Korrekt piaff i tidningen ridsport?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

fiskbullsfot

I senaste numret av ridsport finns en artikel som behandlar piaffen och visar bilder på en "korrekt, balanserad piaff". Jag höll på att tappa hakan, har jag missat något här? Ska piaffen se ut så? Hästen triangulerar, får all vikt på framdelen. Det ser mer ut som en låg uppvärmningsjoggning på stället, än som en rörelse som ska koncentrera hästens kraft för att kunna utmynna i en levad, eller ett språng. Nu vill jag veta hur det ligger till här, finns det olika sorters piaffer? Eller har jag missuppfattat nåt?
Jag blev faktiskt förvånad över att inte hitta en tråd om detta här redan!

Sv: Korrekt piaff i tidningen ridsport?

reagerade också på denna bild!

Som du säger.. trodde hästen på träning skulle iaf på bakbenen under sig.. klart de är svårare på tävling d hästen oftast är spänd å så.. Sen tyckte jag att formen var lite väl låg för denna samling då de blir en fysik omöjlighet att både gå i sån djup form å sätta under sina bakben.. Antar de var därför hästen såg ut som den gjorde.. låg form å benen bakom sig mer än under..

Var hos en tränare som använde piaff som en positiv förstärkning då hans hästar tyckte de var så roligt, detta var när de var 5-6 år och var i utbildningsstadiet. Då satt han av.. höll i tyglarna över manken.. å bara la spöet på rumpan. Hästarna gick genast upp i en piaff som inte alls liknade den i tidningen.. utan i en uppförsbacke med lagom form och undertramp. ibland så var de för mkt undertramp vilket gjorde att hästen tappade balansen för att hästen verkligen ville få "till den".

Nu har jag inte sett bilden..
Men i piaff ska hästen INTE ha bakbenen långt in under sig..
Tänk er lite; hästen ska inte framåt, så om bakbenen är långt under hästen blir de bara svaga och vinklade, det behövs ju ingen skjutkraft. ett | håller ju upp vikten bättre än ett /, men för att både bära och ta något framåt behövs ett /.. err..typ..
Som sagt, har inte sett bilden eller artickeln så jag vet inte riktigt hur ni menar..

Någon som har en länk till bilden? Blir väldigt nyfiken på att se den nu.

Jag tycker att bakbenen är nog så vinklade och undersatta på den bild jag menar, men kolla framdelen - hur kan man mena att hästen får mindre vikt framtill? Jag skulle snarare säga att den kompenserar de undersatta bakbenen med att flytta bak sina framben så frambenen fortfarande kan bära upp vikten.
Jag vill absolut inte haka upp mig på detaljer eller vara besserwisser, men det absoluta första intrycket av denna bild i sammanhanget "korrekt piaff" var bara fel, fel, fel för mig.
Jag skulle vilja veta hur det är tänkt? Vad ska just denna rörelse, utförd på detta vis fylla för funktion? Kanske finns en bra förklaring? Vill höra mer om vad ni tycker. Ridsport är en tidning som jag läser och tar intryck av, så där vill jag ju veta "sanningen"...

har sett bild och läst artikel.
måste bara poängtera att det är en bild.
det behöver inte vara så att kristian tyckte att hans häst gjorde den mest perfekta piaff just i det momoentet.
bild texten är ju inte ett citat av kristian utan skriven utav reporten. (U.F)
det kanske bara vart så att den bilden blev bäst, fotografimässigt och att den just därför valdes till repotaget.

min tolkning av bilden:
frambenen är ngt för långt in under kroppen.
träningsformen är ok. möjligtvis ngt låg. men den är rund och det är viktigt annars blir ryggen automatiskt sänkt.
hästen ger ett avslapnat och bra intryck.

förövrigt tycker jag artikeln är MYCKET bra och tar upp just frågor som som ofta disskuteras på buke.

jag kan förstå att det bara är en bild och inte hela världen, men bildtexten säger korrekt piaff och därför vill jag bli upplyst i detta nya ideal, för det måste finnas tusentals bilder på mer klassiskt korrekta piaffer än denna i ridsports arkiv.
är det inte meningen att framdelen ska avlastas längre? ska hästen hela tiden gå med avslappnad, lång ryggmuskulatur, även i den högsta "samlingen"? trodde att ryggmusklerna lyfte upp hals och framdel i och med att samlingen ökar. att rida hästen rund och djup gör att ryggmusklerna slappnar av, inte arbetar. Men jag vill gärna veta hur det funkar, så fortsätt nu att informera och upplysa!

Jag håller med dig, jag kan reta ihjäl mig på när dom skriver en sak och visar en helt annan sak, mer kunskap hos dom som lägger ut bilden till texten vore ju önskvärt.

Jag har inte heller sett bilden men tänkte bara nämna att en piaff behöver inte nödvändigtvis vara på stället.... Piaff kan man göra åt alla håll;) liteOT

Pja, som Remmis påpekar så är det väl så att varken R-sports skribent eller tillhörande fotograf utgör expertisen alltid, dvs de är inte direkt Bibeln. Därmed blir jag lite perplex över att du blir så upprörd. :D Inget nytt under solen att bilder publiceras som inte direkt visar det optimala , samtidigt som texten uttrycker det. Hör väl i övrigt lite till kärnan i mången journalistik rent generellt kanske : )

Nja.. lite framåt kan det kanske gå och ändå vara ok, men knappast lika fort som normal skritt tex, så ngn direkt skjutkraft behövs ju inte, bara bärande.. ;)

Ridsports bilder retar jag min på i var varanan tidning..:mad: Så det är nig bara fotografen som satt in en bild som den tyckte var bra. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka