Korrekt foderstat = FÅFÄNGA?

milly

Trådstartare
Kan det vara så ibland, funderar jag på, att vissa av oss som beräknar och vill ha rätt kvot och allt det där, gör det delvis för att få en SNYGG häst utseendemässigt?

Kan ju säga att så är det för MIG iaf. Jag är ganska fåfäng vad gäller mig själv och är noga med hur jag själv ser ut (träning, kost) och samma gäller hästarna... :angel:
Jag vill gärna att de ska se rätt musklade ut och inte lida av minsta lilla proteinbrist och därmed riskera att bli bukiga och tappa överlinjen. Det är ju FULT (men är det direkt farligt?!). Och så ska de vara glansiga i pälsen och fina! :love:

Medans andra, visserligen mindre kunniga vad gäller foderdelen, tycker att deras hästar "är minsann fina på det höet dom ger" så det behövs ingen analys "trams!" - och då har alltså hästen ofta en UPPENBAR proteinbrist. :crazy: Och raggiga i pälsen. :(

Usch jag tycker att en dels hästar ser för jäkliga ut och då går dom o tror att de ska se ut SÅ :eek: . Jag fantiserar om hur snygga de skulle kunna BLI om de bara fick bättre foder - få en överlinje, mer muskler och glansigare i pälsen.
Men samtidigt så är det ju kanske mest en fråga om FÅFÄNGA och inte nån slags "djurplågeri" så det är inget man ska lägga sig i... Eller SKA man?? När hästen ganska uppenbart har proteinbrist?

Sv: Korrekt foderstat = FÅFÄNGA?

Proteinbrist är INTE djurplågeri, inte heller i mina ögon för lite energi. Ska man inte göra sig osams med ett helt stall så bör man vara tyst om sådant som hästen inte lider av på sådant vis att den ser/blir sjuk.

För oss som anser oss kunna och veta mycket om foder och hästar lider av att se de yttre bristerna och kan även förstå varför hästen beter sig si eller så, medans det för ägaren kanske verkar fullständigt normalt eller inget den lägger energi på att fundera ut varför, hästen bara är så och har alltid varit så.

Så så länge ägaren inte gnäller eller säger nåt så ska vi heller inte säga nåt.

MEN SÅ FORT EN ÄGARE *GNÄLLER* AV NÅT SLAG DÅÅÅÅÅÅÅÅ GÅR JAG IN MED STORA SLÄGGAN OCH BERÄTTAR MIN SYN PÅ SAKEN OCH VAD SOM KAN GÖRAS OCH VARFÖR JAG ÄR ÖVERTYGAD OM ORSAKEN TILL PROBLEMET.

På mindre en en månad i nya stallet har jag lyckats vända två hästars felaktiga foderstat till det bättre och båda har uppvisat skillnader så ägaren nu litar på mig även om hon mest anser att jag pratar galematias och är som en häxa.

Jag tycker inte att jag är fåfäng och vill att min häst skall ha en snygg smäcker kropp, den får gärna ha lite mage men den får absolut inte ha en toppig rygg med gropar runt manken. DET ÄR FÖBJUDET OAVSETT RAS OCH ÅLDER.

Kanske det är lite fåfänga, fast jag vill hellre tänka det som en häst som får perfekt foderstat jämfört med andra som inte ser ut så.

(Jag är nog mer fåfäng i så fall med att ha en häst som uppvisar ett perfekt samspel.)

Sen har jag kommit på det att kan jag uppvisa en häst med en fin överlinje som så många andra inte har så drar det ögonen till sig och många undrar hur det är möjligt. DÅÅÅÅÅÅÅÅÅ KAN MAN OCKSÅ BERÄTTA EN HEL DEL :idea: utan att ha trampat nån på tårna.

I nya stallet så är det många som har proteinbrist och några som även har energi brist och hästarna har den ena olaten efter den andra, men de flesta uppvisar ändå en nöjd uppsyn och de är nöjda med livet som det är.
Jag har dock gott hopp om att det i framtiden kommer ske förändringar, men Rom byggdes inte på en dag!

I gamla stallet var det likadant med skillnaden att där led verligen ena hästen och då var jag inte tyst, tyvärr så pratade jag mest för döva öron där och ändringarna blev aldrig tillräckliga för att hästen skulle må hundra bra. Men jag gjorde vad jag kunde och det räcker inte alltid då får man släppa det för att inte må dåligt å hästens vägnar.

Sen har jag stått i stall där jag verlkligen gjort mig osams och blivit kallad som snällast för besserwisser.

Djurskyddslagen.
3 § Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och
tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet skall vara av god
kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Proteinbrist eller energibrist är väl inte "tillräckligt med foder" och "av god kvalitet".
Ett solklart brott mot djurskyddslagen.

Djurskyddslagen.

Proteinbrist eller energibrist är väl inte "tillräckligt med foder" och "av god kvalitet".

Du har rätt! Tänkte faktiskt lite på den där lagen...
Men skulle jag påpeka det till folk i stallet så skulle jag inte bli så populär... så så länge som hästarna inte LIDER så håller jag tyst.

Djurskyddslagen.

Bara för att mängden är liten är ju inte = dålig kvalité.

Och när det gäller tillräckligt, vem avgör det och hur ska man räkna, säger lagen nåt om det? Skall man räkna med Svenska eller utländska mått mätt?

En häst får i sig tillräckligt med foder och enl. alla siffror ligger på rätt nivå men ändå ser tokig ut, vad säger lagen då? Ingen har ju gjort nåt fel eftersom hästen får det som forskarna kommit fram till.

Så när hästen får i sig och ligger på den nivå som är framforskad så ser jag det väldigt svårt att få det till ett brott även om det för individen är för lite.

Hoppas ni förstår hur jag tänker och vart jag vill komma.

Jämför gärna med begreppen hälsa/ohälsa hos oss människor för att sätta detta med foder i någon slags rimlig proportion...

Vissa människor saknar kunskap andra sätter sin tilltro till "mirakelkurer". Ibland ser man även de som använder vetenskapen som tillhygge utan att göra rimlighetsbedömningar. Tänk om vi la ner lika mycket energi på att utbilda oss själva och andra som vi lägger ner på att jaga syndabockar eller förfasa oss över hur andra gör.

Jo då så blir det ju för litet för just den hästen.
Och då så är det ju inte "tillräckligt".
Det anses ju att djurägare och de som har djur i sin vård även skall ha ögon att se med.

Djur skall behandlas väl och skyddas mot lidande.
Att få mindre mat äm man behöver är väl inte att "skyddas mot lidande".

"litet trådlån"...Jag tycker att alla våra hästar på gården ser ut att ha proteinbrist, men det KAN dom inte ha...dom äter 10-14 kg hösilage(ts 68, MJ 9, smb.rp 108) och 3-4 kg HÖ oanalyserat...linfrö och olja, mineraler, lite havre att blanda ut allt i.
Ändå ser dom inte bra ut i mina ögon...Dom är alla regelbundet kollade i munnen, mask mm. Dom är alla pigga och glada!
Min häst och en annan 6 åring ser ut så här:
100_1599.jpg

100_1624.jpg

"litet trådlån"...Jag tycker att alla våra hästar på gården ser ut att ha proteinbrist, men det KAN dom inte ha...dom äter 10-14 kg hösilage(ts 68, MJ 9, smb.rp 108) och 3-4 kg HÖ oanalyserat...linfrö och olja, mineraler, lite havre att blanda ut allt i.
Ändå ser dom inte bra ut i mina ögon...Dom är alla regelbundet kollade i munnen, mask mm. Dom är alla pigga och glada!
100_1599.jpg

100_1624.jpg

Det är det jag menar, man får vara bra blåögd om man tror att de hästarna skulle kunna ge en fällande dom för vanvård. Det behövs MYCKET mer än så.

Lagen har kryphål och den kan tolkas på hur många olika vis som helst och man kan vrida och vända på den tills man blir helt slut.

100_1599.jpg

100_1624.jpg

Jag tycker dock inte att dina hästar ser ut att ha sånt proteinbrist... möjligtvis den till höger då. Men den översta bilden (din häst?) tycker jag ser fin ut!
De fall JAG pratar om är det mycket värre med... :crazy: Men de "är ju så fina" enligt ägarna så... Jag vågar inget säga.

Jämför gärna med begreppen hälsa/ohälsa hos oss människor för att sätta detta med foder i någon slags rimlig proportion...

Vissa människor saknar kunskap andra sätter sin tilltro till "mirakelkurer". Ibland ser man även de som använder vetenskapen som tillhygge utan att göra rimlighetsbedömningar. Tänk om vi la ner lika mycket energi på att utbilda oss själva och andra som vi lägger ner på att jaga syndabockar eller förfasa oss över hur andra gör.

Jag måste säga att iaf JAG är likadan när det gäller människor/mig själv. Kanske inte att jag beräknar en "foderstat" till mig själv :p men är i princip lika intresserad av vad som är bäst för oss själva som jag är om hästarna/djuren. Gillar inte osundhet (med vissa undantag så klart :angel: ).

Jag räknar inte foderstater, men mina hästar är blanka, välmusklade, inte raggiga eller bukiga och mår och presterar bra. Olika kategorier av hästar, unghästar, ridhästar, avelsston, föl, hingstar.

Hade jag varit i närmare kontakt med någon som hade bukiga, raggiga, glåmiga hästar som inte såg ut att få rätt foder så hade jag påpekat det. Oavsett om dom räknar foderstater eller ej. För tro det eller ej, dessa hästar finns hos båda kategorierna... Även om andelen säkert är större hos folk som inte har nån koll på foder och behov!

På bilden mitt 3-åringa sto.

Lina.jpg

Det handlar inte om fåfänga utan om att vara tillräckligt intresserad av att skaffa sig tillräckliga kunskaper för att ge hästen en så bra foderstat som möjligt, så att den mår så bra som möjligt.

Nog för att jag tycker det är snyggt när de är runda och fina, men jag fodrar dem inte för att de ska bli snygga utan för att de ska MÅ BRA. En häst med pigg blick, blank päls och runda trevliga former MÅR BRA.

Hästarna på fotona ovan ser inte ut att må dåligt, de har ett helt okej hull. (svårt att avgöra från foton)
Däremot vet jag flera fall där djurskyddet fått lägga sig i hästarnas (och för all del även andra djurs) utfodring, för att de inte fått i sig tillräckligt med näring trots "tillräckligt" med foder - de har alltså fått "normal" mängd hö och kraftfoder och ändå magrat, utan att ägarna reagerat.

Ingen kommer fällas för vanvård av hästar så länge de håller hullet okej. Många veterinärer ser inte ens när hästar blir tunna över ryggen av proteinbrist :crazy:.

Jag tror inte så mycket på pekpinnar, det är bättre att vi försöker jobba mer på att utbilda hästägare i vår omgivning, så att de till sist förstår hur en välmående häst ska se ut och hur en bra foderstat till den välmående hästen ska konstrueras.

Det där får nog anses vara inom normalvariationen.
Inget som någon skulle reagera på alltså.

Du har säkert haft tur med bra grovfoder! Eller du kanske iaf ANALYSERAR ditt grovfoder så du vet att det inte är av katastrof värden?

Ja jag tror säkert att dessa hästar finns även hos dem som beräknar - men då är de ju inte särskilt kunniga ÄNDÅ.
Det spelar egentligen ingen roll hur man beräknar eller inte beräknar, utan det viktiga är ju hur hästarna ser ut och mår. Om du lyckas bra utan att beräkna så är ju det kanon! Det innebär ju att du har stor kunskap om foder ändå och har ett gott öga... På din bild ser jag en mycket fin häst så det är inte din "syn" det är fel på.

MEN vissa andra är ju så okunniga i både att SE hur hästen bör se ut OCH hur man fodrar rätt så att de inte får brister. Många tror ju t ex att vissa hästar behöver ingen protein ALLS - som t ex shettisar eller tjocka nordisar osv. Eller t o m att hästar som inte tränas inte behöver nån protein "för den går ju inget" :confused: .
Vad vet dessa människor om kroppens byggstenar??? Både vi själva och alla andra levande varelser behöver ju både kolhydrater, proteiner och fett för att kunna överleva och må bra.
KLART att alla hästar, oavsett vad dom gör/inte gör, oavsett ras och storlek, behöver protein i rimlig mängd (ca 60g/100kg häst) lika mycket som de behöver energi!!

Jaja man blir så trött på folk som inte ens VILL förstå.

Jag reagerar på sådana hästar som Ragge visar upp. Men att säga att det är vanvård eller påstå att ägaren är dålig vore att gå för långt så länge hästen är glad och frisk så lägger jag mig inte i även om jag själv skulle ändra en del för att få en annan form på en sådan häst.

Ja det har du rätt i!

Det bästa hade ju varit om fler okunniga analyserade och räknade, som det är nu verkar det vara tvärtom. De som redan kan en hel del om foder och utfodring, de analyserar och räknar, medans de som är totalt okunniga inte gör det.

Hade varit bättre om det var tvärtom.

För övrigt tycker jag det är skrämmande att se hur många hästar som faktiskt ser ut som hej kom och hjälp... Och då menar jag inte svenska hästars värn-fallen utan som du säger, hästar som inte är misskötta och som får mat, men ändå ser ut som jag vet inte vad! :eek:

Jag reagerar på sådana hästar som Ragge visar upp.

Menar du då även hästen på första bilden/till vänster på andra bilden?? För den tycker jag ser helt okej ut! Inget jag skulle reagera på (iaf så som den ser ut på bilderna).

Ja det har du rätt i!

Det bästa hade ju varit om fler okunniga analyserade och räknade, som det är nu verkar det vara tvärtom. De som redan kan en hel del om foder och utfodring, de analyserar och räknar, medans de som är totalt okunniga inte gör det.

Hade varit bättre om det var tvärtom.

För övrigt tycker jag det är skrämmande att se hur många hästar som faktiskt ser ut som hej kom och hjälp... Och då menar jag inte svenska hästars värn-fallen utan som du säger, hästar som inte är misskötta och som får mat, men ändå ser ut som jag vet inte vad! :eek:

Precis! Håller med dig till fullo!

Menar du då även hästen på första bilden/till vänster på andra bilden?? För den tycker jag ser helt okej ut! Inget jag skulle reagera på (iaf så som den ser ut på bilderna).

Jag tycker alla tre hästarna ser fina och trevliga ut, men när det handlar om överlinjen framförallt kring mankarna så reagerar jag på alla tre. Men det krävs mycket mer och en häst som utstrålar ohälsa för att jag skulle påstå att ägaren missköter eller idkar vanvård på sin häst.

Jag är verlkligen allergisk mot toppiga tunna ryggar med omusklade mankar med gröpper av olika slag, en häst ser inte ut så om man ser till helheten, foder, träning, utrustning som allt är rätt för individen. Min egna häst får idag en liten smågrop när han tar ner huvudet, det räcker för att ge mig ågren.

Samtidigt är det tur att vi alla har olika synsett, utan det skulle kunskapsutvecklingen stå still.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: lundborg
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024