Korrekt hållning i tölten

SoNo

Trådstartare
Jag har inte ridit islandshästar så länge utan mest bara storhäst.
Jag blir bara så otroligt förvirrad över hur en islandshäst ska gå i tölt och jag blir så oerhört förvirrad för tränare säger olika!

Alla tränare pratar om en sak, hästen ska höja sig fram och trampa under sig, det är något de har gemensamt men det känns bara som det.

Mest "problem" och som många har olika tycke och tänk om är framdelen, hals och huvud.

1. Hästen ska vara högt ställd med en liten krök på nacken

2. Hästens hals ska vara som en tupp, nacken krökt och huvudet näst intill lodrätt.

3. Hästens hals ska vara välvd och liknande som den är i traven på en storhäst.

Många säger att alternativt 2 och framförallt 3 inte är bra då hästar med mycket rörelse kan knocka sig själva.

Vad säger ni om det hela?

Sv: Korrekt hållning i tölten

Drömformen är som i kur dressyr hög nacke och samlad hals då kan de inte knocka sig själva..Då skulle tortillas knocka sig dagligen så som han flaxar med sina dressyrframben:D

Och har aldrig hört talas om hästar som knockar sig själva knäna går ju utanför mulens placering.. Då ska man såga hästen rätt duktigt så den flaxar höger vänster rätt duktigt om man ska lyckas rida hästen så den knockar sig själv.

Mitt mål med tölten är iallafall att hästen skall gå som om den skulle gå in i en galopppiruett om du kollar en en kur dressyrhäst hur den har sin hals/huvud i detta moment.
De har baken kraftigt under sig, fjäderlätta frambenskliv går i uppförsbacke och har hals och huvud i en hög välvd form.
Jag ska va glad om jag ens någonsin kommer klara av att rida min häst i denna töltform, men målet är iallafall de och man rider ju för att nå mål,,, vissa når dom.. andra inte.:D

Jag tillhör nog den sista kategorin.

Alla har vi ju mål med ridningen men vägen till målet är långt och därför kan man se folk iblans rida i en form som inte alls är vad man igentligen vill, men troligen är detta ekipage bara p åväg till målet och dagsformen ser ut som följande=)

Jag svarar, hästen kan vara så ställs som exteriören tillåter. Så högt som möjligt så länge nacken är lös, lodplanet är nog inte att eftersträva på alla hästar då exteriören inte alltid tillåter detta däremot kan de flesta prestera en mer nedåtriktad nos även om de inte når till lodplan. För många hästar hindrar detta rörelsen i bogen, man får helt enkelt ta hänsyn till hur bogen ser ut. OM bogen sluttar väldigt neråt och man ställer hästen i lod under ridning, så kommer den oavkortat få väldigt små rörelser. Här kan det löna sig att släppa lite på kravet eftersom det ändå kommer att uppstå spänningar med den typen av ridning och det vill man undvika.

Oj de flesta elitryttare som rider i kort samlad eller medeltempo i tölt har nästan intill alla sina hästar i lodplan och de sprattlar både högt och långt med frambenen.
Så de allra flesta islandshästarna i dagens samhälle klarar nog allt av att gå i lod alt liiiiiite framför vilket inte allt är något som är dåligt de heller utan funkar alldeles ypperligt.

De man däremot ser väldigt mkt av p ålägre klasser typ under SM nivå är hästar som töltar på spänning och kör upp huvudet väldigt mkt och har en väldigt välutvecklad underhals tyvärr.
Men man ska inte dömma dessa ryttare för som jag tidigare sa målet är ju inte den formen men vägen till målet kan också vara ett mål.
Hästen kanke slog upp huvudet ännumer innan, men det finns också de som tyvärr anser att det gör inget om hästen har underhals och tar upp huvudet mycket så länge tölten är ren, och bra lyft.
Och de är fel i mina öron och ögon.
Men jag tror och hoppas att dessa ryttare är väldigt få.

Jag har ju märkt att det finns så otroligt många olika sätt att rida tölten och många olika variationer på vad god form anses vara.

Jag har min vision om hur bra form bör vara men självklart är det ju inge man tvingar fram om hästen extriör inte klarar de. Men som en normalbyggd häst klarar nog allt av att ridas i lod.. undantag kan man inte leva på=)

Drömformen är som i kur dressyr hög nacke och samlad hals då kan de inte knocka sig själva..Då skulle tortillas knocka sig dagligen så som han flaxar med sina dressyrframben:D

:rofl::rofl:

Ursäkta. Jag misstänker att du egentligen har dyslexi så det är taskigt att skratta.
Men hästen heter Moorlands Totilas. Tortillas är liksom något annat...

Vad gäller formen tänker jag att parallellen till dressyr är bra.
Det som eftersträvas i lite högre dressyr är ju att frampartiet ska lyftas och frigöras, och den formen uppnår man genom att träna hästen bakifrån.

Det är inte halsen och huvudet som man ska fokusera på utan bakben och rygg - som vid all annan ridning. Var skallen landar är sekundärt, liksom var halsen hamnar.

Om man fokuserar för mycket på de tre förslagen som TS skriver, är risken att ryggen sänks istället för att lyftas.
Den av TS föreslagna former som känns minst riskabel för den mindre kunnige ryttaren, är nog trean, för då är risken mindre att den mindre kunnige ryttaren låter hästen sänka ryggen.

Men som sagt, strunt i hals och huvud, rid hästen bakifrån så ordnar sig nog resten.
På mitt töltsvaga, lite framtunga sto har jag använd halsring enligt tränares instruktion för att hästen ska komma upp lite med frampartiet men utan att höja huvud-sänka rygg. Börjar man lyfta med tyglarna blir effekten snarare knäckande strax framför manken och hela syftet försvinner. På den typen av häst.
min femåriga valack hittar själv var han ska ha huvudet genom att jag rider honom bakifrån, men han är mer högrektangulär i typen och har lättare för att använda kroppen än stoet.

Nej alla hästar klarar inte att gå i lod, och nej alla elit hästar går inte i lod. En mycket känd tränare sa så här, utan att hänga ut h*n. Det är inte alla förunnat att kunna prestera det här, men nu skriver du kort tempo och hur många hästar ser du i lodplan under ökat tempo då?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 434
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 267
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve