Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vidare: Är inte detta bara SÅÅÅÅ typiskt buke? Vi klagar hög ljudt på Svenksa eliten och så dunkar vi varandra i ryggen för VI skulle gjort SÅÅÅÅ mkt bättre! Det är just därför som Kri****n ridet i landslaget och ni andra... ptjaa!
Vad är syftet? Det är väl mer intressant att få svar på än om det är rätt eller fel så kan någon vänlig själ förklara syftet med att rygga i piaff ?
Är inte detta bara SÅÅÅÅ typiskt buke? Vi klagar hög ljudt på Svenksa eliten och så dunkar vi varandra i ryggen för VI skulle gjort SÅÅÅÅ mkt bättre! Det är just därför som Kri****n ridet i landslaget och ni andra... ptjaa!
Men jag har noterat att det inte bara är jag som tror att det är tidningen som satt en sådan rubrik på bilden, inte Kristian. Jag tror inte att han skulle anse att den bilden illustrerar den perfekta piaffen.....
Immer
*kl*
I TR står som följer:
"allvarliga fel är:
-hästen rör sig bakåt i samband med piaffen
- m.m"
Kan man inte bara tycka att det är nog? Det är ju självklart att hästen ska tänka FRAMÅT i piaffen som i allt annat, det finnsnog inte en vettig själ som verkligen kommer på idén att rygga i piaffen
Vidare: Är inte detta bara SÅÅÅÅ typiskt buke? Vi klagar hög ljudt på Svenksa eliten och så dunkar vi varandra i ryggen för VI skulle gjort SÅÅÅÅ mkt bättre! Det är just därför som Kri****n ridet i landslaget och ni andra... ptjaa!
Det där köper jag inte för ett öre om du inte ger mig en vettig förklaring på varför.Ryggning i piaff ar inte bra,
Det tycker jag det ser ut som.Jag tror dock inte att ryttaren rider hästen baklänges i piaffen med flit på den här filmen.
Det är kul att så många engagerar sig i denna tråd, men ännu har jag inte blivit upplyst.
Kristian är såklart en tusen ljusår bättre ryttare än jag, har oändligt mycket mer erfarenhet osv. osv. Så kan vi enas om att detta inte har något med Kristian att göra utan det handlar om vad samling är för något, och om hästen ska vara samlad i en piaff år 2007.
Jag tycker att alla bilder i artikeln visar ett avspänt och harmoniskt jobb, rutinerat och säkert utfört - men i framvikt. Hästen är anti-samlad - om samling innebär att vikt omfördelas till bakdelen för att avlasta framdelen, och att hästen lyfter framdelen med hjälp av ryggmuskulaturen, som är i arbete. Så det är inte någon liten detalj jag är fundersam över, utan mer hela tänket!
Men så kanske bilderna visar någon slags uppvärmning - stretchpiaff som har något helt annat syfte.
Jag vill inte på något sätt vara hånfull eller klaga, utan helt ärligt vill jag veta mer. Har jag fel? Har jag missat något? Hur funkar allt?
sen lite ot: jag funderar över hur ryggen avlastas när man står i stigbyglarna. Hela kroppsvikten vilar ju då i stigbyglarna, som är fästade i sadeln, och samma kilos tryck borde väl därför ändå hamna på ryggen? Sadelbommen ska väl fördela trycket? Eller tänker jag fel nu? Det känns ju åtmistone som om tyngdpunkten förflyttas, men vikten... knepigt knepigt... Har vi nån fysiker här som kan reda ut det?