Korrekt piaff i tidningen ridsport?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Korrekt piaff i tidningen ridsport?

Det var helt klart medvetet.

Den gör ju en jättefin piaff, men dessa hästar har ju ingen direkt schwung eller kadens i sin trav överlag. Bara i passagen.Det är då lättare att få den samlad.

Man ser ju oxå vilka problem det blir att komma framåt o göra en fin övergång till passage- ur det där.

Benen ser ut att vara oberoende av kroppen. Det syns oxå på ryttaren som sitter bekvämt- ryggen är stilla- hästen kommer inte upp från marken, annat än om den hoppar upp.

varför man inom tävlingsdressyren inte accepterar bakåttramp är ju för att det är svårt att se om det är ofrivilligt- vilket oftast beror på en för hård hand. Titta på OS-52-56 därhästarna går ömsom framåt/ bakåt, piskar med svansen o slår sig fria.

Senast ändrad:

Om man vänder på frågan: Vilken anledning finns till att rygga i piaff?
På vilket sätt vore det "kul" att rygga i piaff? Vore det också "kul" att rygga i trav? Rygga i "slängtrav"?:confused:
OBS! Jag är inte spydig, hoppas du inte tar det så, bara nyfiken på hur du resonerar.

Jag rider inte i piaff alls, så jag har ingen aning. Man kanske tycker att det är kul bara. Vissa gillar att se på fotboll, på vilket sätt vore det kul att se på fotboll? Man kanske bara gillar det.
det jag vill veta är bara VARFÖR INTE?
Många säger att det inte är bra, men jag har inte sett ngn logisk förklaing, eller ens en förklaring alls, till varför? Om det inte skadar eller nåt, varför ska man inte kunna rida bakåt i piaff bara för att man känner för det, helt utan anledning? Varför rider vi alls, det är ju livsfarligt. För att vi gillar det, finns för det mesta ingen annan förklaring.
Och om det på något sätt är skadligt eller så, ge mig bara en förklaring till det. En logisk, vettig förklaring som inte bara säger ''för att det är så''.
Man borde kunna slängtrava baklänges med, men slängtrav är ju inte bra för hästen på något håll. Varför är piaff bara bra framåt men dåligt bakåt?
Och nu pratar jag inte om filmen, bara för att filmen kanske är mindre bra betyder ju inte det att all piaff bakåt äör det. (Han red framåt med, är piaff framåt dåligt oxå? Och ''på stället'' med?)

Att det inte är bra i tävling för att domarna ser dåligt är ju en sak, men den aspekten finns ju inte ens på träning.

Delvis *KL*

Jag förstår inte varför det är så tabu (om man nu kan kalla det så) att ifrågasätta de som rider i "svenska eliten"?

Det är absolut inget fel med att ifrågasätta eliten. men när trådarna som tar upp saker om elit-ekipagen gång, på gång, på gång bara handlar om alla FEL dom gör!?

Sen kan man gå in på bildtrådarna och kolla där folk lovordar hästar och ryttare som ser ut som både kreti och pleti! Inget fel med det alla kan inte bli bäst - men ha iallafall lite respekt för att eliten faktiskt rider bättre än bredden!

Annars lämnar jag denna tråden då den bara är ett bevis på Bukes ;)bredd

Det ligger ju självklart en hel del i det du skriver och särskilt i ditt andra stycke.

MEN Fio har också rätt. Ridsport är sveriges största hästtidning. De skall ha mycket bättre koll än vad de har. Nu har inte jag sett just det här reportaget, men vill man ha bilder på "falsk samling" så är Ridsport en jättebra bildkälla.

Likaså är referaten från "begivenheter" skrivna av den egna redaktionen under all kritik, för att de blir liksom fel när de inta hajjar vad som sägs. Deras "stuk" som veckotidning, med "hemma hos reportage" istället för riktiga reportage om riktiga saker i den stora världen gör att de inte känns seriösa som HÄSTtidning.

Och det skulle väl iofs inte göra något, om det inte vore så att folk tror på det som står i tidningen. Folk ser och lär.

Folk tror ju att det felaktiga är korrekt, pga av okunnighet hos jounalister och bildsättare. Och då blir det ju knas

Vidare: Är inte detta bara SÅÅÅÅ typiskt buke? Vi klagar hög ljudt på Svenksa eliten och så dunkar vi varandra i ryggen för VI skulle gjort SÅÅÅÅ mkt bättre! Det är just därför som Kri****n ridet i landslaget och ni andra... ptjaa!

Man läser ju in olika i inläggen, men jag har inte läst någon som anser att den skulle gjort det bättre :confused:

Jag förstår inte var du får det i från.

I denna som i alla trådar diskuteras flera saker.

TS m fl. har ju bara ifrågasatt bildvalet till den bildtexten, Jag har har inte sett någon kritik mot KvK hittills.

Varför skall det tas så personligt - undrar jag :confused:

Jag stänger denna tråd då jag inte tror att den kommer att utmynna i något "vettigt".

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka