Fast har de såna extrema problem att trava bärigt brukar de sällan ha en särskilt bärig galopp. Så jag köper inte att arbetstrav skulle slita så extremt. En frisk häst kan absolut trava i arbetstrav utan att paja.
Dock inte bara åka runt i trav. Det går många sönder av.
Men rider man dem i hyfsad balans i trav så bör de hålla för arbetstrav. Det är ju inget jättetempo.
Fart dödar, anser jag. Så jag rider inte så mycket ökningar längre linjer. Och gör jag det flexar jag gärna ställning något för att inte råka tappa iväg balansen för mycket framåt i iaf då man börjar med ökningar.
Jag tycker inte man behöver gå så pass långt som att gå till vaggan eller rygga i piaff för att få ok trav ens i hästar som inte alls är byggda för det. Man kan gott rida i lite lustempo i trav eller skritt innan man börjar trava på om man är rädd för hästens hälsas skull.
Jag har också rehabat hästar genom att rygga in dem i bjudning och göra vaggan etc som förstadie. Men det är ju hästar som varit utdömda för skador och absolut inte får belasta fram. Sen har de kunnat ridas normalt efter en längre period av sånt arbete.
Så jag är inte emot att man tänker utanför mallen!
Men jag tycker inte man behöver göra det krångligt när det inte behövs.
Sen utbildar jag liksom alla andra hästar olika beroende på vad de ska göra. Som exempel kan jag ta mina tränare. De jobbar ju enligt samma system och tränar för varann. Men maken vill syssla med skolsprång och frugan ev tävla svårklass. Så de utbildar sina hästar lite olika iom det. Grunderna är ju samma dock. Hans fortsätter dock med mer klassiska metoder och rörelser och kan använda sig av skolhalt, skolgalopp eller terre a terre etc innan levad och sen skolsprång. Hon utbildar ju mot TR och då inga skolhalter eller likn. Och man arbetar kanske mer på att få till bra ökningar på hennes. Men det är samma system, samma tänk etc. Man bara använder olika övningar och fokuserar på olika saker.
Sen köper jag absolut att man utbildar hästar olika beroende på vad man ska ha dem till. Det är mycket av det jag vill ha i mina hästar som är helt värdelöst för tex en westernhäst a la cowhorse att kunna.
Jag beundrar kunnigt folk av alla grenar.
Men just jag vill utbilda hästen till samling hela vägen och tycker den utbildningen och utvecklingen är kul. Det gradvisa.. Att rygga i piaffen tex skulle dels krångla till signalsystemet och skapa mer risker för missförstånd i tänk levad. Men det är också en shortcut/Quick-fix enligt mitt sätt att se det. Det blir oärligt/falskt och det blir lite av en bristande slutprodukt iom att den inte är påverkbar på samma sätt som jag vill..
Svårt att förklara känner jag. De som tänker som jag förstår nog.
Jag tror
@fio tänker lite samma där.