TS frågade INTE om tävling utan om hur den högre dressyrens moment ska se ut, vad som är korrekt piaff gärna med bild/video. Hen skrev
Nu har hen fått se en film med korrekt utförd piaff och med piaff som avviker från bestämmelserna i TR.
Uttrycket "backa in i piaff" är knappast relevant för ekipaget i filmen.
Att hästen skulle tappa framåtbjudningen och börjar backa i tid och otid pga av att den ryggas är en myt. Om det sker beror det snarare på dålig kommunikation mellan häst och ryttare, dvs dålig ridning.
Om ryttaren ger tydliga och samstämmiga hjälper och hästen förstår och är lydig och följer hjälperna blir det inte speciellt komplicerat för den att växla mellan ryggning och andra diagonala gångarter. Det är troligen mer komplicerat att gå från skritt till piaff eftersom det är olika "typ" av steg.
Vi är på tävlingsdressyrens forum. Alltså utgår jag ifrån att det gäller TR's önskemål. Speciellt eftersom TS hade tittat på en tävling där funderingen kom ifrån.
Vad får dig att hävda att det är en myt? Näst intill inget tävlande ekipage ryggar i piaff.
Dålig ridning vill jag inte kalla det. Jag kallar det TÄVLING och miljöpåverkan därefter.
Hur många piafferande hästar har du utbildat som har lättare att gå ur ryggning in i piaff än ur skritt?
Jag har visserligen bara utbildat en. Men med tanke på hur lätt vi kommer in från skritt till piaff så måste det vara extremt konstigt i din värld att jag skulle ha stora problem om jag försökte ur ryggning. Det är väldigt svårt att hålla bjudning när du rider baklänges. Jag kan göra det i en vanlig ryggning. Men att sedan begära den otroliga mängd samling och styrka som det kräver att göra det i piaff är piss-svårt. Få tränar den påfrestningar då hästarna ska hålla för fler rörelser. I följd. I flera år. Även om de som rider GP ska vara duktiga så undviker man att träna sådant som kan komplicera något som redan är svårt.