riden 3 gånger (har ridit ut gång 3 i alla gångarter) Går redan i en bra samling i tömmarna, en samling som ett 3årigt halvblod aldrig skulle kunna gå i.
Det tar henne ca 2 sek att lära sig något nytt, väldigt sammarbetsvillig och lugn i tempramenter!
Har inga nya bilder men här kommer lite äldre...
Bilder:
http://web.telia.com/~u42906146/Bilder/jackie och jemeni2 (35).jpg
http://web.telia.com/~u42906146/Bilder/Jackiejem jan.JPG
Mamma:
http://web.telia.com/~u42906146/Bilder/Jemeni.JPG
Pappa:
http://web.telia.com/~u42906146/Bilder/Fandanguillo.gif

Så jag är helt nöjd med resultatet!!!:love: :love:

Vilken sötnos! Lite väl grov kanske för min smak men himla charmig :bump: Någon annan som har nämnda korsning, visa gärna bild! Kanske jag ser en häst med endast 25 % PRE framför mig, har du en sån så visa gärna bild på den med!

Undrar vad man skulle få med 50% halvblod 25% PRE och 25% fullblod? Tänkte att det kanske blir lite ädlare än bara en 50/50 hbl/pre? :idea:

Jag har en valack korsning PRE och ett litet tunnt fullblod till mamma. Han är 6 år nu och han är en kompakt kille med underbart temperament.

Ruskigt lättfödd, har lite problem med det:crazy: .
Tyvärr har vi kommit igång sent med utbildningen sent pga småbarn och tidsbrist men nu rids eller tömmkörs han 3-4 dagar i veckan så vi kommer nog snart ikapp:angel: .
Han har betydligt bättre ridegenskaper än mor sin som var markbunden i gångarterna och hade lågt ansatt hals.

Jag hade nog inte tänkt mig för noga vilket halvblodssto jag betäckt med vilken PRE hingst, risken är att det blir grovt och lågställt, jag har sett ett par inte så lyckade...

Tack!

Hon är enormt lättfödd så har alltid varigt mullig :angel: :angel:

Men kommer vi bara igån till hösten så ska extra kilona bort!!!

Här är också ett exempel på PRE/halvblods avkomma. Han är knappa 7 mån på bilderna. Lilla söta Arragorn, något tuffsig på fotot.

Jag tror att PRE/halvblod kan bli en lyckad kombination. Ska bli intressant att se vad tiden utvisar.

arr_070414_1.jpg

arr_070414_2.jpg

Superfina! Ser ut att ha en bra typ, nu får vi hoppas att gången får det bästa från båda ;) Kom igen nu, fler som måste tycka något om just denna avel??!!

Om vi skulle ta och betäcka ett bra fullblodsto med en PRE hingst som typ går VM och sedan betäcker avkomman med typ.., ja vi drar till med Don Romantic, vad tror ni om det? Alltås, vi försöker bevara sporthästens harmoniska exteriör men lägger till PREns piaff och passage! :idea: Fst jag tror att ni är för fega för att prova ;) Sen måste man nog se några generationer framåt för att kunna bedöma vilket resultat man fick.

Våra PRE-hingstar betäcker många halvblodston. De sista två åren har det även kommit riktigt fina ston till oss. I år har vi flera halblod från seriösa sporthästuppfödare som provar denna kombination. Tyskarna håller på för fullt och gör dessa kombinationer. Vi i Sverige är på efterkälken som vanligt. Även i Spanien har jag stött på PRE-uppfödare som seminerat sina spanska ston med tysk sperma.
Vad sägs om denna 50/50 korsning?
P3177518.jpg

Denna är efter en av våra hingstar. 1,5 år på bilden
Korzika.jpg

Tror mycket på denna kombination så därför håller jag på att tillverka en !:)

Vet att det finns en del PRE /Halvblodskorsningar men det har varit svårt att uttala sig om kombinationen eftersom många av föräldradjuren har varit av rätt dålig kvalitet och då är det orimligt att tro att avkomman skulle bli annorlunda!.

Bara det faktum att man tillverkar en korsning rynkas det lite på näsan åt och det är som sagt för att många av alla de som tillverkar en korsning gör det av helt fel anledning.
Lite som att :står man med ett dåligt halvblodssto och vill ha ett föl korsar man med en PRE hingst och tror att man ska få något häftigt:angel: Oftast håller inte heller hingsten någon vidare kvalitet.
Dock känns det som att intresset för att korsa med bra individer blir större och strörre.
När jag sa att jag betäckt vårt halvblodssto med en PRE blev "halvblodsfolket" förtvivlade då de tyckte det var synd på ett så fint sto för halvblodsaveln, många tror även att jag gjort det för att det skulle vara billigare.

Sanningen är att det skulle vara betydligt billigare att betäcka med någon av de finaste halvblodshingstarna som finns tillgängliga .
Hingsten som vi betäckte med stod i norge så stoet kördes från stokholm till norge och blev kvar där tills hon blev dräktig sen hem igen! Behöver jag säga att jag tror mycket på det här fölet!:smirk:
Nedan föräldradjuren !

th_operasvkr.jpg

th_inspriador3.jpg

th_inspriador.jpg

jag har ett sto, nu 2 år gammalt. Hon är e: Jugueton Mac, och mamman är Czempin xx - Urbino. SÅ det blir ju 50 % PRE- 25% Halvblod-25% fullblod?
Min ser helt ut som ett halvblod, inte alls grov. Väldigt lätt och trevlig i typen, med fina gångarter. Men nu är ju pappan mycket halvblodslik också, samt att mamman är hälften fullblod. Tyvärr vet jag inte hur man lägger in bilder, men jag kan maila till den som är intresserad?

Senast ändrad av en moderator:

ninja2y.jpg

Här kommer bild på henne, 2 år. E: Jugueton Mac - Czempin xx -Urbino

Ni som redan har korsningar hur höga är de?????

Min är e. Fandanguillo II ue Baryon är 153 (3år) Hoppas verkligen hon växer en bit till!

Min är 2 och ca 153 i i manken och ett par cm högre bak. Hoppas på att hon blir iaf 160, men det vet man ju inte...

KL
Ur dressyrsynpkt så borde det väl vara lämlpigara att korsa med fullblod, evt halvblod med väldigt mkt fullblod i, mer än 50 %. Blir lite väl tung och kralligt med ett traditionelt svenskt halvblodssto+PRE, man vill ju ha högställda hästar med långa ben, den kombinationen kan nog lätt ge kortbenta supermaffiga småhästar.

Men ett stort fullblodssto med bra rörelser+stor PRE hingst borde bli en läcker dressyrhäst. :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka