Korrigering eller inte? *långt*

B

beda

Min hund fungerar perfekt här hemma, jag har inga problem alls med honom. Han kan gå lös på gården, jag har full koll på honom även ute på promenaderna, han går lös på sidan av vägen osv. Vi tränar lydnad och har börjat med klickerträning, vilket funkar bra.

Nu har vi börjar träna på BK en gång i veckan tillsammans med ett par bekanta. Jättenyttigt med både störningar och enmassa dofter. Han tycker det är jätteroligt och tjuter i bilen när han ser vart vi är på väg. Väl där nästan exploderar han av lycka, och krumbuktar och gör glädjesprång i kopplet. (kan tilläggas att han är 2½ och ganska valpig ännu)

Just Brukshundklubben är ju ganska extremt med tanke på att det är indränkt i dofter, och kan inte liknas vid några andra platser tycker jag. Nu bor vi ganska ödsligt, med få hundar i byn, men vi försöker att åka på främmande platser ganska ofta för att socialträna.

Mitt problem är att jag inte riktigt vet hur jag ska göra när han blir sådär totalt bortkopplad, och kör ner nosen i backen och lyssnar ingenting på mig. Noll koncentration med andra ord.
Jag blir osäker på om jag antingen ska släppa kraven eller ställa krav på honom. Och hur i så fall?

Kan även tilläggas att han i princip spottar korvbitar när han blir såhär. Här hemma skulle han lära sig cykla för en Frolic... ;) Så godis hjälper föga.
Ska jag rycka tag i nackskinnet och säga "HÄR ÄR JAG!" "TITTA PÅ MIG!"?

Jag blir osäker på grund av 1. Dåligt självförtroende (gör jag rätt?) 2. Det är lite tabu att rycka tag i hunden fysiskt och 3. Jag har en ganska vek hund där gränsen till att han "knäcks" är hårfin.

Skulle vara mycket tacksam om någon vill säga några kloka ord eller har tips / råd... :bow:

Sv: Korrigering eller inte? *långt*

Tillägg: Vi har gått tre kurser på BK - valpkurs, allmänlydnad och allmänlydnad fortsättning. Så han är inte helt ovan vid Brukshundsklubben. ;)

På kurs har det varit samma sak ungefär, han är okoncentrerad och "studsig" och jag har inte krävt så mycket av honom just pga av åldern. Nu när han börjar bli äldre känner jag att det är läge att ställa lite krav? Jag VET ju att han kan lyssna bättre. :confused:

Jag tycker att det är jättesvårt att bedöma andras hundar via nätet men jag kan berätta hur jag gör med våran springer spaniel, han är fem snart (gah vad tiden går fort). Han älskar oxå BK och börjar gnälla när vi svänger in på vägen dit... Jag brukar börja med att ta honom på en promenad i skogen i koppel för att han ska få göra ifrån sig vilket han alltid gör oavsett om man har rastat honom hemma eller inte... På den promenaden ställer jag inte mer krav än att han inte ska hänga i kopplet och om vi möter andra hundar så får han komma intill mig. Sen går vi upp mot planerna och inte heller då ställer jag mer krav än att han ska gå utan att hänga i kopplet, det brukar mest vara jag som får vänta på honom då han ska kolla in alla dofter.
Så småningom när det sociala små pratet är avklarat med de man har mött så lägger jag ifrån mig om jag har saker med mig. Ska vi vara där länge brukar jag ha hans filt och vattenskål med.
Sen går vi ut på planen, sätter honom brevid mig och visar klart och tydligt att nu är det jobb dags, efter det börjar jag ställa krav på honom att han ska lyssna på mig.
Jag får ibland även ta tag i honom fysiskt då vi ofta tränar agility och ibland blir det frispel om någon kompis tränar samtidigt... Men det är ingen som har sagt något eller tittat konstigt utan jag har snarare hört postivt från ledare att jag har satt gränser och så är det punkt slut. Kanske beroende på att nästan alla ledare har terrier förutom den ledaren som har fött upp våran springer...

Jag vet inte om det gav dig någonting men så här gör jag ialla fall... Ibland när han "spårar ur" fullständigt så går jag på honom lite hårdare med ledarskapsövningar.

Bestäm att på plan nosar man INTE. Utanför får han nosa.

Sätt han på kanten till plan. Se till att han tar kontakt med dig och märker att du finns. Att ta tag i han lite för att få hans uppmärksamhet knäcker honom knappast, SÅ mycket så att han knäcks behöver du knappast ta i om han är så vek. Oftast räcker det med att man tar tag lite i nosen, eller halsen eller nått sånt. Bara så att han avbryter nosandet.

Gå så långt på plan utan att han får nosa som ni orkar. Är det bara tre meter så är det, gå av plan. Vila. Gör om. Jobba jobba. Jag skulle korrigera lätt när nosen åker ned och berömma och fjäska när han går rätt.

Med mina hundar så säger jag ett dovt nej och det räcker, men de har ju tränat på det förr :smirk: Det ÄR jobbigt med en hund som använder nosen så mycket. Man får räkna med lite nosa nosa. Men vid andra tillfällen är det ju guld värt, så lite får man offra!! :D

är du säker på att han verkligen är så vek att han knäcks av en liten korrigering, eller är han bara övertydlig i sitt språk och en "pipare"?. vad händer om du rycker till lite i kedjan? det är liksom inte så mycket du begär av honom, att han ska fokusera på dig och sluta nosa. undvik att träna in nya moment och gör det lätt för honom, men KRÄV att han ska sluta nosa. var lite extra berömmande och glad när han gör rätt.

Det där med att han är "vek" är min egna uppfattning, och jag är verkligen inte kunnig på sådant (att avgöra hur en hunds mentalitet är) så han kan mycket väl vara en "pipare".

De gånger jag måste ta tag i honom kan han skrika högt och det resulterar i att jag får dåligt samvete och känner mig misslyckad. Så jag försöker att använda rösten, ignorera honom, och satsa på belöning när han gör rätt.

Som jag skrev till cillamuffins - han kanske egentligen inte är "vek" utan pipig.
Det som är svårt är att få kontakt när han kör ner näsan och med sina 58 kilo har han ganska mycket styrka. För att "väcka" honom krävs det något som får honom att reagera.

Som det är nu drar jag till i strypkedjan, vilket resulterar i att han kastar sig bakåt (för att slippa "rycket", det har han lärt sig) och tittar upp två sekunder - sedan ner igen. Skulle jag ta tag i nackskinner skriker han högt som om jag håller på att dräpa honom. Vilket kan kännas lite fel, speciellt om det är fler folk omkring oss.

När jag gick kurs senast skulle vi träna att gå runt i cirklar med en godisskål i mitten, och träna kontakt. Men han bara körde ner skallen hela tiden och jag fick lust att slänga honom i bäcken...
Vi provade att sätta strypkedjan bakom öronen för att få det skarpade, men det hjälpte föga. Instruktören sa att jag antingen skulle bestämma mig för att ställa KRAV (ordentligt) eller så strunta i det. Jag struntade i det, för det kändes inte rätt.

Efteråt känner jag mig frustrerad eftersom jag vet att han kan jättemycket... *förvirrad*

Jag skulle helt klart ställa krav. Om han kan det hemma så förstår han vad du menar... Men framförallt så måste du höja motiveringen!!

Man kan korrigera hur mycket som helst utan resultat om inte hunden vill. Vill han så behöver man inte korrigera.

Jag brukar tänka så här: Hunden vill nosa. Den kan välja på att nosa som är roligt eller? Ja vaddå? Nosa och få korrigering eller göra nått annat tråkigt.

eller

Nosa och få korrigering eller göra nått skoj/roligt/angenämt. Det är mycket lättare att välja bort nosa/korrigering om man har nått annat roligt att välja på.

För mig är korrigering och krav inte samma sak. För mig är korrigering en bestraffning och krav är att jag begär. Nej du får inte nosa och behövs det så håller jag handen under hakan så att de inte kan sänka huvudet. Jag tränar ö h t inte med korrigering. Jag skrev här uppe att jag skulle "korrigera lätt", med det menade jag att t.ex. visa med handen att jag inte vill att de ska nosa. Inget ryck eller slag eller nått sånt.

Sen vad som är motivationshöjande är ju upp till hunden vad de tycker om. Jag har ju jättelätt som har matglada hundar. För de behövs det bara en torr godisbit :) Men alla hundar tycker faktiskt inte att det är så otroligt spännande med en liten korvbit. Testa att ge en näve eller två med hackad korv och se om det är mer spännande. Min kompis har två hundar och den ena äter bara godis och den andra vill bara ha leksaker! Så det gäller ju att testa sig fram!!

Det svåra är att jag inte klarat av att höja motivationen så att han reagerat. För att bryta nosandet behövs det något ORDENTLIGT om du förstår. Då menar jag inte en slägga i huvudet ;) men något som får honom att haja till och tänka "ojdå är du också här?" och "vad vill du att jag ska göra?".

Här hemma har jag en väldigt matglad hund, som gör vad som helst för en Frolic. Så matglad att jag faktiskt inte använder godis i lydnadsträningen, just för att han blir FÖR motiverad och studsar mer ovan jord och gör alla moment megasnabbt (och slarvigt) så då brukar jag istället ta ett föremål, ex boll, och använda den som belöning.

Jag tycker mig ha hittat "rätt motivationsgrad" och anpassar belöningen därefter - UTOM just på Brukshundsklubben där störningarna i form av lukter är så enormt stor.
Å andra sidan, om jag tänker efter, kanske jag själv beter mig något stelare och mer hämmat när jag har folk omkring mig... :confused: Om jag vågade "spela ut" lite mer kanske jag kunde "busa igång" honom och få honom att tycka att JAG är roligast på stället. :confused: (Fast det skulle krävas endel teaterspel från min sida :banana: ).

Varje gång jag tränar där alt. går kurs känns det som om jag går omkring och flyter med, och alla moment och övningar blir halvdana. Ett litet ryck i kopplet, ett "nej lyssna på mig nu", som inte hjälper det minsta. :(
Att jag sedan är en sådan person med lååååång stubin som sällan blir irriterad eller arg är ju både en fördel och nackdel. Min hund kanske kräver lite "jävlar anamma" ibland? *funderar*

ett ryck i kopplet behöver inte alls betyda "fyyyy dum hund" utan kan även betyda "hörrödu kolla här" beroende på hur man lärt in det. du ska inte behöva ta i för kung och fosterland utan bara rassla lite lätt i kedjan.

ta med dig någon superbelöning till klubben, en pipis kanske, eller köttbullar eller kalvsylta? börja med att bara träna kontakt. KORTA pass på ett par minuter! tänk på att mer störningar gör en enkel övning svår.

jag tycker att du ska försöka leta upp en instruktör att träna privat med några gånger. denne kanske kan hjälpa dig att förstå dig på din hund lite bättre.

tänk också på att får hunden en belöning utan att ha ansträngt sig särskilt mycket så finns det ingen anledning för honom att anstränga sig mer än nödvändigt!

börja att träna kontakt och vänta med jävlar annamma tills du vet helt säkert att hunden VET vad du vill. bli inte arg på hunden, men visa vad som inte är ok. har du sagt att det är förbjudet att nosa på marken så är det också det. punkt. men erbjud samtidigt något som är mycket mer intressant! glöm inte heller att variera belöningen. ibland frolic, ibland köttbulle, ibland lek, ibland leksak osv.

Det hunden kan hemma kan du kräva att han ska kunna på bortaplan också. Däremot kan du inte ha samma förväntan på att det utförs. Med andra ord så ska han inte få apa runt bara för att ni befinner er på spännande platser, men hjälp honom mer än vad du skulle göra i vanliga fall.

Om du till exempel vill att han ska sitta, så ska han också sitta men du kan få använda både röst och kropp för att genomdriva det medans du hemma bara behöver använda rösten. Den här extra hjälpen kan du sedan plocka bort rätt fort när han väl fattar att samma regler gäller överallt.

Tack för ditt svar. :bow:

Har nu kommit hem från träningen och är riktigt nöjd :) . Nu bestämde jag mig innan att jag verkligen ska vara koncentrerad SJÄLV för att kunna vara blixtsnabb med beröm och hindra honom från att köra ner näsan.
Tränade linförighet och kontakt, och så fort han drog ner skallen fick han sig ett ryck och sedan beröm direkt. Jag försökte "spela ut" lite själv genom att tjoa och prata med honom, och göra oväntade vändningar för att han ska reagera och hålla koll på mig.
Det gick faktiskt ganska bra! ;)
Även om jag VET att han inte gick perfekt så kände jag att vi gjorde framsteg i alla fall.

Vi är några stycken i "gruppen" bl.a. en tjej som själv tävlar lydnad och är jätteduktig, som kan komma med tips och råd, så i nuläget känns det inte som om jag vill lägga ner pengar på en privat instruktör... Det är nog mer jag själv som ska försöka lära mig mer och koncentrera mig bättre. Och framförallt vara konsekvent och bestämma mig för att kräva att hunden lyssnar! Inte bara förvirrat flyta med och göra saker "halvdant".

Tack för ditt svar. :bow:

Jag har kommit fram till att MINA problem är:

1. Kopplet. Jag tycker det är i vägen, vet inte hur jag ska hålla och tjorvar in mig i det. (vilket innebär att jag ibland måste stanna mitt i en övning bara för att tjorva mig ur två meter läderkoppel)

2. Jag är inte konsekvent.

3. Jag har svårt att hitta lämpligt läge på röst/kroppsspråk vid beröm och "peppning". Om jag tjoar "KOM IGEN NU!" har jag en hund som studsar i höjd med grantopparna, och ett lägre "braaa" får ingen reaktion alls. :confused: När han går i sina egna tankar är han helt "bortdomnad" men helt plötsligt vaknar han till liv och snurrar tre varv innan han sätter sig. Typ.

Det som är så frustrerande är att allt funkar överallt utom just på BK. Min tanke är nu att träna regelbundet i mindre grupp, för att få lite störningar, och sedan - när aktiviteten kommer igång och det blir lite mer liv och rörelse där (när resten av bruksfolket åker dit) - fortsätta träna en-två gånger i veckan.

Tack för era kloka ord! Tycker ni att jag har ett sunt resonemang kring saker och ting? (kanske blev lite tjorvigt skrivet)

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 017
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård