Sv: Korrekt piaff i tidningen ridsport?
Om man vänder på frågan: Vilken anledning finns till att rygga i piaff?
På vilket sätt vore det "kul" att rygga i piaff? Vore det också "kul" att rygga i trav? Rygga i "slängtrav"?
OBS! Jag är inte spydig, hoppas du inte tar det så, bara nyfiken på hur du resonerar.
Jag rider inte i piaff alls, så jag har ingen aning. Man kanske tycker att det är kul bara. Vissa gillar att se på fotboll, på vilket sätt vore det kul att se på fotboll? Man kanske bara gillar det.
det jag vill veta är bara VARFÖR INTE?
Många säger att det inte är bra, men jag har inte sett ngn logisk förklaing, eller ens en förklaring alls, till varför? Om det inte skadar eller nåt, varför ska man inte kunna rida bakåt i piaff bara för att man känner för det, helt utan anledning? Varför rider vi alls, det är ju livsfarligt. För att vi gillar det, finns för det mesta ingen annan förklaring.
Och om det på något sätt är skadligt eller så, ge mig bara en förklaring till det. En logisk, vettig förklaring som inte bara säger ''för att det är så''.
Man borde kunna slängtrava baklänges med, men slängtrav är ju inte bra för hästen på något håll. Varför är piaff bara bra framåt men dåligt bakåt?
Och nu pratar jag inte om filmen, bara för att filmen kanske är mindre bra betyder ju inte det att all piaff bakåt äör det. (Han red framåt med, är piaff framåt dåligt oxå? Och ''på stället'' med?)
Att det inte är bra i tävling för att domarna ser dåligt är ju en sak, men den aspekten finns ju inte ens på träning.