Korrekt piaff i tidningen ridsport?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Korrekt piaff i tidningen ridsport?

Vidare: Är inte detta bara SÅÅÅÅ typiskt buke? Vi klagar hög ljudt på Svenksa eliten och så dunkar vi varandra i ryggen för VI skulle gjort SÅÅÅÅ mkt bättre! Det är just därför som Kri****n ridet i landslaget och ni andra... ptjaa!

:bow:

Men vadå :eek: Dom som rider bäst i Sverige finns ju här på buke, eller har jag missförstått allt :o:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Vad är syftet? Det är väl mer intressant att få svar på än om det är rätt eller fel så kan någon vänlig själ förklara syftet med att rygga i piaff ?

Det tränar säkert muskler som har svårt att bli tränade annars, lydigheten och säkert mer som jag inte tänker på just nu, såhär. Det är kanske roligt att träna piaff bakåt, vad vet jag.
Varför ska man inte göra det ''bara för att man har lust''? Vad pekar på att det kan vara skadligt eller dåligt för häst eller ryttare?
Man behöver väl inte en anledning till att göra allt, men är det något som är helt tabu så borde det ju rimligtvis finnas en anledning till ''varför inte''?

Jag förstår inte varför det är så tabu (om man nu kan kalla det så) att ifrågasätta de som rider i "svenska eliten"?

Ni får det att låta som att vi inte har rätt att säga våra åsikter om andra än de som är på samma våglängd (eller lägre) som oss själva. Jag tvekar inte en sekund på att det finns bättre hästmänniskor än t.ex. Jan Brink (om vi nu ska prata "kändisryttare") här på Bukefalos. Inget illa mot honom, jag känner inte människan och något borde han ju kunna eftersom han kommit så långt, men som sagt, jag tvekar inte en sekund.

Är inte detta bara SÅÅÅÅ typiskt buke? Vi klagar hög ljudt på Svenksa eliten och så dunkar vi varandra i ryggen för VI skulle gjort SÅÅÅÅ mkt bättre! Det är just därför som Kri****n ridet i landslaget och ni andra... ptjaa!

Men jag har noterat att det inte bara är jag som tror att det är tidningen som satt en sådan rubrik på bilden, inte Kristian. Jag tror inte att han skulle anse att den bilden illustrerar den perfekta piaffen.....

Immer

Jag skulle vilja veta hur många här som suttit och ridit en perfekt piaff på stället.
Det är ju lite lättare att såga folk igenom att se på en bild, än att göra det perfekt själv. Dessutom tror jag att Kristian om någon vet vad han håller på med, annars hade han nog inte gått med på att vara med i repotaget.
Sedan kan jag hålla med om att Ridsport kan skriva lite halvkonstiga artiklar ibland, då det verkar har blivit lite fel med bild och text.

Tradkapning.

Att det ligger stor skilnad i olika raser byggnad och utforande av rorelser tycker jag att vi alla kan halla med om. Utan att vi ska bli spydiga och prata om halvblodens oformaga till samma sorts samling som en lusitano/andalus el lusitanons/andalusens gangarter inte har samma sorts langd som halvblodets. El skriva om lusitanons/andalusens inteligens och kalla halvblodet for lat och dum, el kalla lusitanon/andalusen for svar och het och halvblodet for latt.

Men jag tycker visst kan man diskutera bilder och fraga sig varfor nagon lager ut en bild och sager att deta ar perfekt. Vem kan saga vad som ar perfekt.

Ryggning i piaff ar inte bra, och ryttaren pa lusitanon kontrolerar en hast som ar valldigt spand och exalterad men gor fortfarande piaff och en dalig overgang till passage och tillbaka igen. Han beholler mycket av rytmen och saknar en del av kadens. Men vad vet vi om hasten och traningen det kanske ar en ung hast el en hast som precis borjat gora uppvisningar el sa var han bara skramd den dagen. det ar mycket runtomkring.

Visst det ar inte perfekt, men ryttaren ser inte hard ut och han anvander skanklarna for att ta fran hasten i piaffen men det tar ett tag innan hasten svarar och gar framat igen. Antagligen kunde han fa hasten att ga framat mycket fortare med en kraftigare signal men da hade hasten kanske hoppat framat och forlorat mer an vad det var vart..

Senast ändrad:

Om man vänder på frågan: Vilken anledning finns till att rygga i piaff?
På vilket sätt vore det "kul" att rygga i piaff? Vore det också "kul" att rygga i trav? Rygga i "slängtrav"?:confused:
OBS! Jag är inte spydig, hoppas du inte tar det så, bara nyfiken på hur du resonerar.

Men jag har noterat att det inte bara är jag som tror att det är tidningen som satt en sådan rubrik på bilden, inte Kristian. Jag tror inte att han skulle anse att den bilden illustrerar den perfekta piaffen.....

Immer

Det tror inte jag heller att han tycker men om övriga här tycker det representerar den perfekta piaffen ja då får man ju faktiskt lov att ifrågasätta deras ögon istället.
Man blir ju nästan skrämd av att det faktiskt finns människor som tycker en perfekt piaff ser ut sådär och då undrar man ju vad en del tycker är kvalitet egentligen? kanske inte så konstigt att domarna jämt gnäller över den dåliga kvaliten när medelbra utförda rörelser anses som perfekta :confused:

Vem skulle komma på tanken att påstå att missar i byteserierna är korrekt bara för att man själv inte kan utföra dom? Eller en hopphäst som river ett hinder på 160 med en text som säger , det perfekta språnget...

Jag vet att Eric Lette iallafall klagade på de här piafferna på senaste OS som såg ut sådär och förklarade varför det inte var en bra utförd piaff men vad vet han, han kanske är avundsjuk :rofl:

Varför har folk svårt att fatta att det inte är Kristian någon har klagat på här utan på bildsättaren som sätter en sådan bild till en sådan text.
DET är väl förfan typiskt buke om något :cool:

Det är inget fel med att rida piaff baklänges, likaväl som galopp m.m. Syftet är att ha en häst som är så lydig och framme på hjälperna att det överhuvudtaget är möjligt att utföra det.

Hästen på videon går lydigt bakåt och sen fram när ryttaren ber honom. Det är en milsvid skillnad mot en häst som backar i protest i piaffen.

Det finns ett antal rörelser som hör till högre skolan som inte FÅR visas i GP dressyr. Skolsprång tex. (Man blir utesluten)
Man har valt att piaff ska vara på stället eller under rörelse framåt. Det betyder inte att det är OMÖJLIGT att piaffa under rörelse bakåt. Det finns dom som rider galopp på tre ben....och baklänges.

Är det bra för hästen? Vet ej. Men om hästen är så välskolad att den MED LÄTTHET kan utföra rörelsen tar den ingen skada.

Förr - när det fanns en massa officerare och andra som red, mycket, var det väl inte så konstigt att försöka utbilda en massa roligheter. Som barn idag cyklar utan händerna på styret tex. Eller åker moppe på bakhjulet.:rofl:/:cool:

*kl*

I TR står som följer:

"allvarliga fel är:
-hästen rör sig bakåt i samband med piaffen
- m.m"

Kan man inte bara tycka att det är nog? Det är ju självklart att hästen ska tänka FRAMÅT i piaffen som i allt annat, det finnsnog inte en vettig själ som verkligen kommer på idén att rygga i piaffen:crazy:

Vidare: Är inte detta bara SÅÅÅÅ typiskt buke? Vi klagar hög ljudt på Svenksa eliten och så dunkar vi varandra i ryggen för VI skulle gjort SÅÅÅÅ mkt bättre! Det är just därför som Kri****n ridet i landslaget och ni andra... ptjaa!

Jag tror dock inte att ryttaren rider hästen baklänges i piaffen med flit på den här filmen.

Det är kul att så många engagerar sig i denna tråd, men ännu har jag inte blivit upplyst.
Kristian är såklart en tusen ljusår bättre ryttare än jag, har oändligt mycket mer erfarenhet osv. osv. Så kan vi enas om att detta inte har något med Kristian att göra utan det handlar om vad samling är för något, och om hästen ska vara samlad i en piaff år 2007.
Jag tycker att alla bilder i artikeln visar ett avspänt och harmoniskt jobb, rutinerat och säkert utfört - men i framvikt. Hästen är anti-samlad - om samling innebär att vikt omfördelas till bakdelen för att avlasta framdelen, och att hästen lyfter framdelen med hjälp av ryggmuskulaturen, som är i arbete. Så det är inte någon liten detalj jag är fundersam över, utan mer hela tänket!
Men så kanske bilderna visar någon slags uppvärmning - stretchpiaff som har något helt annat syfte.
Jag vill inte på något sätt vara hånfull eller klaga, utan helt ärligt vill jag veta mer. Har jag fel? Har jag missat något? Hur funkar allt? ;)

sen lite ot: jag funderar över hur ryggen avlastas när man står i stigbyglarna. Hela kroppsvikten vilar ju då i stigbyglarna, som är fästade i sadeln, och samma kilos tryck borde väl därför ändå hamna på ryggen? Sadelbommen ska väl fördela trycket? Eller tänker jag fel nu? Det känns ju åtmistone som om tyngdpunkten förflyttas, men vikten... knepigt knepigt... Har vi nån fysiker här som kan reda ut det?

Det är kul att så många engagerar sig i denna tråd, men ännu har jag inte blivit upplyst.
Kristian är såklart en tusen ljusår bättre ryttare än jag, har oändligt mycket mer erfarenhet osv. osv. Så kan vi enas om att detta inte har något med Kristian att göra utan det handlar om vad samling är för något, och om hästen ska vara samlad i en piaff år 2007.
Jag tycker att alla bilder i artikeln visar ett avspänt och harmoniskt jobb, rutinerat och säkert utfört - men i framvikt. Hästen är anti-samlad - om samling innebär att vikt omfördelas till bakdelen för att avlasta framdelen, och att hästen lyfter framdelen med hjälp av ryggmuskulaturen, som är i arbete. Så det är inte någon liten detalj jag är fundersam över, utan mer hela tänket!
Men så kanske bilderna visar någon slags uppvärmning - stretchpiaff som har något helt annat syfte.
Jag vill inte på något sätt vara hånfull eller klaga, utan helt ärligt vill jag veta mer. Har jag fel? Har jag missat något? Hur funkar allt? ;)

men hela din frågeställning drar ett likhetstecken mellan texten i ridsport och bilden som Sanningen. De flesta som svarat har väl konstaterat att texten i relation till bilden har att göra med en tidningsskribent kort och gott, inte jordens Sanning.
det är farligt att jämställa journalism som illustratörer av sanningen :D

den utlimata piaffens vara eller icke vara har ju stötts och blötts i massor med trådar.

Man kan ju fråga sig varför man inte skulle kunna göra piaff med en rund och lite lägre nacke..? Stretch-piaff som fiskbullsfot skrev, likväl som man kan rida skolor,byten, piruetter etc med en rund och något lägre nacke borde man väl kunna göra piaff?

Är det bara jag som får upp en koppling till AvG? Rund, böjd, låg..

sen lite ot: jag funderar över hur ryggen avlastas när man står i stigbyglarna. Hela kroppsvikten vilar ju då i stigbyglarna, som är fästade i sadeln, och samma kilos tryck borde väl därför ändå hamna på ryggen? Sadelbommen ska väl fördela trycket? Eller tänker jag fel nu? Det känns ju åtmistone som om tyngdpunkten förflyttas, men vikten... knepigt knepigt... Har vi nån fysiker här som kan reda ut det?

YOU MADE MY DAY:D

Att stå i remontsits eller i fältsits gör säkert att hästen kan flytta sadeln en aning lättare - ¨på så sätt blir den nog friare i ryggen.
Men då måste ryttaren kunna fjädra i knä och höft och det kan inte alla :angel:

Tycker precis som Zanzan.Man ser ju om och om igen vilka avartarer som figurerar i gnällträsket......

Om all form av diskussion avfärdas som gnäll, och ingen som inte är i världseliten ska få öppna munnen, kan man ju lägga ner alla diskussionsforum direkt. Snälla fortsätt diskutera istället. Det är jättekul att läsa tankar och funderingar om ämnet här!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka