Korrekt piaff i tidningen ridsport?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Korrekt piaff i tidningen ridsport?

Jag reagerade också över bilden i kombination med texten, för så ser inte en korrekt piaff ut.
Förhoppningsvis är det bara ett misstag tidningen har gjort, jag tror inte att det är Kristians egna ord till just den bilden.

Immer

Beror på om man vill ha en häst som tänker bakåt eller framåt.

Varför sitta och backa en sådan struttig häst???

Ärligt talat blir jag riktigt trött på trådar av denna kaiberna. Jag tycker att piaffen på bilden är mycket bra om äninte perfekt. Men hur ofta uppnås perfektion och skolboksexempel? Möjligen 1 % av alla gånger en bra ryttare utför rörelserna skulle jag tro.

Jag tycker ocks att Krisitan visar en väl genomarbetad häst som han kan ändra på, även i piaffen. Piaff ska visserligen enligt TR var helt på stället, men handen på hjärtat-hur ofta ser man det på tävling? Det är väl desstutom bättre att göra piaffen något i framåttänk för hästens skull istället för att prompt hålla den på plats-med risken att hästen tänker bakåt?

Enligt TR tillåts ett litet tramp framåt, för att det inte ska bli som förr i tiden- när hästarna började att kliva bakåt.

*spysmiley*
Förstår inte varför det är så populärt med spanska hästar :crazy: hoppas verkligen INTE att det är den här...gångarten och rörelserna.... man vill ha.
Den hästen borde tränas i LB program innan den gör något mer.

Beror på om man vill ha en häst som tänker bakåt eller framåt.

Varför sitta och backa en sådan struttig häst???
:rofl: Men vad var det du just skrev? Det är alltså fel att rygga i en piaff för då tänker hästen bakåt? elelr... men ryggning i skritt då? är det också fel?
Och angående den "struttiga" hästen så skulle jag gissa på att det är en lusitano och de har korta gångarter, kortare än PRE och ingen av dom rör sig som halvblod. Jag håller med om att hästen är lite spänd men piaffen är fortfarande bättre än det man ser i GP.
Om man har en häst som tänker framåt eller bakåt har inte med om dom springer framåt eller bakåt att göra, det är ett uttryck man använder, om hästen tänker framåt eller bakåt beror på hur man har hästen i förhållande till hjälperna:smirk:

Vilket fruktansvärt hånfullt svar :confused:
Har du nåt gammalt groll med Älgen eller ? Oavsett kan jag inte låta bli att bli :crazy:

Hade inte tänkt skriva nåt då jag inte sett den bild tråden handlar om men däremot såg jag videon med en dålig = forcerad, stressad piaff helt utan harmoni och lätthet som tom ryggas i :eek: oavsett uppförsbacken så sitter hästen helt enkelt inte ihop = noll genomsläpp.
Skulle tom kalla detta "bensprattel"

Ryggningen verkar bara vara för uppvisningssyfte med en gapande - olycklig häst och jag kommer inte på någon anledning öht att rygga i en piaff ! Du får gärna ge mig en anledning eftersom du verkar veta för att jämnföra med skritt-ryggn verkar inte så genomtänkt.

det sista du skrev var för mycker "smirksmiley" för att ens bemöta !!

Senast ändrad:

Men VARFÖR inte rygga i piaff?
Att hästen skulle ''tänka bakåt'' köper jag helt enkelt inte. Åtminstonde inte utan en genomtänkt, logisk förklaring.

Älgen var väl inte helt snäll och pedagogisk heller genom hela tråden, och så farligt var faktiskt inte Sshamelss svar.. (eller Älgens för den delen.. men ''leker de symaskin'' var väl lika onödigt?) Tycker att de två kan få lösa sina inlägg/groll/hånfullhet/whatever utan att någon blabdar sig i, så farligt är det ju inte.

Senast ändrad av en moderator:

Måhända att det var struttigt, men är det FEL att rygga i en piaff på träning?

Vad är syftet? Det är väl mer intressant att få svar på än om det är rätt eller fel så kan någon vänlig själ förklara syftet med att rygga i piaff ?

*spysmiley*
Förstår inte varför det är så populärt med spanska hästar :crazy: hoppas verkligen INTE att det är den här...gångarten och rörelserna.... man vill ha.

Du, halvblod ser inte heller så roliga ut när de är spända. Jag tycker inte att piaffen i filmen är representativ för vare sig Filipe Graciosa eller för Portugisiska ridskola - hästen är extremt spänd under hela filmen, och kan du inte se det så borde du kanske själv hålla dig till lätt B i stället för att klanka på ryttare som red GP-rörelser innan du ens var född.

Jag är mycket väl medveten om vad som menas med att en häst tänker framåt eelr bakåt....

Kan inte se att denna tänker speciellt mycket framåt och därför undrade jag över syftet med att sitta och få en ännu mer bakåttänkande, spänd häst.

Spelar väl ingen roll när människan började rida. På denna filmen ser det sp¨nt och oharmoniskt ut helt enkelt.

Jag är mycket väl medveten om vad som menas med att en häst tänker framåt eelr bakåt....

Kan inte se att denna tänker speciellt mycket framåt och därför undrade jag över syftet med att sitta och få en ännu mer bakåttänkande, spänd häst.

Men frågan var allmän och handlade inte om det specifika ekipaget!

*spysmiley*

Det vill man säkert i vissa syften, rider man klassisk tävlingsdressyr vill man det inte, och skaffar sig således inte en häst men den gången eller exteriören som visas på filmen.

*kl*

I TR står som följer:

"allvarliga fel är:
-hästen rör sig bakåt i samband med piaffen
- m.m"

Kan man inte bara tycka att det är nog? Det är ju självklart att hästen ska tänka FRAMÅT i piaffen som i allt annat, det finnsnog inte en vettig själ som verkligen kommer på idén att rygga i piaffen:crazy:

Vidare: Är inte detta bara SÅÅÅÅ typiskt buke? Vi klagar hög ljudt på Svenksa eliten och så dunkar vi varandra i ryggen för VI skulle gjort SÅÅÅÅ mkt bättre! Det är just därför som Kri****n ridet i landslaget och ni andra... ptjaa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka