Korrekt svenska i pressen?

Carina Burman läste jag precis, det var lite slapstick i handlingen, men språket var så galet roligt :)
Intressant att du pratar om svenska språket och är rädd att det förändras och att man inte "får" använda gamla ord när du är en av dem som ofta använder icke-svenska ord i det svenska språket. Vad är det för fel på svenskan ord i den här meningen?

Här var handlingen bra, men ämnet jobbigt, språket var inte roligt, men otroligt vackert och färgstarkt. Det gjorde mig glad att läsa, trots det svåra innehållet.

Det är så otroligt olika. Vissa svenska författare står jag inte ut med, andra får hjärnan att spraka. Överlag är vi förstås bättre på att uppfatta nyanserna i språket på vårt modersmål, även om vi är superduktiga på ett andraspråk. Bland annat därför skickliga översättare är så viktiga.
Ja, jag har läst dem på svenska så det har ju varit skicklig översättare inblandad. Men jösses vilket språk ändå. Jag älskar det! En bok utan språk är bara text, språket bär allt!

Sedan finns det sådana som är envisa och arkaiska redan som barn... och i sådana avseenden struntade i vad läraren sa samt om läraren protesterade hänvisade till sin mor... som råkade vara lärare :angel: :D

Jag skriver fortfarande med latinsk skrivstil, SÖ-stilen är erbarmligt ful! Det gjorde min lågstadielärare en aning irriterad men hon gav upp rätt snabbt :laugh:
Jag skriver också skrivstil, men kan inte texta pga min syn längre, man måste ju flytta handen och det blir lite svårt när man inte ser riktigt. Skrivstil går automatisk, sitter i handen, så jag behöver ju inte se vad jag skriver utan kan skriva i alla fall. Skrivstilen lärde jag mig i skolan, samma som du trots att den nya varianten också fanns, hade en äldre lärare. Tycker den nya är ful, som någon slags korsning. Tragiskt dock att mina barn inte ens fått lära sig skrivstil, förstår inte varför man tog bort det. De kan knappt skriva...

Det går faktiskt utmärkt att läsa böcker på surfplatta.
Den lyser av sig själv.
Ja lite långsökt ursäkt att barn och unga inte läser pga belysningen.

De läser inte för att de inte blir lästa för och för att mobiler, datorer och övriga skärmar tar upp all deras vakna tid. När ska de ha tid att läsa? Samma med att skriva, barn kan inte skriva, har skolorna kommit på. Oj, vi kan nog inte ha surfplattor så tidigt, tillbaka till block och pennor. Nähä.

Fast det är ofta regionalt/dialektalt :) Den typen av variation får vi nog helt enkelt acceptera.
Tänkte precis på det, och tänkte lägga till det fantastiska från Tärnsjö där jag haft vänner som säger "lärde" istället för "borde" eller "måste": Jag lärde ha med mig en matlåda i morgon"

Jag har även svårt att lära mig av med "lös" som i "lampan lös" och "böt" som i "bytte". Har dock sluppit :sneaky: "klöpp" istället för "klippte". Tycker det är lite fint med dialektala variationer, som en del av språkutveckling och ett rikt svenskt språk. Skulle vara otroligt tråkigt om vi alla pratade någon slags standardiserad rikssvenska.

Tänkte precis på det, och tänkte lägga till det fantastiska från Tärnsjö där jag haft vänner som säger "lärde" istället för "borde" eller "måste": Jag lärde ha med mig en matlåda i morgon"

Jag har även svårt att lära mig av med "lös" som i "lampan lös" och "böt" som i "bytte". Har dock sluppit :sneaky: "klöpp" istället för "klippte". Tycker det är lite fint med dialektala variationer, som en del av språkutveckling och ett rikt svenskt språk. Skulle vara otroligt tråkigt om vi alla pratade någon slags standardiserad rikssvenska.
Det är också jättespännande att upptäcka sånt som är självklart i ens eget språk men inte i andras, och som man aldrig har tänkt på. Jag minns när jag upptäckte att det i stora delar av Sverige inte är normalt att säga att klockan är "tjufem över sju". Nä, ni säger "fem i halv åtta" minsann. Jag säger fortfarande tjufem över/tjufem i, och mina Stockholmsfödda barn fattar knappt vad jag menar.

Fast det är ofta regionalt/dialektalt :) Den typen av variation får vi nog helt enkelt acceptera.

Tycker det är lite fint med dialektala variationer, som en del av språkutveckling och ett rikt svenskt språk. Skulle vara otroligt tråkigt om vi alla pratade någon slags standardiserad rikssvenska.
Absolut i talspråk och i estetisk text.
Men inte i klarspråk eller nyhetsmedia.

I texter menade att vara konstnärliga på olika sätt, som i skönlitteratur och poesi, så är språket en del av upplevelsen.
Men som kommunikation och upplysning behöver språket vara standardiserat så att budskapet blir tydligt.

Klarspråk kontra estetisk text.

Absolut i talspråk och i estetisk text.
Men inte i klarspråk eller nyhetsmedia.

I texter menade att vara konstnärliga på olika sätt, som i skönlitteratur och poesi, så är språket en del av upplevelsen.
Men som kommunikation och upplysning behöver språket vara standardiserat så att budskapet blir tydligt.

Klarspråk kontra estetisk text.
Klarspråk kan nog innehålla regionala varieteter :) Där är det viktiga att det är anpassat för den avsedda målgruppen. Klarspråk avser för övrigt också det talade språket, dvs. kommunikation från myndigheter ska alltid vara vårdad, enkel och begriplig för de avsedda mottagarna oavsett medium.

I tv och radio behöver vi också acceptera olika dialekter och regionala varieteter, jag tror ingen vill tillbaka till den tid då alla radiopratare hade nån sorts mycket utslätad Mälardalsvariant (eller jo det finns absolut de som vill tillbaka dit, men de får inte bestämma 😆)

Nej, det sista du skrev stämmer inte, om det var så du uppfattade det jag skrev så gjorde jag en dålig beskrivning. Min poäng var att det inte handlar så mycket om tyckande utan om många hundra år av forskning, språkpolitik för det allmänna bästa och beprövad erfarenhet. Dvs. det går exempelvis fint att tycka att ett visst ord har mer tyngd än ett annat/att man inte får börja en mening med "och"/att alla tal under tolv ska skrivas med bokstäver och sen med siffror/vilket annat exempel som helst - men det är subjektiva uppfattningar som inte har så mycket med regler, språkvård eller själva språketsa beskaffenhet att göra.
Jag har alltså inte på något vis missat att det är ett arbete som görs eller har gjorts.
Jag fick dock en känsla av att du som kallad språkliberal då och även med de debattartiklar som publicerats av andra att språkrådet känns lite mer proaktiva och drivande i att förändra språket i en framåtskridande riktning än de tidigare varit.

Bara för att någonting har skett sedan Vasas tid, behöver inte det betyda att det utförs på samma sätt genom alla åren och att inga trender kan synas i arbetet.

Dina texter ger mig intryck av att det pågår en trend som strävar efter att ungdomen ska lära sig använda nya ord och moderna uttryck och helst inte återanamma äldre ord och uttryck. Det finns ju till exempel en mottrend där man kan adoptera äldre ord och uttryck som varit populär i vissa unga kretsar. Men det känns här som att den liberala ståndpunkten är att inte vara så liberal gentemot de unga som vill finna äldre uttryck utan bara gentemot de unga som strävar mot nya uttryck som presenteras i pressen och tas upp i ordböcker. Och det är ju faktiskt inte liberalt, det är inte att iaktta och vänta utan att vara proaktiv i en riktning.

Jag började skriva i den här tråden som en reaktion på just personer som ville hålla sig till myndighetssvenskans råd och andra som hade lärare som ville hindra dem från att använda äldre uttryck. Jag tyckte det verkade tråkigt. Det du skriver brer snarare på.

Jag har hela tiden skrivit att det är bra om myndighetssvenskan är lätt att förstå.

Men det känns som att även många går lite utanför myndighetssvenskan och tänker att det är mycket lämpligt om även alla andra gör sammalunda och inte förgiftar texter med enstaka äldre uttryck.

Senast ändrad:
Intressant att du pratar om svenska språket och är rädd att det förändras och att man inte "får" använda gamla ord när du är en av dem som ofta använder icke-svenska ord i det svenska språket. Vad är det för fel på svenskan ord i den här meningen?

Här var handlingen bra, men ämnet jobbigt, språket var inte roligt, men otroligt vackert och färgstarkt. Det gjorde mig glad att läsa, trots det svåra innehållet.
Men jag tror du helt missuppfattat mig, jag är inte så rädd att svenska språket skulle förändras. Jag tycker dock att förändringen inte ska drivas på aktivt av myndighetssvenska eller språkrådet. Det är inte liberalt att driva språket i en riktning (det är dock däremot vänligt/lämpligt av myndigheter att skriva så att de som ska läsa förstår. Det är väldigt tråkigt att våra domstolar vilar så hårt på välskriven text från de som vill ta upp problem med myndigheter).

Det är märkligt att ge upp så snabbt om de och dem, av språkrådets debattörer -vi har problem med läsning, problemet med de och dem beror sannolikt på just problemet med läsning. Löser vi läsningsproblemet -vilket vi ändå måste, så kanske de och dem problemet löser sig helt självt. Annars kanske man kan skriva debattartiklar om det om tio år. När man upptäckt att vi i befolkningen inte klarar det trots att vi åter igen kan läsa.

Sedan är jag kanske rädd att svenska språket ska förtunnas, att vi ska få färre ord och uttryck att använda. Vissa unga tror redan idag att engelskan är rikare än svenskan.

Självklart anammar jag mängder av icke-svenska ord, jag läser mycket på engelska. Det är ett problem jag är medveten om. Men jag har svårt att hitta svenska författare jag uppskattar (eftersom jag har usel icke kulturell boksmak) och jag hatar modern svensk översättning, även om jag ofta mycket uppskattar äldre översättningar. Jag blandar totalt in gamla ord mitt i texter när jag skriver. Jag skriver inte bland de bättre, eller ens med speciellt stor eftertänksamhet.

Jag känner inte igen meningen du hänvisar till så du får nog peka mer hårt på mitt felande ord. Kanske slapstick?

Senast ändrad:
Jag har alltså inte på något vis missat att det är ett arbete som görs eller har gjorts.
Jag fick dock en känsla av att du som kallad språkliberal då och även med de debattartiklar som publicerats av andra att språkrådet känns lite mer proaktiva och drivande i att förändra språket i en framåtskridande riktning än de tidigare varit.

Bara för att någonting har skett sedan Vasas tid, behöver inte det betyda att det utförs på samma sätt genom alla åren och att inga trender kan synas i arbetet.

Dina texter ger mig intryck av att det pågår en trend som strävar efter att ungdomen ska lära sig använda nya ord och moderna uttryck och helst inte återanamma äldre ord och uttryck. Det finns ju till exempel en mottrend där man kan adoptera äldre ord och uttryck som varit populär i vissa unga kretsar. Men det känns här som att den liberala ståndpunkten är att inte vara så liberal gentemot de unga som vill finna äldre uttryck utan bara gentemot de unga som strävar mot nya uttryck som presenteras i pressen och tas upp i ordböcker. Och det är ju faktiskt inte liberalt, det är inte att iaktta och vänta utan att vara proaktiv i en riktning.

Jag började skriva i den här tråden som en reaktion på just personer som ville hålla sig till myndighetssvenskans råd och andra som hade lärare som ville hindra dem från att använda äldre uttryck. Jag tyckte det verkade tråkigt. Det du skriver brer snarare på.

Jag har hela tiden skrivit att det är bra om myndighetssvenskan är lätt att förstå.

Men det känns som att även många går lite utanför myndighetssvenskan och tänker att det är mycket lämpligt om även alla andra gör sammalunda och inte förgiftar texter med enstaka äldre uttryck.
Jag förstår verkligen ganska lite av vad du menar. Jag förstår fortfarande inte vilka du menar skulle driva den trenden, att unga ska förändra språket (är det Språkrådet?). Jag förstår fortfarande inte överhuvudtaget vilka du menar att "de" är, som driver några trender. Svensk språkvård är av tradition deskriptiv snarare än normerande. De normerande inslagen vi har är exempelvis SAOL (som är långt ifrån uttömmande) och Myndigheternas skrivregler (som gäller just myndigheter och som delvis också är deskriptiv). Andra samlingar, som Svenska skrivregler, finns till för den som vill ha den.

Det där med lärare som vill förhindra någon att använda äldre uttryck är ju jätte-anekdotiskt och går inte att överhuvudtaget säga något om utan sammanhang.

Att "förgifta" texter med äldre uttryck ... det är ingen utom du som har skrivit det :) Jag är överhuvudtaget lite osäker på varför jag är antagonist här. Är det något jag skrivit som du tagit illa vid dig av?

Jag förstår verkligen ganska lite av vad du menar. Jag förstår fortfarande inte vilka du menar skulle driva den trenden, att unga ska förändra språket (är det Språkrådet?). Jag förstår fortfarande inte överhuvudtaget vilka du menar att "de" är, som driver några trender. Svensk språkvård är av tradition deskriptiv snarare än normerande. De normerande inslagen vi har är exempelvis SAOL (som är långt ifrån uttömmande) och Myndigheternas skrivregler (som gäller just myndigheter och som delvis också är deskriptiv). Andra samlingar, som Svenska skrivregler, finns till för den som vill ha den.

Det där med lärare som vill förhindra någon att använda äldre uttryck är ju jätte-anekdotiskt och går inte att överhuvudtaget säga något om utan sammanhang.

Att "förgifta" texter med äldre uttryck ... det är ingen utom du som har skrivit det :) Jag är överhuvudtaget lite osäker på varför jag är antagonist här. Är det något jag skrivit som du tagit illa vid dig av?
Ja, jag har genom det du skrivit fått intrycket av att du gärna skulle vilja att språket förändrades i en riktning :)

Jag känner inte igen meningen du hänvisar till så du får nog peka mer hårt på mitt felande ord. Kanske slapstick?
Det var nog slapstick, och det är en intressant diskussion i sig, för slapstick finns i SAOL :) När blir ett ord svenska? Ingen av oss hade kunnat skriva våra inlägg här (på det sätt som vi gjort, åtminstone) om vi enbart hållit oss till arvorden. Då hade vi fått skriva hus, kött, dö, fot, sova, huvud 😬

Jag tror att det framgått vid det här laget att det här är bland det allra intressantaste jag vet. Jag har ägnat mycket tid, betald och obetald, åt frågorna, och jag är ledsen om det ibland leder till att jag framstår som raljerande - jag hoppas inte det. Det är ständigt aktuella diskussioner och jag häpnar och gläds åt de argument som förs fram. Mera, säger jag. Språket är bland det viktigaste och roligaste vi har.

Precis som du skriver, får en privatperson eller ungdom göra precis vad de vill när de skriver. Men vi skriver för att kommunicera, och en av skolans uppgifter är att lära ut genrekompetens och grundläggande skrivregler som man sen, om man vill, kan strunta i.

Precis.
Man kan dock tycka att de som gör som de vill kan sluta tala om för andra att det "numer är accepterat att skriva så", "språket utvecklas" eller "du förstår ju hur jag menar".

Precis.
Man kan dock tycka att de som gör som de vill kan sluta tala om för andra att det "numer är accepterat att skriva så", "språket utvecklas" eller "du förstår ju hur jag menar".
Fast ibland är det ju så :) Om nån slår en i huvvet med att "det där är fel" (en gammal käpphäst) kan det väl vara helt befogat att komma dragande med att rekommendationen har ändrats. Många hatar verkligen svaret "man kan skriva på båda sätten" som svar på en språkfråga, men ofta är det helt enkelt så.

Bara häromdan såg jag i nåt av Ridsports (tror jag att det var) kommentarsfält en diskussion om nåt helt annat, som spårade ur i "du kan ju inte ens skriva svenska!!!1!1" på grund av nåt helt oväsentligt. Ofta är då språk-käpphästar från ca mellanstadiet inblandade.

Sedan finns det sådana som är envisa och arkaiska redan som barn... och i sådana avseenden struntade i vad läraren sa samt om läraren protesterade hänvisade till sin mor... som råkade vara lärare :angel: :D

Jag skriver fortfarande med latinsk skrivstil, SÖ-stilen är erbarmligt ful! Det gjorde min lågstadielärare en aning irriterad men hon gav upp rätt snabbt :laugh:

Min gav tyvärr inte upp. Jag var tvungen att köra SÖ-stilen eftersom övningarna var på sådana papper. Så fort övningarna var slut återgick jag till den andra, fick dock tillsägelse att jag inte fick ha pappret åt något annat håll än helt rakt på bänken. Fick inte luta blocket åt något håll. :mad:

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 219
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 725
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 636
Senast: ptr
·
R
Western Hejsan allihoppa... Jag har fått besluts ångerst. Hoppas få några tips av er här på Buke! Jag gick 1:an på gymnasiet men hoppade av...
Svar
19
· Visningar
1 966
Senast: Zand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kangal!
  • Valp 2025