korrekturläsare - utbildning

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att bara slösurfa runt. Och kom på att jag som lite språknördig kanske skulle kunna pyssla lite med korrekturläsning. Men... Det skulle ju kräva lite utbildning, som jag inte har nu.
Det finns en del längre högskole-/universitetsutbildningar och jag har hittat några som inte är CSN-berättigade och därmed kostar en hel del. Inget av detta är aktuellt för mig, i nuläget.
Men, frågan är - finns det någon lite enklare utbildning man kan gå för att bli en trovärdig korrekturläsare? Jag tänker avgiftsfri och ev CSN-berättigad och helst som går att läsa på halvfart, distans...

Jag behöver bara veta om det ens är rimligt att tänka tanken på detta eller om jag ska släppa taget om det direkt och klura vidare efter någon annan sysselsättning som kan ge en liten extra inkomst.

Har du en annan utbildning som kan visa dina kunskaper i språk, eller liknande erfarenhet? T.ex inom journalistik/kommunikation/litteratur. Tänker att om man kan peka på god språkförståelse och skrivkunskaper så behöver man inte nödvändigtvis ha en utbildning i just korrekturläsning. Jag vet de som sysslat med bisyssla som översättare och korrekturläsare, ena var copywriter så det gick ju lite hand i hand.

Har du en annan utbildning som kan visa dina kunskaper i språk, eller liknande erfarenhet? T.ex inom journalistik/kommunikation/litteratur. Tänker att om man kan peka på god språkförståelse och skrivkunskaper så behöver man inte nödvändigtvis ha en utbildning i just korrekturläsning. Jag vet de som sysslat med bisyssla som översättare och korrekturläsare, ena var copywriter så det gick ju lite hand i hand.
nej jag har ingen sån utbildning. Det är därför jag inser att jag skulle behöva ha någon form av utbildning i grunden för att vara trovärdig.

Jag hade inte satsat på någon längre utbildning för det, jag ser en risk att AI tar stor del av de jobben inom kort.

Grannens pappa blev uppsagd från jobbet som korrekturläsare från ena dagstidningen här, för några år sedan...
Det märks, kan jag säga, men ledningen ansåg redan då att rättstavningsprogram och liknande gjorde jobbet lika bra. (Nä, det gör de inte!)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 743
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 593
Senast: Tulip
·
Kropp & Själ Såhär nåt år efter att jag fyllt 30 så verkar jag ha hamnat i den berömda trettioårskrisen och funderar mycket över vad jag vill göra...
Svar
18
· Visningar
1 871
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka