korrekturläsare - utbildning

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att bara slösurfa runt. Och kom på att jag som lite språknördig kanske skulle kunna pyssla lite med korrekturläsning. Men... Det skulle ju kräva lite utbildning, som jag inte har nu.
Det finns en del längre högskole-/universitetsutbildningar och jag har hittat några som inte är CSN-berättigade och därmed kostar en hel del. Inget av detta är aktuellt för mig, i nuläget.
Men, frågan är - finns det någon lite enklare utbildning man kan gå för att bli en trovärdig korrekturläsare? Jag tänker avgiftsfri och ev CSN-berättigad och helst som går att läsa på halvfart, distans...

Jag behöver bara veta om det ens är rimligt att tänka tanken på detta eller om jag ska släppa taget om det direkt och klura vidare efter någon annan sysselsättning som kan ge en liten extra inkomst.

Har du en annan utbildning som kan visa dina kunskaper i språk, eller liknande erfarenhet? T.ex inom journalistik/kommunikation/litteratur. Tänker att om man kan peka på god språkförståelse och skrivkunskaper så behöver man inte nödvändigtvis ha en utbildning i just korrekturläsning. Jag vet de som sysslat med bisyssla som översättare och korrekturläsare, ena var copywriter så det gick ju lite hand i hand.

Har du en annan utbildning som kan visa dina kunskaper i språk, eller liknande erfarenhet? T.ex inom journalistik/kommunikation/litteratur. Tänker att om man kan peka på god språkförståelse och skrivkunskaper så behöver man inte nödvändigtvis ha en utbildning i just korrekturläsning. Jag vet de som sysslat med bisyssla som översättare och korrekturläsare, ena var copywriter så det gick ju lite hand i hand.
nej jag har ingen sån utbildning. Det är därför jag inser att jag skulle behöva ha någon form av utbildning i grunden för att vara trovärdig.

Grannens pappa blev uppsagd från jobbet som korrekturläsare från ena dagstidningen här, för några år sedan...
Det märks, kan jag säga, men ledningen ansåg redan då att rättstavningsprogram och liknande gjorde jobbet lika bra. (Nä, det gör de inte!)

Jag tror tyvärr inte heller att korrekturläsning är en framtidssyssla. Dels är det relativt lätt att ersätta med automatiserade lösningar (med eller utan AI), dels är väldigt mycket korrekturläsning redan avvecklad utan att ha ersatts. Text har inte samma värde eller status som tidigare, några grammatiska eller typografiska grodor här och där spelar sällan längre någon större roll.

Osäker på vad det finns för kommersiell potential men något jag uppfattat saknas är moderatorer/redaktörer för olika forum, kommentarsfält, annonssajter och liknande.

Jag tänker direkt på kursen Språkrådgivning och textvård vid Linnéuniversitetet. Man behöver en kandidatexamen, men det kan vara inom vilket ämne som helst.

Jag förstår att det känns bäst för trovärdigheten att ha en utbildning, men egentligen behöver du inte det om det du vill göra är att läsa korrektur. Skicka mejl till olika språkkonsult- och översättningsfirmor, både stora och små. Hos vissa får du kanske göra ett test, hos andra får du kanske provuppdrag. Idag läser man ju i hög grad korr digitalt, så det är inte så att du behöver ha stenkoll på korrekturtecken.

Och nja, framtidsyrke är det väl kanske inte, men det finns många organisationer som beställer korrekturläsning. Inte minst gäller det myndigheter som spottar ur sig rapporter på löpande band. Enklaste sättet att få den typen av uppdrag är nog att bli underkonsult för en byrå med ramavtal.

Lycka till! Jag tycker inte alls att tanken är fel. Sen är det ju så att det finns ganska många frilansar som har utbildning som jobbar med korr (fast en del av dessa vill hellre ta andra typer av textuppdrag så omöjligt att hävda sig är det som sagt inte).

Jag hade inte satsat på någon längre utbildning för det, jag ser en risk att AI tar stor del av de jobben inom kort.
Ingen längre, men någon form av utbildning kan jag tänka mig.
Osäker på vad det finns för kommersiell potential men något jag uppfattat saknas är moderatorer/redaktörer för olika forum, kommentarsfält, annonssajter och liknande.
Var hittar man såna uppdrag, om det nu skulle vara ett betalt uppdrag?
Jag tänker direkt på kursen Språkrådgivning och textvård vid Linnéuniversitetet. Man behöver en kandidatexamen, men det kan vara inom vilket ämne som helst.
Jo, den har jag också hittat, men jag har ju ingen kandidatexamen så där är jag körd.
Jag tänker direkt på den här utbildningen för dig.
https://www.miun.se/utbildning/kurs...kurs-i-journalistik-for-akademiker---distans/
Journalistik för akademiker.
Går på distans.

Du skriver ett bra språk som borde tas till vara
Som journalist kan du skriva egna texter och då få betalt för det.
Bättre än att läsa andras för att rätta upp deras fel.
Även den kursen (liksom den Capybara tipsade om) kräver att man har en kandidatexamen, vilket jag inte har.
Men, tack för de fina orden! :)

Inser också nu att jag har missat att nämna att det handlar om att hitta något jag kan både utbilda mig till och sen även arbeta med vid sidan av min nuvarande anställning på halvtid.

Inser också nu att jag har missat att nämna att det handlar om att hitta något jag kan både utbilda mig till och sen även arbeta med vid sidan av min nuvarande anställning på halvtid.
Översättare? Kolla content writer så kan det finnas en del översättarjobb. Skitkass lön ibland, men jag översatte en kinesisk sida liknande temu för några år sedan och det var faktiskt rätt bra lön. Funkar för nu som extrajobb, men som redan varit inne på så kommer AI säkert ta över en del med varierande kvalitet.

Jag säger som flera andra - korrekturläsare är inget framtidsjobb. Min gissning är att det kommer att bli svårare och svårare att få jobb till dess att jobben mer eller mindre helt ersatts av AI.

Ersättningen är väldigt låg, även för högutbildade erfarna personer.

Översättare? Kolla content writer så kan det finnas en del översättarjobb. Skitkass lön ibland, men jag översatte en kinesisk sida liknande temu för några år sedan och det var faktiskt rätt bra lön. Funkar för nu som extrajobb, men som redan varit inne på så kommer AI säkert ta över en del med varierande kvalitet.
Det kräver nog att man anser sig vara bekväm i ett annat språk som inte är svenska. Och där är jag tyvärr inte.

Jag säger som flera andra - korrekturläsare är inget framtidsjobb. Min gissning är att det kommer att bli svårare och svårare att få jobb till dess att jobben mer eller mindre helt ersatts av AI.

Ersättningen är väldigt låg, även för högutbildade erfarna personer.
Sen är ju frågan vad som är definitionen av framtidsjobb.
Och låg ersättning är mer än inget alls, om alternativet är att slösurfa.

Det var inte riktigt det jag sökte med tråden, utan frågan är om det går att hitta en rimlig utbildning som ger trovärdighet i utövandet? Jag har inget problem med att trycka in mer kunskap i skallen, det är inte tungt att bära. Men det måste ju finnas en utbildning som varken kräver kandidatexamen eller 20-30.000 kr i avgift om det ska vara aktuellt för mig.

Det var inte riktigt det jag sökte med tråden, utan frågan är om det går att hitta en rimlig utbildning som ger trovärdighet i utövandet? Jag har inget problem med att trycka in mer kunskap i skallen, det är inte tungt att bära. Men det måste ju finnas en utbildning som varken kräver kandidatexamen eller 20-30.000 kr i avgift om det ska vara aktuellt för mig.
Det är inte säkert att det gör det, numera. Jag kan tänka mig att det fanns, så länge det var korrekturtecken på papper som gällde. Som det ser ut idag har olika kunder olika önskemål om vilka verktyg man ska använda, om konsekvens, om logotypskrivningar, om formatering. Och den där språkkänslan/kollen på skrivregler man behöver ha i ryggmärgen (som du verkar ha), är svår att lära ut på en kurs.

Jag tror fortfarande att bästa sättet är att hitta kunder där man får göra arbetsprov, t.ex. bokförlag eller större översättningsbyråer (de senare betalar mycket dåligt).

Kan du inte läsa en A kurs i svenska på distans?
(och en B kurs sedan kanske)

Jag skulle nog föreställt mig att korrekturläsare ofta helt enkelt har en universitetsutbildning i svenska?
Det baserar jag på ingenting annat än att det verkar som att tex översättare kan ha en universitetsutbildning i ett språk och kanske egengligen borde ha svenska med men nog inte alltid har det.

Kan du inte läsa en A kurs i svenska på distans?
(och en B kurs sedan kanske)

Jag skulle nog föreställt mig att korrekturläsare ofta helt enkelt har en universitetsutbildning i svenska?
Det baserar jag på ingenting annat än att det verkar som att tex översättare kan ha en universitetsutbildning i ett språk och kanske egengligen borde ha svenska med men nog inte alltid har det.
Kanske det? Det är just såna tips jag söker efter, vilken utbildning som är lämplig att gå. Tack!

Kontakta Tidningen Ridsport.
Om det är någon som behöver en korrekturläsare så är det de…

Ett mer (seriöst) tips är att, som någon skrivit, börja läsa Svenska på distans.

Många universitet erbjuder distanskurser även på grundnivå.

Vem vet, du kanske så småningom läser in en kandidatexamen i Svenska och då finns det kanske en del arbeten (även på heltid) som intresserar dig?

Du kan även kolla på juristprogrammet, även där kan det finnas distanskurser på grundnivå.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 073
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 641
Senast: Tulip
·
Kropp & Själ Såhär nåt år efter att jag fyllt 30 så verkar jag ha hamnat i den berömda trettioårskrisen och funderar mycket över vad jag vill göra...
Svar
18
· Visningar
1 881
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka