Korrekt form = driva & bromsa??

E

Endless

En fråga runt form.

Min grupp stod och diskuterade med en tjej som ridit lite längre än oss, vi har ridit ca 4år på ridskola. Hennes förklaring på att få hästen i form är att driva med skänklarna och spö (lite försiktigt på rumpan) men samtidigt bromsa upp hästen med handen, drivande skänkel för att den ska ta längre steg men korta upp med handen för att den inte ska springa iväg..

Rätt eller fel? Ger inte de dubbla signaler? :confused:

Sv: Korrekt form = driva & bromsa??

Man ska ju inte sitta och peta med spö hela tiden... Man håller om med skänkeln och har ett stöd i handen, inte bromsar och gasar man samtidigt. Så gör iaf inte jag^^ =)

Hon är inne på rätt spår, men man ska inte bromsa utan man ska fånga upp i händerna det man driver på bakifrån, utan att bli hård i handen eller bromsa.

Okej, ja jag blev lite förvirrad av hennes förklaring hehe

Det handlar inte om att gasa, bromsa utan att fånga upp framåtbjudningen med en mjuk hand och erbjuda hästen ta stöd på bettet.

Precis, krama hästen med skänkel, samtidig som du ska ha stöde i handen.

Min tränares förklaring till att man gjorde så var för att om du gasar med bakdelen men "bromsar" fram var att den sätter "sig lite" på bakdelen och går därmed inte på bogarna längre.

Okej, då förstår jag :)
Men vad händer då med ridskole hästarna som halva dan rids av oss lite minde duktiga och sen rids halva dan av dom som kan rida dom i korrekt form?

Eller ja dom går typ 2 eller 3 lektioner per dag, men när dom hela tiden byts mellan ryttare och nivåer...

Blir dom musklade fel eller jämnar det ut sig när ridlärarna och dom duktigare rider?

Man kan ju uttrycka sig på olika sätt. Men gasa och bromsa, låter så okänsligt på något sätt. Att ''gasa'' och ''bromsa'' samtidigt ska man inte göra, det blir precis som någon tidigare sa dubbla budskap till hästen. Utan man driver hästen framåt för att sedan fånga upp den nytillkomna bjudningen i handen. Detta är nog det svåraste i ridningen att lära sig. Tar oftast lång tid då man måste hitta den rätta känslan för när och hur man ska driva alternativt fånga upp. Om man inte har den rätta känlsan så kommer hästen inte heller att förstå vad du menar.. Ridningen är en konstsport, och en fruktansvärt rolig sådan.

Okej, då förstår jag :)
Men vad händer då med ridskole hästarna som halva dan rids av oss lite minde duktiga och sen rids halva dan av dom som kan rida dom i korrekt form?

Eller ja dom går typ 2 eller 3 lektioner per dag, men när dom hela tiden byts mellan ryttare och nivåer...

Blir dom musklade fel eller jämnar det ut sig när ridlärarna och dom duktigare rider?

En häst som får gå ett "riktigt" pass om dagen kan gå många slitande (nybörjar) lektioner efter det. Jämför med en som tränar på gym, den fixar att slarva omkring utan att musklerna "förstörs".

Vad gäller formen så är det något man funderar på efter man fått hästen på tygeln. När hästen är på tygeln är när den är lydig och avspänd. Måste man bromsa och driva hela tiden är hästen varken lydig eller avspänd (eller har chans att bli det).

BARA ge hjälper när man verkligen vill hästen någonting, var tydlig och konsekvent. Börja från början start, stopp, sväng. Det ska funka klockrent innan man går vidare och gör nånting annat. När hästen är uppmärksam och lydig får du en eftergift i nacken, ett accepterande av bettet och DÅ kan du börja påverka var hästen ska placera sina bakben, hur mycket vikt den ska lägga bakåt (samla sig) och var nacken ska placeras.

hur i h*llskotta fångar man upp hästen? HUR gör man? Vad gör man med tyglarna för att "fånga upp" hästen?

Det finns ingen direkt förklaring på hur du fångar upp hästen eftersom det är väldigt varierande från häst till häst. Handen brukar jag brukar försöka att hålla så stilla som möjligt utan att bli stum. Jag skulle tro att jag rider mer med skänkel och försöker "fånga upp" energin mycket med hjälp av mitt säte.
Vad jag tror folk har mest problem med när dom försöker fånga upp och bevara energi är att dom oftast blir okänslig i handen och istället för att samla hästen dödar energin. Och för att sedan försent märka att hästen inte svarade för dina hjälper som du ville.
Som ryttaren måste man vara extremt snabbtänkt, alltid vara ett steg före hästen samtidigt som du måste kunna anpassa sin ridning till olika hästar.

Väldigt svår fråga att svara på eftersom olika ridsätt passar på olika ryttare som i sin tur måste hitta en metod som också passar för den hästen dom rider.

Jag tror tjejen försökte beskriva den klassiska halvhalten även om det lät lite missvisande.
Det är inte så enkelt. Man måste verkligen ha timing i hjälperna och ha hästen framme lagom för skänkeln samtidigt som den inte ska falla i handen. Det krävs finess och kan inte riktigt läras ut utan mkt träning träning träning på hästryggen.

Jag fattar inget.
På ridskolan är budskapet långa tyglar vid skritt för att hästen jobbar med halsen vid skritt (typ) medan andra säger att man ska ha lite stramare tyglar för att hästen ska gå jobba, gå på tygel?
Frågar som tidigare bukare, bubbla budskap? Jag ger skänkel men håller in...
Usch va jobbigt. Helt förvirrad...

Det du säger gällande skritt är varken rätt eller fel. Visst ska man skritta hästen på lång tygel när du skrittar fram/av eller tar en paus. Samtidigt så går det mycket väl att jobba hästen i skritt på kort tygel. Viktigt är dock att du fortfarande är följsam i handen så att du inte låser hästens huvud.

Tack!
Har fått så bubbla budskap om detta men nu fattar jag!
Tackar så mycket Araminta för kort och klar förklaring!
Ibland är förvirringen total.

Jag rider min häst uppmärksam (vi har lite broblem med just uppmärksamheten, så den måste jag börja varje ridpass med för att få henne lösgjord...:p), och därmed i förlängningen till en lösgjord form genom att gasa och bromsa, MEN ALDRIG SAMTIDIGT!

Dvs, jag växlar med några stegs mellanrum mellan halt, skritt och trav i olika tempon. Men jag kan ju aldrig bromsa samtidigt som jag rider fram i trav från halt, liksom jag aldrig kan gasa samtidigt som jag gör halt.

Tack!
Har fått så bubbla budskap om detta men nu fattar jag!
Tackar så mycket Araminta för kort och klar förklaring!
Ibland är förvirringen total.

Absolut är det så! Och tänk då på hur hästen ska känna sig med alla dubbla budskap den faktiskt får, hur mycket en häst faktiskt måste sålla vilken hjälp det är som gäller.

Ta en sak i taget. Start, stopp, sväng, så ska du se att det mesta klarnar.

I skritt pendlar hästen alltid med huvudet, så ovasett om tygeln är lång eller kort behöver hästen få plats med den pendelrörelsen. Skrittar du på korta tyglar måste alltså din hand följa med fram och tillbaka.

Trådkapning! Red en kompis kuse idag lite på kul, hon påstod att man inte skall använda skänkeln på just hennes häst när man vill att den skall gå i form för att den har så mkt gas ändå. Har aldrig ridit på ngt annat vis och fattar inte hur jag skulle få hästen i form annars... Måste ju tillägga att det fungerade fint men: kanske stendum fråga men hur gör man annars?

*kl*

Finns ju fler sätt än ett att komma till samling och att diskutera över nätet är mycket svårt.
Först ska man ju beta ut vad som är korrekt samling. Sen måste man se på utbilning på både ryttare
och häst. Man kan ju inte rida i samma form som LC-ryttare och GP-ryttare.

Sen ridtips över nätet kan bli väldigt fel om man har otur.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV